AKUT! Hosta

Kellog

Trådstartare
Hej!
Nu har min häst börjat hosta.
I sommras så hostade han lite när man började rida, och sedan var det lungt. Då sod han ute dygnet runt.

Men nu har vi fåt nytt hö i stallet, som har blivit lite dammigt. Min häst hostar nu c. 4 gånger under ridpasset, och någon enstaka gång i stallet. Stallet är luftigt och fräscht. Och sedan kommer problemet, att stallägaren köper in höet till alla hästar (det ingår) och om jag vill byta hö så kmmer hon bli jättesur.
Jag hade tänkt börja med selage istället. Nu åker jag bort på torsdag och vill ha akut hjälp!

Hostan låter som "rethosta" och det börjar verkligen skrämma mig, finns det något man kan göra eller något medel man kan köpa (receptfritt) eller vad är era råd?

Hjälper de att blötlägga hö? Bra eller dåligt?

Tack/ Martina

Sv: AKUT! Hosta

Sedan ska man nog enligt mitt sätt att se det alltid ta ut en veterinär för att utesluta andra sjukdomar. Alltid lättare att ta upp ett samtal med stallägaren om fodret med ett veterinärutlåtande i handen om det är det som är orsaken.

Allt damm är inte mögel.
kan vara dammigt tex för att höet är för finklippt, inget hö är 100% dammfritt & det är bla därför man rekommenderar att blöta detta vid utfodring av hästar med luftvägsproblem.
Har själv haft häst med kronisk bronkit & jag blötte höet, hon hade inga symptom då, nu vet jag att hästen går på blötare hösilage men hostar så silage är inte alltid bättre, det är mer torrt än hö som man blötlägger.
Sm ovanstående skriver ska du nog ta ut veterinär för att utesluta andra ordsaker om du inte redan vet att hästen har bronkit eller kvickdrag tex.Den kan ju behöva medicinering.

du skulle kunna prova med hösilage lr ensilage är inte alls lika dammigt som hö, hösilage är ju väldigt blöt har aldrig sett nått dammigt ensilage iaf ;). En häst i mitt stall som har något luftvägsproblem har hostat mkt förut har slutat med det nu och han äter hösilage, han står oxå på torv, tror nog att det kan hjäla då det inte är så dammigt...

Varför blir hon sur om du bytar hö? Det låter väldigt dumt måste jag säga.
Jag skulle byta till hösilage eller bättre hö om det ni har är dammigt.

Du kan väl börja blöta höet innan du ger som någon skriver. Jag hade aningen dammigt hö förra säsongen (allt damm är inte mögel som chrysler skriver men man får passa sig väldigt noga så att det inte är det). Ingen av hästarna som åt av förra säsongens hö blev sjuka eller hostade det minsta. Jag hade även som Strajder skriver tagit ut veterinär om inte bättring sker omedelbart. Det blir ju faktiskt lättare sedan om du vill ta diskussonen med stallägararen om annat hö.

9 ggr av 10 så är dammigt hö mögel. Fråga vilken veterinär som helst. Fler hästar blir sjuka och dör i luftrörsbesvär av dåligt hö än vad som dör i botulism tex som många konstigt nog är mer rädda för ändå?

Å andra sidan är det inte det i den tionde då. Vårt damm kom ifrån att man tagit in halm som dammat väldigt på balarna. Men det är dumt att chansa.

Okej, jag ringde en verinär imorse, och hon sa att jag skulle köpa hösilage eller annat hö. (ej ensilage, det är för kossor) Men eftersom jag åker utomlands på torsdag och är borta i 13 dagar så ska jag blötlägga höet så länge, och se hur det blir då.
Har NÅGON erfarneheter av at blötlägga höe? Dåligt/Bra?
Om jag ska göra de så kommer kvällshöet blötläggas i ca. 3 timmar. Morgon och middagshöet en längre tid till dagen efter. Går deta bra?

Stallägaren blir sur för at hon säger at höe är jättebra, och säger att orsaken till att hästen hostar är att han står i en box 16 timmar om dygnet och går ute i 6 timmar och rids i en timma. Och at hästen knappt rids i form, vilket han gör.

Så hon tror tt det är därför han hostar, och inte höet. Vilket hon har fel.
Jag har hört at anis och timjan är bra för häsar som hostar, har någon erfarenhet av detta?

Nej, det går inte bra. Så lång tids blötläggning tar i princip bort det mesta av näringen. Det räcker bra att blötlägga fem-tio minuter.

du skall inte blötlägga så länge,
om du har hönät så fyll givan i det och doppa hönätet i en tunna med vatten så att allt blir genomdränkt sen låter du vattnet rinna av en stund.du kan göra iordning dagens givor samtidigt som sedan ges vid utfodringarna,det är viktigt att höet blir riktigt genomblött så det brukar inte räcka att använda slangen och ducha höet.
när min häst drabbades av detta så var det kallt och jag hade svårt med att hålla en tunna isfri,då tog jag ikeapåsar som jag gjorde ett antal små hål i botten på med en skruvmejsel el kniv e dyl.la i högivan och hällde på 20 liter vatten med hink som sakta rann igenom påsen funkar bra men det går minst 20 liter vatten för varje fodergiva.
jag höll på en hel vinter med detta och det blev hemskt mycket hinkande och "slabbande" jag var dessutom tvungen att göra detta till min andra häst också efter som de delar stall annars drabbas hosthästen av grannens dammiga hö.
det gäller att ha en bra stallmiljö också använd spån eller torv som strö torrsopa inte stallet när hästen är inne en god ventilation är viktigt,hellre öppen dörr och kallt än stängt och dålig luft.utevistelse i hage så många timmar om dagen som möjligt 6 timmar låter lite gärna 10-12 timmar iallafall.
har själv övergått till hösilage efter den vintern och har hästarna ute i 12 timmar per dag och jag har inte detta problem längre.
lycka till /K

Hej!
Jag tar slangen och sprutar över höet så allt bli blött. Sedan låter jag det rinna av.

Tyvärr så kan jag inte ha honom ute mer än 6 timmar. Stallskötaren tar in alla hästar kl.2 och han kan inte gå ute ensam tyvärr. Jag fösöker rida ut honom/rida honom i paddocken så mycket som möjligt

Anis och timjan kan kanske vara bra men det är ju faktiskt att bota symptomen och inte grundorsaken. Ta reda på till 100% att det är höet och ta bort det. Annars finns det en annan grundorsak. Utreds inte denna är det tyvärr möjligt att symptomen kapslas in och grundorsaken ändå är kvar och fortgår i det tysta.

Varför blir hon sur om du bytar hö? Det låter väldigt dumt måste jag säga.
Jag skulle byta till hösilage eller bättre hö om det ni har är dammigt.

Hon är konstig och anser inte att det är höet som är orsaken till att min häst hostar

Vi har kollat upp det, (var ganska längesedan men glömde helt av denna tråden) Och det var inga fel på halsen eller något. Det är höet som är dammigt, nu ska jag flytta från det stallet om mindre än en månad. Så eftersom han går ute och äter gräs så får han endast högst 6 kg/hö per dag.

Har nu börjat ge honom 4 kg hö/dag och 2 kg gräs blandat med höet istället.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 453
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 755
Senast: emptyrings
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 971
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett Islandssto på 9 år som jag har ägt i nästan 1,5 år. Hon har under hela den tiden sen jag fick henne vad jag minns...
2
Svar
20
· Visningar
4 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna
  • Valp 2025

Hästrelaterat