Akutrådgivning, tack!

Sv: Akutrådgivning, tack!

Där finns väldigt mycket svallkött. när det är så mycket behöver veterinären skära bort det,sen håller man det borta genom att badda på lotagen på såret. detta såret hade jag bytat bandage på varannan dag. Hoppas bara att en vet kan skära bort överflödigt svallkött annars kommer det aldrig att läka.
Eftersom såret sitter där det sitter tror jag tyvärr oxå att senan är påverkad av detta. hur rör sig fölet???

*kl*

Ser ju inte så kul ut. Mycket svallkött. Det har inte läkt särskilt alls under sommaren (skadad i maj?).
Dock ser det rent och fint ut nu och man kan se att läkning påbörjats i kanterna. Man måste försöka få ner svallköttet för att få det att läka, samt att kontrollera om senorna är skadade.
Detta sår kommer dock kräva omvårdnad varje dag under flera månader framöver för att läka.

Har själv behandlat stort sår på ett bakben hela sommaren och det har från att se nästan lika hemskt ut som ovanstående (inte riktigt så mycket svallkött) att bli ca 80% mindre.

Jag använde lotagen i början, för att få ner svallköttet. Använde sedan Aloe Vera gele på kompresser varannan dag och har fortsatt med det mot slutet varje dag, och med procell på sårkanterna då och då. Hela tiden lindad från kota till has.

Aloen har haft mycket god effekt på läkningen och även haft effekt på svallköttet och rekommenderas, MEN först måste det allra värsta svallet bort.

Jag har haft ett föl med svallkött (liknande skada som på bilden, dock inte riktigt lika stor och högre upp) och inget skars bort, utan det drog ihop sig till slut.

ja du, det där ser inget roligt ut :( har fölet feber ?

jag vågar inte säga hur du kan få bukt med såpass mkt. svallkött. finns det ingen veterinär i närheten att rådfråga ?

Fölet skadade sig som sagt i maj på ett rep som den stod uppbunden med. Ägaren hade då rådfrågat någon som hade sagt att det räckte med att spraya på ett sorts spray (typ blåspray). Detta har de gjort sedan i maj, inte rengjort eller ngt emellan utan endast sprayat :(. Så när jag träffade fölet första gången så var det en massa skit på som jag fick skrubba bort, det är först nu det har blivit rent. Fölet har ingen feber, rör sig lite stelt, ca. 2 grader halt i skritt (av 5). De som äger fölet bor i en by högst upp i norra grekland. Det kanske låter lite konstigt men veterinärer här är svårt att tillgå och den vet. man isåfall skulle få tag i kan inget om hästar. Omläggningar och omvårdnad av fölet kan jag sköta men det blir lite svårare sedan då vi åker hem om 1 1/2 vecka. De skulle klara av att spola det och badda lotagen på men omläggningar tror jag inte att de fixar... Jag vet inte vad jag ska göra... Det gör ont i hjärtat att bara lämna det såhär man har ju bara lust att ta med sig henne hem till Sverige... Hur funkar det med att importara häst? :) Tack aenglah för att du la in bilderna! Vad tycker ni att jag ska göra? Tror ni att hon behöver penicillin? Vet att varken jag eller ni är veterinärer men jag vet som sagt inte vad jag ska göra! Tack för alla goda råd hittils!

Kan du få tag på Underwoods Horse Medicine (går att beställa över nätet) och bakpulver så är det något även ägarna borde fixa.

Spraya på Underwoods, sprinkla över bakpulver 2ggr/dag. Det ska INTE tvättas eller läggas om.

ja vet faktiskt inte, har hästen inte feber fast det ser ut som det gör och det redan gått så många månader så är det kanske inte nödvändigt :confused: fast som novis tror jag inte det skadat.

jodopax har ju viss etsande verkan även på svallköttet, men frågan är väl om det räcker, vet inte heller om man samtidigt som omslag kan använda lotagen. ett så stort svalligt sår tar antagligen säkert minst 2 månader innan det läkt ihop även med daglig korrekt vård.

skicka ett pm till "Tant Ester" h*n kan säkert komma med goda råd.

hur import därifrån fungerar vet jag inte.

jag hoppas verkligen det blir bra med fölet.

Det där är inget vackert sår.

Det första att ta hänsyn till - kan fölet någonsin bli bra? Såret kan läka med tiden och mkt vård, men är han eller hon 2 grader halt i skritt lär vitala strukturer vara involverade. Senan är säkert skadad med infektion i kotsenskida och sammanväxningar mellan senskida och sena. Det är osannolikt att hästen någonsin kommer att bli ohalt. Kanske hyfsat smärtfri, men med påtaglig rörelsestörning med allt vad det innebär för sekundära inflammationer och spänningar.

Som jag ser det är det mest humana att avliva fölet. Självklart skulle man helst vilja göra en ordentlig undersökning först för att kunna säkerställa diagnos och prognos, men vill bonden inte ens ta ut veterinär är det väl än mindre sannolikt att han vill ta fölet till klinik.

Om senor och hasled är ok måste hästen behandlas med allmän antibiotika, vanligt penicillin. Såret behöver läggas om med absorberande kompresser alt direkt behandlas med Lotagen för att begränsa svallköttsbildningen. Det kommer att ta lång tid för "såret" att läka.

Vi försöker att behandla med Lotagen och penicillin och ser hur den svarar på det. Jag är som sagt kvar tills den 4:e sept. men min sambos föräldrar bor här så de kan ta foto och rapportera om hur det går.
Var idag och inhandlade Lotagen. Penicillin var inte lika lätt men de ska se om de kan få tag på det tills ikväll. Baddade Lotagen på "såret" men ej på kanterna. Fölis reagerade inte ens, man tycker att det borde svida..?? Nu står hästen inne på box, skulle den inte lika gärna kunna gå ute nu? Här nere i Grekland så är det torka vilket gör att man inte använder sig av hagar till hästarna utan binder dem där det finns gräs att tillgå för tillfället. Fölets mamma står en bit ifrån stallet. Nu undrar jag vad ni tror om att släppa fölet vid sin mamma utan att binda den, tror ni att den sticker iväg? Fölet har inte diat på en månad då den har stått på box.

När man har lagt in sina bilder på photobucket, hur gör man då för att få upp dem på den sida?

Mvh från ett soligt och varmt Grekland!

Fy vad jobbigt det måste vara för dig... Men som tantEster sa, kanske avlivning är ända alternativet. Du lär ju ha fäst dig vid hästen? Har du tagit reda på möjligheterna att ta med fölet hem? Jag hjälper gärna till om jag kan!
Pma mig om jag kan göra någonting här hemifrån Sverige!

Istället för att badda kan du blöta en kompress med lotagen och lägga på innan du lindar om. Då torkar ytan på svallköttet ihop mer och bättre.
Kan ligga kvar i ett dygn - försök undvik att lägga lotagen på sårkanterna bara.

Svallkött eg. överskott av granulationsvävnad - har som funktion att fylla ut ett sår. Har rikligt med blodkärl och blöder därför lätt.
Tillväxten av nervceller kommer i ett senare skede i läkningsprocessen och därför är området okänsligt.

Senast ändrad:

Jag måste bara vara trist och säga "ta inte med fölet hem!!"
Det kommer att kosta massor av pengar, och då vet du inte ens om hästen kommer att kunna leva ett smärtfritt liv i framtiden.
Ingen blir lycklig av det.

Håller tummarna att ägarna kan fixa så att det läker fint.

Istället för att badda kan du blöta en kompress med lotagen och lägga på innan du lindar om. Då torkar ytan på svallköttet ihop mer och bättre.
Kan ligga kvar i ett dygn - försök undvik att lägga lotagen på sårkanterna bara.

Svallkött eg. överskott av granulationsvävnad - har som funktion att fylla ut ett sår. Har rikligt med blodkärl och blöder därför lätt.
Tillväxten av nervceller kommer i ett senare skede i läkningsprocessen och därför är området okänsligt.

Okej ska prova att göra som du rek. Och ovan låter som en rimlig förklaring till att hon inte reagerade.. Och jag som trodde att fölis skulle sparka som bara den :D

Jag måste bara vara trist och säga "ta inte med fölet hem!!"
Det kommer att kosta massor av pengar, och då vet du inte ens om hästen kommer att kunna leva ett smärtfritt liv i framtiden.
Ingen blir lycklig av det.

Håller tummarna att ägarna kan fixa så att det läker fint.

Nä jag vet, det var bara en önsketanke .. att hon skulle få det bra. Men jag har varken tid eller de ekonomiska resurser som behövs. Så som sagt man får hålla tummarna. Och om hon blir bra så kommer jag ju att träffa henne nästa gång jag kommer hit :)
Men jag måsta bara säga att så sympatisk och tillgiven häst! Djuren är inte bortskämda här, de blir glada för minsta lilla omtanke.

Kan du få tag på Underwoods Horse Medicine (går att beställa över nätet) och bakpulver så är det något även ägarna borde fixa.

Spraya på Underwoods, sprinkla över bakpulver 2ggr/dag. Det ska INTE tvättas eller läggas om.

Tack för tipset! Detta får bli plan B om inte plan A funkar!

Vi försöker att behandla med Lotagen och penicillin och ser hur den svarar på det. Jag är som sagt kvar tills den 4:e sept. men min sambos föräldrar bor här så de kan ta foto och rapportera om hur det går.
Var idag och inhandlade Lotagen. Penicillin var inte lika lätt men de ska se om de kan få tag på det tills ikväll. Baddade Lotagen på "såret" men ej på kanterna. Fölis reagerade inte ens, man tycker att det borde svida..?? Nu står hästen inne på box, skulle den inte lika gärna kunna gå ute nu? Här nere i Grekland så är det torka vilket gör att man inte använder sig av hagar till hästarna utan binder dem där det finns gräs att tillgå för tillfället. Fölets mamma står en bit ifrån stallet. Nu undrar jag vad ni tror om att släppa fölet vid sin mamma utan att binda den, tror ni att den sticker iväg? Fölet har inte diat på en månad då den har stått på box.

När man har lagt in sina bilder på photobucket, hur gör man då för att få upp dem på den sida?

Mvh från ett soligt och varmt Grekland!

Den här sidan är jättebra
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=654197

Den förklarar bättre

Liknande trådar

Hästvård I slutet på juni fastnade min fullblodsvalack i eltråden och skar upp 2 rejäla sår precis vid "vinkeln" i hasen. Efter snart 8 veckors...
Svar
3
· Visningar
1 741
Senast: MalinM
·
Hästvård Hejsan! Tidigare ídag var jag hos pållan och fixade - var ju tänkt att jag skulle rida iaf köra skrittarbete trotts ett skadat knä...
Svar
3
· Visningar
971
Senast: Grannox
·
J
Hästvård Blev väääldigt långt men hoppas på att nån kanske kan läsa de och se om dom kan hjälpa :) Mitt sto fick lite små sår 10/10 förra...
2
Svar
21
· Visningar
5 831
Senast: Ponylove
·
Hästvård Igår eftermiddag hittas foderhästen med ett väldigt tjockt bakben. Hela kotan, skenbenet och hasen är svullet. Hon hade 38,8 i feber...
2
Svar
25
· Visningar
4 021
Senast: Kafferosta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka