Akut hjälp!

D

Dampan

Behöver akut hjälp med en fråga jag har gått helt damp på!:eek:

Varför ska man blötlägga betfor innan man ger det till hästen ?

Hjälp mig!

Sv: Akut hjälp!

Hej!
Har du sett vad som händer med betfor när det får ligga i blöt en stund? Det sväller till dubbla storleken ungefär. Om det inte blötläggs innan hästen får det kommer det svälla i magen på den när det blir blött. Det kan resultera i kolik och kanske t.o.m foderstrups-förstoppning(eller vad det heter *=).

Tänk på hur mycket torr betfor sväller efter att du blötlagt den så borde du själv komma på hur farligt det är för hästen att få i sig torr betfor!

Det fins redan jättemånga trådar om dethär:angel: Men det är helt enkelt för att betfor sväller mycket vid kontakt med vatten och kan därför täppa till strupen på hästen om det inte får svälla innan hästen käkar det. Låt det stå i blöt minst ett par timmar innan så hinner det svälla färdigt.

För att torr betfor sväller oerhört snabbt vid första kontakten med vatten.

När det legat i blöt en liten stund (några timmar är egentligen inte nödvändigt) sväller det mycket långsammare, och då är faran inte så stor längre.
BeastieBabe har gjort en mycket snygg och informativ bildserie på betforens svällningstid, sök bland gamla trådar eller PM:a henne!:)

Det är alltså stor risk att det fastnar i strupen på väg ner i magen, inte att det sväller i magsäcken.
Det ska nog mycket till om hästen ska lyckas svälja ner såpass mycket torr betfor att det är fara för magen, utan att drabbas av strupförstoppning långt före, sas.:idea:

Jag har förresten råkat svälja alltför torr betfor själv och fått stopp,(MYCKET obehagligt!) men jag som människa kan ju tänka ut att jag ska dricka vatten för att få loss proppen, det kan inte en häst...:crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
653
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp