Akutrådgivning, tack!

Q

Que

Hej!

Behöver hjälp!
Befinner mig nu i en by i Grekland. En bonde i denna byn har ett föl som har skadat sig. Då det är en helt annan djurkultur här än i Sverige så tycker inte bonden att veterinärhjälp är nödvändigt. Fölet skadade sig í Maj!. Den har ett stort sår nedanför hasen, vilket har svullnat ganska rejält. Det är även svullet från hasen ända ner till kotan, lymfangit antagligen. Fölet står inne i en box utan någon linda, vilket har medfört att en massa halm och skit har fastnat i såret. Jag tog ut fölet och spolade såret med vatten och försökte få bort så mycket skit som det var möjligt. Jag tog sedan bomull som jag blötte och dränkte in i jodopax och lindade sedan om. Jag vet att man inte rek. jod till sår men det fanns inget annat att tillgå. Nu undrar jag om det är nån som kan hjälpa mig med hur jag ska lägga om och linda detta. Eventuellt ifall man kan ge nåt antiinflamatoriskt (går att köpa på djuraffärerna här i grekland). All hjälp välkommen!:bow: så fort som möjligt, då jag ska in till stan och köpa lindor osv imorgon..

Sv: Akutrådgivning, tack!

skura rent såret, pencillinsalva (streptocillin funkar fint ihop med jod) kompress över såret och våt-varmt omslag med jodopax (bomull och bandage). jodopaxlösningen tar ofta ner lymfangiten. jodopax är jättebra till äldre fula sår, det är bara "färska/friska" sår som läkningen störs på. omslaget bör sitta 10-12 timmar, luftas en stund och läggas om på nytt.

har hästen feber behövs troligen även pencillin.

Tack för hjälpen! Såret är gammalt men fortfarande"färskt" om man kan uttrycka sig så... Ska jag ta pencillinisalva over hela såret? Såret är ca 15*15. Hur hårt ska jag linda? Ska jag även linda det andra bakbenet? Tror du det finns nån chans att svullnaden går ned eller blir den kronisk då den varit så länge? Funderar även om hästen verkligen behöver stå inne på box? Det kanske bara skulle vara bra för den att röra sig o få igång cirkulationen lite?

lägg kompress över hela såret med pencillinsalva mot hela såret/kompressen och linda från kotan till strax över hasen med jodopaxomslag (bomull runt hela benet och över kompressen, över hela den yta som lindas. helst ska bomullen "titta ut" en cm både uppe och nere).

linda inte för hårt (akta så det inte stasar), men såpass "fast" så det sitter kvar ;). häll i jodopaxblandningen uppifrån och krama försiktigt längst hela benet tills bomullen är dränkt uppifrån och ända ner.

med "färskt" menade jag nytt sår (som inte blivit infekterat) ;)

lägg en padd med stödbandage över det friska benet. risken om du släpper ut hästen i hage är att bandaget ryker åt hel***, och då blir det ju risk för att lindan snuttrar och hästen faller. ut och promenera 2-3 ggr/dag om du har möjlighet istället.

kolla tempen minst en, men helst 2 ggr/dag.

Tack så jättemycket!!:bow:
Återkommer imorgon och berättar hur det har gått. Kanske tillochmed kan lägga ut en bild, så ni får se hur grekiska hästar ser ut;)

Någon som vet nån antibiotika ,- penicillin man kan ge? Sen vet jag att de brukar ge penovet intra m. men jag känner inte för att spruta ngn häst då det finns risk för pc-chock. Kanke Hippotrim? Kanske dock Finadyne som antiinflamatoriskt räcker? Någon som vet? Här i Grekland så går man till djuraffären och köper läkemedel, och kommer givetvis att höra mig för med veterinären där - men litar inte helt å hållet på dem..hmm:grin: Någon som har nåt tips?

på dom fula sårskador vi haft och/eller om hästen av någon anledning fått lymfangit som inte ger med sig så har jag alltid blivit ordinerad penovet eller ethacillin (stavning ?) i injektion. har vid en ful stor stickskada i ett framknä fått hippotrim utlämnat av en jourvet. hästen blev på 3 dagar sämre (mer feber) så jag ringde ut ord. vet som genast bytte ord. till ethacillin och då gick febern ner..

all pencillin är ju inte så bra till alla användningsområden. därför är det antagligen bra att rådgöra med en vet. om preparat och dosering.

finadyn eller butta har våra oftast fått för smärtlindring upptill.

har hästen feber ? har den inte det än, så kan jodopaxomslag och lokal pencillinsalva göra underverk på några dagar :)

Fick ej tag på streptocellin, de hade aldrig hört talas om penicillinsalva här :angel: . Gjorde som du sa, la salvan på en kompress mot såret och lindade bomull runt, gladpack och en linda och fyllde sedan på med jodopaxblandning. Hade dock inte tillräckligt med material för att nå upp över hasen.. Men idag ska jag lägga ett nytt som sitter högre upp. När jag tog av omslaget idag så var det en markant skillnad, en del av svullnaden hade gått ner :) Jag har varit ute och gått med henne en stund, igår och idag. Nu undrar jag hur många dagar jag ska lägga jodopaxomslag? Tills hela svullnaden på benet har gått ner eller? Hur går man vidare sen? Hur får man såret att bilda en skorpa? Tog en bild på fölet och en bild på omslaget, tänkte ta ett foto på såret ikväll så att det kanske blir lättare att uttala sig om hur man ska gå vidare. Men hur lägger man in en bild? Tack för hjälpen hittills!

jodopax omslag kan du gott ha i några dagar till (jodomslag är väldigt effektivt mot tex. lymfangit), men vädra benet en stund innan du lägger nytt omslag. hur många % har du blandat jodden ?

ska bli kul att se bild/bilder :D

Jag tog en kapsyl vatten till 1.5 L vatten. Ska se om jag fixar att lägga ut bilder imon. Ska ju hinna bada och ha lite semester emmelan oxå;)

till omslag samt sårtvätt rek. min vet. 1 till 2 ml per liter vatten. är lösningen för koncentrerad så kan den reta såret och huden ;)

ser fram mot bilder :laugh: ha en trevlig semester ;) (här bara det regnar, är grått, kallt och trist)

Är hästen halt? Finns minsta misstanke om att led, ledfickor eller senor kan vara involverade. Har fölet feber? Har det vuxit ok eller är det mindre än jämnåriga kamrater?

En lymfangit av det slaget (kronisk) lär du inte kunna råda bot på med antibiotikasalva. Det är ett ok komplement, men du behöver ge allmänantibiotika. Leta upp ett penicillinpreparat att ge intramuskulärt. Visst förekommer penicillinchocker, men det är sällsynt att hästen dör. De kan tuppa av, men reser sig efter en stund. Ett klart bättre alternativ än att inte få bukt med infektionen.

Fråga efter bensylprocainpenicillin som verksam substans. Pm:a vad du hittar så ska jag se om jag kan hjälpa dig.
Kolla även efter butta. Du måste kunna fråga efter non steroid antiinflammatory drugs så plockar de nog fram nåt. Eller så heter det samma i Grekland?

Vore jättebra med en bild!

Här kommer ett par bilder tagna idag 25/8. http://s444.photobucket.com/albums/qq168/jojjo24/?action=tageditmany (kopiera och klistra in) vet inte hur man lägger in bilderna.
Vad tror ni om såret? Fölet är lite halt men pigg. Benet är svullet och varmt har dock gått ned en aning efter våra jodopaxomslag. Såret varar. Bilderna på såret efter tvätt och insmörjning av antibiotikasalva. Svårt att säga om fölet skulle ha växt mer hittils om det ej var skadat då vi inte har några kompisar att jämföra med.

Mvh que

Här kommer bilderna!

lghkorint047.jpg

lghkorint048.jpg

lghkorint049.jpg

lghkorint050.jpg

Jag har tyvärr ingen hjälp att ge dig men hoppas att någon kunnig hittar till tråden och kan kolla på bilderna.

Din länk funkade ej för mig men jag lyckades ändå hitta fram till bilderna till slut och länkade dem därför i inlägget ovanför.

Jag håller tummarna för att allt går väl med den lilla.

//aenglah

Åh fy stackarn! Svallkött ser det ju ut att vara. Är senan skadad? Vet du hur skadan uppkom?

Det finns något pulver man kan strö på på något sätt som hjälper såret att läka. Ska se om jag kan hitta vad det var.

Hittade! Men det är ju i USA... Det går ju att beställa via nätet, passar inte den här web-shopen så går det att söka på Wonder Dust. Eller om du kan få hjälp där du är om du tar med dig innehållsbeskrivningen.

Wonder Dust

Liknande trådar

Hästvård I slutet på juni fastnade min fullblodsvalack i eltråden och skar upp 2 rejäla sår precis vid "vinkeln" i hasen. Efter snart 8 veckors...
Svar
3
· Visningar
1 741
Senast: MalinM
·
Hästvård Hejsan! Tidigare ídag var jag hos pållan och fixade - var ju tänkt att jag skulle rida iaf köra skrittarbete trotts ett skadat knä...
Svar
3
· Visningar
971
Senast: Grannox
·
J
Hästvård Blev väääldigt långt men hoppas på att nån kanske kan läsa de och se om dom kan hjälpa :) Mitt sto fick lite små sår 10/10 förra...
2
Svar
21
· Visningar
5 831
Senast: Ponylove
·
Hästvård Igår eftermiddag hittas foderhästen med ett väldigt tjockt bakben. Hela kotan, skenbenet och hasen är svullet. Hon hade 38,8 i feber...
2
Svar
25
· Visningar
4 021
Senast: Kafferosta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka