Akut sjuk Hund

Mayalv

Trådstartare
Idag när vi kom hem från affären möttes vi av en mycket stressad staffetjej. Hon är normalt sett ovanligt lugn för rasen men idag andades hon häftigt och sprang fram och tillbaka. Pulsen var hög och hon kisade med ögonen.

Vi testade att ta ut henne eftersom hon vid ett tidigare tillfälle betett sig likadant och då behövde kräkas. Ute kissade hon bara och sprang runt som en virrhöna innan hon ville gå in igen. Inne lugnade hon sig inte utan låg ner max 20 sek helt på sidan innan hon var uppe och sprang igen. Hon vinglade och missade när hon skulle hoppa upp i soffan och ramlade ner. Jag ringde ett djursjukhus och frågade om råd men de tyckte jag skulle avvakta. Ringde ett till djursjukhus som ville ha in henne direkt.

Väl där fick hon spruta så hon kräktes då det eventuellt kunde vara att hon fått i sig ngt. Nu ligger hon kvar med dropp och mår jättedåligt.

Tandköttet och ögonen var helt illröda och även i öronen blev hon mörk i hudtonden.

Vet att ingen kan avgöra vad det är bara på en tråd här.. Men sitter hemma och vet inte riktigt vad jag ska göra medan jag väntar på ett samtal. Försöker komma fram till vad det kan vara om det inte är förgiftning... VAD skulle kunna visa en sådan reaktion? Så fruktansvärt orolig och rädd..

Sv: Akut sjuk Hund

Påminner om när min blev förgiftad av choklad. Hon var mycket stressad och förvirrad.

Rätt beslut att åka in direkt till djursjukhus!

Röda slemhinnor kan man få i början av en chock tex.

Annars, råttgift ger ju blödningar tex.

Hoppas de finner vad som är fel och att allt blir bra igen.

Röda i öronen kan de bli av stress och/eller chock, förmodligen kan även slemhinnorna bli röda då. Ögonen vet jag inte.

Förgiftning? Fästingsjuka? Diskbråck? Hjärnblödning? Värmeslag (legat i solen o sovit)? Chock? Är hon t ex skotträdd eller rädd för annat ljud?

Håller tummarna för att de kommer på vad det är och att hon snabbt blir bra igen.

Hon mår mycket bättre nu!

De kan fortfarande inte säga till 100 vad det var men de tror att det var förgiftning eftersom händelseförloppet var så snabbt och det började backa när hon hade fått sprutan så hon kräktes.

Läskigt som tusan! Så nu är hon bara medtagen och trött och lite ledsen. Sova i bur på läskigt djursjukhus var inget hon tyckte om...

Va skönt att det verkar ha gått bra! Hoppas nu det fortsätter åt rätt håll och att du får reda på vad som hänt!

Skönt att det gick bra!
Tänkte bara säga att ögon osv kan bli röda av stress/trötthet. Inte på alla hundar men en del. Jag har själv en som lätt blir knallröd, i början trodde jag gång på gång att hon hade ögoninflammation och fick salvor. Tills min nya vet nämde i förbifarten att oj är du lite stressad, så röda ögon du får. Då trilla en polett ner i huvudet på mig. Har ju insett efter att det stämmer. Stress/uppspelt/trött = röda ögon.

Liknande trådar

Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 813
Senast: Viva
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 192
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 980
Senast: Hund!
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 934
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar