Akvariefråga - pump/cirkulation

Alexandra_W

Trådstartare
Nu har jag äntligen fått tummen ur och köpt grus och växter till akvariet och 'satt igång' det. (Utan fisk än).

Men en fråga - hur vet man hur mycket som är 'lagom' cirkulation/pump (vad man nu säger?)

På vattenytan så om man lägger dit ett blad, ser man att det 'åker runt' och vattenytan rör sig lite (inte böljar etc). Det är gott om små små syrebubblor på växternas blad. Men vissa växtstackare svajar betänkligt? Är det som det ska vara eller 'obra'?

Sv: Akvariefråga - pump/cirkulation

Jag vill ah tryck i mina akvarium så att ytan rynkar sig och rör sig ordentligt, och jag vill att det ska ske ett utbyte av ytvattnet. Däremot ger jag inget för akvarium där växterna böjer sig av pumptrycket, om det inte rör tex valisneria precis framför utblåset.

De som svajar är de som är höga, dvs når upp till 'utblåset', som är ungefär 1½ cm under vattenytan. De små växterna nere vid botten svajar/rör sig inte, däremot har de gott om syrebubblor på sig (de planterades dock i eftermiddags).

Pumpen blåser btw ingen luft, 'bara' vatten'

Svårt förklara utan att veta vad allt heter tyvärr, men hoppas du förstår. För många år sen när jag hade akvarium hade jag en pump som blåste luftbubblor, då blev det ju inte alls den rörelsen som blir nu. Nu blåser ju ingen luft alls, utan vatten. Och det gör helt olika saker inser jag, men vet inte om det är bra som det är nu, eller är negativt? (Tänker om det blir för mkt rörelse däruppe för fiskarna etc)

Det gör faktiskt ingen större skillnad om den blåser luftbubblor eller ej. Jag använder aldrig sådana luftintag. Möjligen är det till det sämre med luftbubblor eftersom detta vädrar ur koldioxiden ur vattnet snabbare.

Att växterna har bubblor på sig är för att det är nyplanterat och fixat. Rörelsen vid ytan är viktig för syresättningen. Fiskarna klarar en del ström, men ska inte stå som klättrande laxar hela dagen för den sakens skull.
Släng upp en bild.

Nej jag har förstått det som att bubblorna inte har någon jättefunktion, det akvariet jag hade förr tog jag dock över komplett. Men nu läste jag lite, och verkade som sagt inte finnas någon större vits med bubblor förutom att det låter mer. (Den här nu utan bubblor är ju behagligt tyst)

Kan ta en bild sen när jag är mer klar, just nu är det dels inte mkt att studera, men ffa har jag ingen bakgrund (den ligger på posten) så det blir hemskt knasigt på bild.

Men då låter det iaf vad jag kan bedöma att det är som det ska med vattenpumpen, dvs det är okej de långa växterna som hamnar upp mot ytan svajar av vattenrörelsen =)

En dålig bild. Det är ingen bakgrund än och tapeten bakom är gul, så det blir gulton på bilden både vad gäller vatten och övriga färger. Vattnet är egentligen klart.

Det bladet som når ända upp till ytan 'fladdrar' och några till på samma växt svajar. Den långa smala 'burriga' växten jag redan glömt vad den heter som är i högersidan av akvariet böljar, båden den längst bak och den liter mer fram mot frontglaset.

Vattenytan är det 'minivågor' som 'böljar' på. Gud så svårt att förklara.

http://img341.imageshack.us/img341/5476/akvariumdag1.jpg

Svårt att avgöra på den bilden, men det ser ut som om pumpen sitter för långt ner. En film hade gjort susen.
Sen hur stort är akvariet? Hur många L/H, klarar pumpen?

Senast ändrad av en moderator:

Kan försöka att filma med mobilkameran sen, men då måste jag ha bakgrund. Just nu blir det jättedålig kvalitet tyvärr (jag provade nyss).

Pumpen ser ut att sitta längre ner än den egentligen gör på bilden. Jag reagerade också det på bilden och gick för att flytta pumpen. Men utblåset sitter 2 cm under vattenytan (mätte med linjal), och utblåset går 'snett uppåt'. Om jag flyttar upp den får jag rejäl rörelse i vattenytan där utblåset är. Men det kanske är bättre?

Provade flytta upp den nu, och då blir det halva havet stormar för det där bladet som når högt, de två långa gröna på högersidan böljar som innan och nu vajar även den ljusa 'buskiga' växten i framkant på högersidan (inte gräset utan den ljusare växten th om grästuvan)

45 liters akvarium men antar det blir typ 40 liter i det eller något, iom att man ju inte fyller det ända upp till kanten? (Det är 50 * 30 * 30 cm = 45 liter volym, men då är det ju fyllt ända upp) Pumpen gör 200 l/h, så problemet borde väl inte vara för stark pump iaf (snarare tvärtom väl om man ska gnälla på pumpen)?

När jag ändå håller på och frågar, är det lagom med växter och så och är de hyfsat placerade?

Jag ska ta med kort till butiken när jag är dit igen nästa vecka för att köpa fisk, de tyckte det var bättre jag fick köpa till om det blev för lite än att de sålde på mig för mkt växter. Men är ju bra att ha 'flera åsikter' även om de verkade bra i butiken =)

Jag hade definitivt haft i fler växter, men så är ju jag växtakvarist med. ;)
Pumpen verkar väl bra i storlek men kolla detta klipp: http://www.youtube.com/watch?v=RYn5LJ7Bfm4
Det är den cirkulationen jag vill ha, växterna och fiskarna älskar det. (hela havet stormar låter bra)
Att alla växterna rör sig är något jag vill ha, så bra med ytcirkulation och se till så att det inte blir något ställe i karet som blir stilla. (alla växterna skall svaja)

I mitt "värsta" kar så kör jag 570 L/H i ett 28 L. (faktiskt mitt tävlingskar med)
Det på filmen har 1600 L/H och är på 180L. (dubbla pumpar med)

Jag skulle vilja ha fler växter i hörnet där pumpen sitter, och i hörnet med doppvärmaren. Eller tar doppvärmaren kål på växter som nuddar den?

Men då kan jag köpa några fler växter iaf då. Jag tyckte mitt såg jättekalt ut först, tills jag kollade slumpmässigt googlade akvariebilder och insåg att det var bakgrundsplanschen som gjorde att det såg u som mycket växter på de flesta, och då blev jag osäker på hur mkt man kan/ska ha.

Vad är den ev nackdelen med (för) mycket växter?

Tack för filmen! Då blir det perfekt om jag sätter upp pumpen en liten bit till, för då rör sig (böljar/svajar) varenda växt, även de små låga längst fram. Trodde det blev för mycket för små stackars fiskarna bara. Men det är klart, det rör sig säkert en hel del i neontetrornas naturliga värld med förstås...

Det på filmen, det har något som ger luft 'nerifrån' med va, de där syrebubblorna? De kommer inte bara av att vattnet 'rörs om' väl?

(Och shit vilken bra videokamera du måste ha!)

Har försökt filma med videokameran utan bakgrund, lägger upp filmen snart, men den är inte bra kvalitet på.

Ser bra ut, gärna mer om det går.

Med högt (och rätt) ljus och CO2 så bubblar växterna på friskt. :D
Så fort man får "rätt" ljus så startar fotosyntesen, sen är det bara att "fylla på" med CO2.

Nu är det säkert 10 år sen jag lade ner min akvarieodling så rönen kan ha ändrats. Hur mkt sprut du vill ha i i vilken höjd av akvariet beror ju på arten av fisk man ska ha. Men var det inte speciellt känsliga fiskar eller fiskar som kom från strömt vatten så vill jag gärna ha att pumpen sprutar snett ner mot botten så att botten hålls i omlopp och skräpet virvlas upp och därmed in i pumpen,,,, När man har många kar börjar man tänka praktiskt....:cool:
Jag brukade dölja pumpen med växter sett framifrån men låta utsprutet peka åt ett annat håll så att växterna skonades. Värmegrejen KAN skada växter men är man smart så sätter man växter som vill ha mer värme precis framför så slår man två flugor i en smäll.
Enkelt tips för att få växterna att växa sig som faaan är att använda riktigt järnrikt vatten. sista gården jag bodde på när jag hade akvarier så var vattnet så järnrikt att alla vitvaror blev röda på nolltime men växterna de var i sitt esse. Minns en växt...Glömt namnet men den säljs som en liten brun kastanjeliknande knöl med några små fjuttiga röd/gröna blad på och växer otroligt långsamt. Hos mig växte den en meter i veckan........
Tre såna rötter fyllde ett 100 liters kar totalt!!Perfekt yngelkar blev det dock:-)

Nu är det säkert 10 år sen jag lade ner min akvarieodling så rönen kan ha ändrats. Hur mkt sprut du vill ha i i vilken höjd av akvariet beror ju på arten av fisk man ska ha. Men var det inte speciellt känsliga fiskar eller fiskar som kom från strömt vatten så vill jag gärna ha att pumpen sprutar snett ner mot botten så att botten hålls i omlopp och skräpet virvlas upp och därmed in i pumpen,,,,:-)

Här håller inte jag med riktigt. Att en fisk kan leva i strömt vatten och är anpassad för att tidvis kunna gå ut i de strömmare fårorna för att söka föda, betyder inte att den mår bäst i strömt vatten jämt. Det är väldigt energikrävande att simma mot strömmen.
Den största faktorn som bestämmer hur stark pump man behöver nära ytan är hur mycket syre akvariet behöver. Fiskarnas konsumtion är en mindre del av det, nedbrytningsprocessen en större.
Sedan finns det andra finesser med cirkulation som tex att fördela näringsämnen till alla växter över hela karet mm.

Ja som sagt var, jag la ner min odling för 10 år sen, rönen kan ha ändrats. Men "lä" mot strömmen fixade jag med tex rötter eller stora stenar som inte låg på bottnen utan stod uppåt i akvariet. Jag var praktisk, hade över 20 kar och jag därför mkt saker uppe i karet men bottnen var mer lättstädad,

Vad menas med högt resp rätt ljus? =)

En annan fråga, jag vill(e) inte ha täckglas, jag tycker det är fult helt enkelt. Har (hade) tänkt sätta nät så fiskarna inte kan hoppa ur och - framförallt - katten inte kan fiska.

Men, det är en förbenad avdunstning från akvariet. Det gör inget att det dunstar till rummet det står i, men jag måste ju fylla på vatten varje dag om det ska dunsta i den här farten (annars hamnar pumpens utblås precis i vattenytan/ovanför om det går mer än en dag.

Är det en nackdel att behöva fylla lite nytt vatten varje dag? Alltså för akvariet/fiskarna?

Är det en nackdel att behöva fylla lite nytt vatten varje dag? Alltså för akvariet/fiskarna?
Nej, bara fyll på du. Jag får göra detsamma här, älskar med öppna kar.

Det om ljuset har jag skrivet en del om i akvarietråden.

Det är sen i förmiddags lite fiskar i karet :love:

Och de tycks inte ha minsta lilla problem med att det skulle vara 'för strömt' eller något ens när de simmar 'i utblåset'. Så tack alla för svar =)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka