Akut låg hälta med värme - vad kan det vara?

Lotus

Trådstartare
Frågan: Vilka tillstånd ger akut inte så kraftig låg hälta med värme (inte het men varm) över framförallt hov och krona, upp i kotan, utan andra synliga skador? Hälta på böjt spår och hårt underlag, ej mjukt och ej rakt spår. Ej palpationsöm, inga gallor, puls dag 1, därefter inget.

Har fått tips om ledinflammation - men blir det värme akut då, om det inte är en vrickning? Har haft samma besvär under hösten som vandrat till och från, helt ok i en månad och nu plötsligt varm och halt igen, från att vara helt fräsch.

Det jag funderat över är:
Böld, inflammation, vrickning, spricka - vad mer och vad sitter det i?

Bokade en kliniktid för en månad sedan men avbokade då alla symtom försvann en vecka innan, och därefter ok totalt 4 veckor (försäkring ersätter ej besök om inte ens hälta kan ses enl bolaget).

Tacksam om någon har tips. Just nu vilar hästen och blir bättre, är ljummen, har ej kollat hältan men den märks ej i skritt in från hagen.

Sv: Akut låg hälta med värme - vad kan det vara?

Hej!
Värme i en hov, i kombination med förstärkt digitalpuls, brukar tyda på en inflammatorisk process i själva hoven. Det första man tänker på är naturligtvis en böld, men i ditt fall haltar den diagnosen lite eftersom problemen stundtals är borta.

Jag skulle ändå låta en veterinär göra en noggrann kontroll av hoven till att börja med. Hovbölder kan ge de symptom du beskriver och man kan även fundera över andra defekter i den där trakten; röta, hålvägg mm. Fång går förstås inte heller att utesluta på din beskrivning, visserligen brukar benparen vara jämt angripna, men brukar betyder som bekant inte alltid!

Om problem i hoven kan uteslutas återstår andra diagnoser som hovledsinflammation, strålbenshälta m fl. Detta bör utredas på klinik mha böjprov, diagnostiska ledbedövningar, röntgen osv. Jag tycker att du ska beställa en ny tid eftersom problemet inte verkar ge med sig.

Min häst fick hovböld i december för ett par år sen. Jag visste dock inte då vad det var. Kontaktade veterinär som tyckte jag skulle avvakta ett par dagar speciellt som hästen tappad en sko i samma veva på just det benet. Hovslagaren märkte inget skumt och hästen svarade inte för visitertången. När hästen inte blev bättre efter en vecka så var det förstås jul och omöjligt att få tid på klinik för annat än akuta händelser. Vid klinikbesök i början av januari konstaterades hasledsinflammation och behandling sattes igång. Hovslagaren var ut i mitten av januari och skodde, inga tecken på hovböld. Vid återbesök på klinik i slutet av februari var hästen ua enligt veterinär. Då hästen skoddes i början av mars hittade hovslagaren en utläkt hovböld som täckte stora delar av hoven. Med facit i hand skulle jag gissa att det var en hovböld från första början och då hästen fick gå så länge med den, utan att vi förstod vad som var fel, belastade han benet bak istället för det onda frambenet (diagonalt). Detta i sin tur ledde till hasledsinflammationen. Vad jag vill säga med detta är att hovbölder kan vara jätteluriga och svåra att upptäcka även för veterinärer och hovslagare.

Ikväll har jag kollat hästen igen förstås, knappt ljummen hov och ingen hälta såvitt jag kan bedöma varken i skritt elelr trav, oavsett underlag (mellanmjuk stallplan oifs) och på liten volt syns heller inget som det har gjort tidigare. Möjligen är han lite mer markbunde i fram än han kan vara, men mad tanke på ålder (20) och att han snabbt stelnar vill jag helst inte lägga för mycket vikt bara vid det.

Har mina funderingar om ett samband bakåt, diagomalt, men då han sett så fräsch ut i övrigt under en hel månad kanske man inte heller ska leta felen.

Jag har hela hösten trott på en böld, men som sagt, hovis hittar inget, men det behöver ju inte alltid betyda något. Jag provar att rida ett tag till får vi se, har nu vilat fyra dagar och verkar ohalt igen, så vi får väl se.

Tack för era svar, kom gärna med fler tankar, än kanske det inte är färdigt.... :crazy:

hejsan! jag har själv en unghäst som dragit på sig kotledsvrickning två gånger. symtomen är identiska med dina, även det att hästen blir snabbt bättre. vi har varit inne på hovböld, polyartrit, fång...ja gud vet allt! min veterinär varnade mig och sa att vrickningar ofta blir markant bättre på tredje dagen och då tror man att det var något övergående, sätter igång hästen och leden är fortfarande instabil och man vrickar lätt upp den igen. för varje gång blir ledband och ligament slappare och man vrickar ännu snabbare upp den igen.

jag har fått ordinerat en månad boxvila, ev leda hästen på promenader, då med stödbandage. sedan stödbandage vid arbete (helst ihage också...) ett år. Enl min vet är det så länge leden behöver för att bli riktigt stabil igen.

om det var min häst skulle jag ta den till kliniken.

Lycka till!

Hej Lotus, har försökt pma dig , men det går inte. Du måste radera en del mail i din inkorg. pma mig när det är gjort så svarar jag på ditt första mail!

Det är sådär min häst är!
Har skrivit en tråd om det men du skrev mer konkret..
Vad ska jag göra åt det?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 627
Senast: bellala
·
Hästvård Nu blir jag galen snart så vill höra om någon av er haft liknande skador. Åkte in till veterinären i början på året eftersom hon varit...
Svar
16
· Visningar
3 010
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka