Akut konstig häst... Hjälp! (Långt)

Flummflicka

Trådstartare
Igår var jag ute och red, skrittade, travade och galopperade som vanligt. Han var otroligt pigg och frammåt och kändes bättre än på länge. Ska kanske säga att han är ett varmblod på 17 år med bra kondis och fina muskler.
Efter ca 40 min när jag var i skogen stannade han. Tror det var för att bajsa. Hörde och kände då att han andaddes väldigt konstigt. Stötande med snarklande ljud med buken. Stod ett tag och trodde det skulle bli bättre, vilket det inte blev. Han som "stötte" ut luften, men andades inte fort. Så jag red direkt upp till landsvägen som var nära. Hoppade av och stod där ett tag. Då började han hosta och fortsatte andas sådär.

Det var 3 km hem och jag började bli orlig. Började leda honom och han var pigg, men hostade och andades sådär så jag stannade emellanåt. När vi kommt ca 500 meter blev slemhinnorna likbleka (vrekligen likbleka) i munnen och ögonen. Sen när vi kom till en lång uppförsbacke tycvkte han det var otroligt jobbigt.

Efter ett tag kom vi iallafall hem och det tog kanske 10-15 min innan han fick tillbaka färgen i slemhinnorna och slutade hosta men fortsatte andas. Jag lag på han täcke och tempade. 37.7.

Ringde distriktarn efter ca 1.5 h som sa att det var konstigt och att jag absolut inte fick rida förrän jag vart på klinik och kollat hjärta, lungor och att jag skulle ringa dit på en gång.
Så jag ringde, och där sa dom att jag skulle avvakta till idag men promenera med honom och se vad som hände.
Promenaderna gick bra, han blev lite konstig i andningen i uppförsbackar, men annars ingenting.

Ringe kliniken idag igen som sa att jag skulle komma in, men kunde inte fixa varken transport, skjuts eller bil idag så fick tid på måndag.

Nu är han rätt pigg och andas normal, ingen feber.

Någon som vart med om liknande? :confused:
Han har aldrig vart såhär förut! :crazy:

Blir rent livrädd att det skulle vara fel på honom... :cry:
 
Sv: Akut konstig häst... Hjälp! (Långt)

Har aldrig varit med om det, men uppdatera oss gärna när du varit på kliniken. Hade inte distriktaren någon tanke om vad det kunnde vara??
 
Sv: Akut konstig häst... Hjälp! (Långt)

Distriktaren sa först astma, men sen uteslöt hon det nästan eftersom han ALDRIG visat några symptom förut och att det kom så plötsligt när vi skrittade bara i skogen.
Hon trodde på hjärta/lungor/svalg. att det är något där. Hostningarna kunde tyda på överanstränging av hjärta/lungor och sånt.
Hon sa oxå att de måste utredas eftersom det är inte bra när han blev så blek, det tyder ju på att antagligen kan inte lungorna syresätta blodet eller så kan inte hjärtat pumpa runt ordentligt.

Han har vart lite "oroligt" senaste 2 månaderna, har kommit smygande. När jag tnker på det är det ju inte omöjligt att han känt sig dålig... :crazy:

Men nu är det ju inte 100% att det är något fel i hjärta/lungor, och förhoppningsvis om det är det kanske det g¨år att medicinera.

Ska skriva sen när jag vart på kliniken. Så får man se vad som händer. :smirk:
 
Sv: Akut konstig häst... Hjälp! (Långt)

Nej vad hemskt! förstår att du bli livrädd :crazy: ..hoppas hästen blir bra!!!
 
Sv: Akut konstig häst... Hjälp! (Långt)

Åh, vad otäckt! Har inte varit med om detta men hoppas du kan få hjälp på kliniken! :) (Ps! Är det ett vbl (hbl, ridhäst) du har eller vbl travare? Ds.)
 
Sv: Akut konstig häst... Hjälp! (Långt)

Idag har han vart pigg, tack och lov. :) Inget spec. Men sen har jag inte gjort något heller... en sak jag kom att tänka på idag.

Är det någon som vet hur vanligt det är med skimmelknölar "invändigt"?

Man blir smått hyprokondrisk och tror det är alla möjliga sjukdomar... :crazy: Känns otroligt långt till Måndag.
 
Sv: Akut konstig häst... Hjälp! (Långt)

Men lilla Darock då!! :eek: NU blev jag orolig härborta!! Hoppas hoppas det inte är nått allvarligt! Låter ju lite som hjärta eller lungor... uschia... Massor av lyckosparkar och hoppas dom hittar vad det var som var fel!
 
Sv: Akut konstig häst... Hjälp! (Långt)

Hur har det gått med hästen? Funderade lite över det du skrev att hästen känns pigg, piggare än någonsin, men varit lite orolig sista tiden.
Jag upplever med min häst som har astma att han när han får svårt att andas blir stressad och springer på ännu mer, man tycker de borde bli slöa men han får någon stressreaktion istället. Och han har också börjat bli mer och mer orolig, står inte stilla på gången, rusar i traven etc...
Min häst fick astma från en dag till en annan. Jag hade inget märkt förens han en dag fick en astma attack. Hade inte ens hört honom hosta. Hur är din häst på sommaren, är han märkbart slöare på sommaren än vintern... Det är min. För hans astma beor på pollen, andra hästar är sämre på vintern pga damallergi eller liknande.
Kan ju ha varit en astma attack han fick... med syrebrist till följd.
 
Sv: Akut konstig häst... Hjälp! (Långt)

Hur vet man om det var en astmaattack och inte bronkit? Kan man ta prover?

Idag mår han *peppar peppar* bra, han har bara haft det där "anfallet" en gång. :crazy: Han fick kortison,fabrol och ventepulmin när vi var till klinken men fick ta brt ventepulmin när han fick biverkningar. Sen när vi var tillbaka 2 veckor senare var han lite bättre (hade fortfarande slem i luftvägarn) och han hade åkt på en infektion när han åt kortisonet och hade feber, så han fick penicillin och fortsatt fabrol. Ytterligare ett återbesök senare togs all medicin bort och jag skulle sätta igång han. Där är vi nu. ;) Ska tillbaka på onsdag. Nu har jag börjat rida lite mera och han är lite rosslig i början men efter ca 10 min är allt som vanligt och jag har travat och han är PIGG!!!!! ;) :)

Jag vet inte om det blir sämre nu, han har aldrig vart såhär förut, aldrig haft några tendenser... men är dt astma, brde han då bli sämre i vår när Pollen kommer? Hur kom ni fram till att din häst har astma? Kan du inte berätta lite, om du orkar. ;) Det här med bronkit(kvickdrag som han nu då ska ha känns lite underligt då han aldrig hostat.

Att han var orolig förut tror jag beror på att han har säkert känt att han inte mår bra, fast man inte sett något...... som du skrev typ.

Ursäkta jättelångt inlägg. :angel: Hur mår din häst nu?
 
Sv: Akut konstig häst... Hjälp! (Långt)

Jag hade hästen i ett stall med dålig luft. Vintertid var de ute 9-15 typ, det var litet och trångt och fuktigt i stallet. Sådant som jag inte tänkte så mkt på innan hästen blev sjuk mer "ser" nu i efterhand. Hade hästen på halm just den vintern -05. Innan stod han på torv. När jag tänker efter hur det var den vintern så var min häst lite griningare än normalt och hade ett uttryck i ansiktet att han spände upp näsborrarna en aning. Ingen hosta och pigg som vanlig. I mars flyttade jag ut honom till uteboxen, fortfarande ovetandes om luftvägsbesvär. Så en varm dag i början av maj när jag skulle rida ner till ridhuset märkte jag att han andades häftigt av bara 200 meter skritt. Hade aldrig hänt förut. Någon dag efter när han stod i boxen, solen sken in, det var varmt och han åt fick han en astma attack. Han bara stod och hyperventilerade i ett par 5 minuter, inget dramatsikt, jag trodde han hade ont i magen och tänkte kolik, hade avmaskat dagen innan. Det försvann på 5 minuter och han var som vanligt igen. Några dagar senare när jag skulle hoppträna fick jag avbryta för att han andades häftigt igen. Åkte till veterinären som konstaterade slem i luftvägarna, han fick kortison och order om betesläpp. Han blev inte bättre, fick stanna på Djursjukhuset en vecka och där blev han mycket bättre. Tog hem honom och släppte på bete- han blev sämre igen. Tillbaka till Djursjukhuset en vecka, hem på bete och han blev sämre. Det var så vi kom fram till att han har pollenallergi. Han mådde bättre på kliniken där han stod inne större delen av dagen och bara ett par timmar i sandhage, än när jag hade honom hemma och ute dygnet runt. Han var faktiskt dålig till och från till oktober, har fått 5-6 kortison kurer under sommaren, inte enbart pga av astma dock. Pga det nedsatta hälsan utvecklade han överkänslighet mot div bland annat vårt hösilage- nässelutslag som inte gav sig förrens jag bytte till vattnat hö.

NU mår han toppen, denna vintern är bra för honom. Men jag fasar för våren, värmen och pollen. Ev så blir det kortisonbehandling med andningmask stor del av sommaren, och hålla honom inne på dagen om det blir varmt.

Vet att han också utvecklat damm allergi. Märkte det härom vecka då jag red i ett ridhus med dammigt underlag, fick gå ut för han fick jobbigt att andas.

Jag bytte stall i Augusti, så han går ute 9-20, och står i ett luftigt kallstall, på torv. Äter hösilage, absolut ingen halm, står på torv och får bara dammfritt kraftfoder (dvs inte korn, havre).

I övrigt inga mediciner nu. Men jag har alltid kortison hemma ifall han får en attack.

Oj vad det blir långt...
 
Sv: Akut konstig häst... Hjälp! (Långt)

Okej, tack för ditt långa svar! :)

Hur mycket kan du rida nu? Är han helt ridbar (när han är symptomfri)? Är han slemig fortfarande?

På ett sätt låter det här mera likt vad det skulle kunna vara än bronkit, då ha inte hostar och bara vart dålig en gång, men saktidigt känns det konstigt att han skulle få astmaanfall en kall vinterdag. Eller?:confused: Ska hur som helst fråga veterinären när vi ska tillbaka på onsdag... Man blir ju lite smått förvirrad och har aldrig hört att bronkit kan komma så "plötsligt", eller så har han vart otroligt duktig på att dölja det. Men kanske hans "orolighet" vart ett tecken... :crazy:
Som sagt känns allt så konstigt och vi har ridit rätt hårt hela vintern och två dagar innan anfallet var vi ute och konditionstränade och han var precis som vanligt. Och *PEPPAR PEPPAR* är han som vanligt nu.

Jag hoppas verkligen att din häst får må bra i vår, låter väääligt jobbigt med astma på sommaren, när man vill att dom ska vara ute också. Ska hålla tummarna för att det går bra i år!!! :bump: :bump:
 
Sv: Akut konstig häst... Hjälp! (Långt)

Min häst har troligen också drabbats av pollenallergi. Kastar med huvudet konstant och kliar ögon och näsa. Är även dammkänslig. Äter bara ensilage och kraft blandat med fiberG. Det han får mot pollen är ett antihistamin som heter Atrax. Blev förvånad att din häst fick kortison, eller är det samma preparat din häst får? De har tagit blodprov på min för att se mer exakt vad han reagerar på. Har du också fått göra det?
 
Sv: Akut konstig häst... Hjälp! (Långt)

Min häst har troligen inte pollenallergi utan vanlig bronkit/kvickdrag. Han har som jag sälert skrivit inte hostat någongång och på proverna visades ingenting. Förrän han på långfradagen började hosta och sen dess gjort det. Nu fick han en ny omgång Fabrol (slemlösande) och när jag red idag var det bara 1 host och han var PIGG! Ska tillbaka till klinken om en vecka... antagligen för nytt endoskopi.:crazy:
Ska ta upp det här med pollenallergi. En vet jag pratade med sa att han kunde utveckla det men att han antagligen inte gjort det än.... så jag hoppas för allt i världen att han inte gör det!

Hoppas din häst snart mår bättre! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 662
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 966
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp