I

INKA

Kom hem precis och såg att mitt marsvin fått sina bäbisar. Fyra st men en död tyvärr. Men det verkar som om hon inte bryr sig om dem. Hion har visserligen slickat dem rena men nu är hon inte vid dem. Är det normalt? Tänk om hon inte vill dia dem, vad gör man?

En fråga till, ska jag vänta med att ta bort den döda bebisen eller ska jag göra det nu? Kanske oroar henne för mycket?

Jag har själv ingen erfarenhet av avel, men såvitt jag förstår så är marsvinsungar ganska självständiga redan från födseln. För att vara säker kan du ju ringa en uppfödare eller veterinär!

Ta bort den döda och lämna dem sedan ifred.
Jag kan nästan garantera att hon tar hand om
dem, men att du inte har sett det, så du kan
ta det lugnt.
Skulle ungarna magra av eller bli slöa så är
det något som är fel.

Oftast lämnar hon ungarna en del när dom är nyfödda. Hon äter rätt mycket efter förlossningen om allt är som det ska. Hon har ändå ingen mjölk att ge dom förens efter ett dygn. Ser du DÅ att hon inte bryr sej om dom så är det nåt fel.

Mitt marsvin brydde inte sig så mkt under första dagen, men lämna de ifred och kolla bara till de lite då och då så kommer hon kanske att börja vara med de..

Ta bort den döda ungen, annars kan mamman äta upp den. Det gör dom i naturen för att "städa" efter sig och inte locka dit rovdjur.
Det kommer att ta ca 12 timmar innan mjölken släpps ner och ungarna kan börja dia, så innan dess kanske hon inte sitter hos dem så mycket.
Men det kan oxå vara så att mamman tycker att ungarna är för små (hur mycket väger de?) och då bedömer hon att det inte är värt att försöka föda upp dem. Jag hade själv en hona som struntade i sina ungar, för de var alldeles för små.

Hoppas i alla fall att det går bra för din lilla familj :)

Hej!

Tack för alla era svar. Det har gått jättebra. Det har ju gått två dagar sedan dem föddes. Dem springer runt lite, smakar på hö, nyfikna som tusan. Jättesöta är de. Alla blev svarta som mamman óch fick virvlar från pappan.

Vilka sötnosar! :love: Blir alltid lika sugen på att utöka när jag ser små bebisar, men har tyvärr bara plats för två... :(

Jag saknar mina grisar när jag ser så här söta djur!!!!!!! Många år sen den sista dog, men jag kommer ännu ihåg skriken när man öppnade kylen..... och knorret när hanen visade katten att hon inte var en välkommen gäst i "hans" rum. För att inte tala om knottret när man låg i sängen och gosade. Han hade dille på att slicka mig på kinden. Vi låg i sängen till jag hade somnat, sen gick han ner till sin bur och lade sig i sitt hö.

Saknar!!!!! Lilla Hampus!!!

Honan Currie jag hade först fick en bebis som vi döpte till Chim.Attans så söt han var!!!! :love:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 977
Senast: animalasia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 145
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 222
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 960
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar