Akut hjälp sökes..

B

bullfred

Jag fick ett problem i helgen, min häst fick kolik och var i ganska dåligt skick. Vet trodde att det berodde på att jag håller på att byta foderstat och hon har väldigt känslig mage.
Jag har börjat ge henne krafft groov (bara lite i taget),har hållt på i ca 2 veckor.
Jag kan inte ge henne krafften längre men hon är smal och behöver lite att bygga på, höet är tyvärr inte analyserat, hon tål inte havre,
Just nu ger jag enbart hö men hon behöver som sagt ganska mycket kraftfoder för att inte falla ur totalt ,men vad??
Är det någon som kan hjälpa mig att komma med något förslag fast inte höet är analyserat.
Hon är avmaskad
 
Sv: Akut hjälp sökes..

hon avmaskades för 1 1/2 vecka sedan och med Bimectin,har aldrig reagerat förut på maskmedel men är som sagt känslig för vissa foder. Hon har ätit krafft groov förut och inte regerat så här.Nu kan det ju vara många saker som spelar in men är det nån som har nåt förslag på foder som är bra för känsliga magar men som ändå kan ge lite fett och energi.
 
Sv: Akut hjälp sökes..

Nu vet jag inte om detta kan hjälpa din häst, men mitt shettis sto är otroligt känslig vid foderbyten,minsta lilla så får hon magknip. Veterinären här rek att ge dofilus,och små ,små mängder av det nya fodret på lång sikt.
 
Sv: Akut hjälp sökes..

Jag skulle börja med att ta blodprov för att utesluta bandmask som enligt utländska studier är en ofta förekommande orsak till kolik.
 
Sv: Akut hjälp sökes..

Jag har ett fullblod som är jättekänslig och får lätt kolik och förstoppning vid foderbyten och så. han är också tunn och behöver mycket mat.
jag får de honom lite linfrö och kli varje dag. vid foderbyten ut/insläpp på betet och sånt får han lite parafinoja i sin mat och mycket betfor.
då har det funkat bra, ingen kolik och förstoppnign länge!
 
Sv: Akut hjälp sökes..

Jag hittade på sidan Det bästa för hästen en produkt som heter
Protexin Pro-Pasta
Med pepparmintsmak. För hästar som behöver hjälp med matsmältningen, som lätt får kolik eller har besvär av foder eller miljöombyte, eller vid vid resor. Användning: Använd 5 ml / dag i sex dagar vid stress i samband med t ex resor, miljö- eller foderbyten, tävlingar, eller som en hjälp för att bibehålla aptit. Innehåller MCT-olja, sojaolja,dextros monohydrat, Preplex (Prebiotic) naturlig pepparmyntessens, silica dioxid...

Kanske kunde vara något att prova??:confused:

http://www.detbastaforhasten.se/

Under Fodertillskott och sen mage.
 
Sv: Akut hjälp sökes..

Jag håller med Madick, skulle nog också ta ett blodprov för att kolla bandmask.
Kan hon inte äta av kraffts produkter alls? De har ju ngt som heter Rehab som jag ger till min gamling, det innehåller högvärdigt protein och är skonsamt för magen. Han har haft magproblem och äter det utan problem efter invänjning på ca 2-3 veckor. Kan kanske vara värt att prova om det inte är bandmask som är problemet alltså.
 
Sv: Akut hjälp sökes..

tack så jättemycket för alla svar:bow:
ska kolla in sidan du rek shettisar och jag får väl ta blodprov och se vad det visar.
 
Sv: Akut hjälp sökes..

Hei, den hesten jeg skal muligens skal kjøpe har også veldig følsom, ømfintlig mage. Han får høy med lite protein i, ellers har også kraftforet lavt innhold av protein. Kraftforet kommer fra Spillers - high fiber cubes (mye fiber i) og Slow release energy cubes, får også litt chaff blandet i. Han er i mye bedre form, langt godt på seg nå.
det virket i hvertfall på han!
Lykke til!
 
Sv: Akut hjälp sökes..

Linfrön paraffin olja och protexin är mina tips,och lusern för hullet.
 
Sv: Akut hjälp sökes..

bullfred skrev:
Jag fick ett problem i helgen, min häst fick kolik och var i ganska dåligt skick. Vet trodde att det berodde på att jag håller på att byta foderstat och hon har väldigt känslig mage.
Jag har börjat ge henne krafft groov (bara lite i taget),har hållt på i ca 2 veckor.
Jag kan inte ge henne krafften längre men hon är smal och behöver lite att bygga på, höet är tyvärr inte analyserat, hon tål inte havre,
Just nu ger jag enbart hö men hon behöver som sagt ganska mycket kraftfoder för att inte falla ur totalt ,men vad??
Är det någon som kan hjälpa mig att komma med något förslag fast inte höet är analyserat.
Hon är avmaskad

Vi hade till för ca 1 1/2 vecka sedan en häst med mkt känslig mage. Varje gång nytt hö kom hem fick vi blanda och joxa, och innan bete fick man börja vänja in och beta bara ett par minuter om dan för att slippa kolik.

Ett tips om det är bakteriefloran i magen som spökar är att när det är foderbyten och sånt ge nån deciliter dofilus eller liknande (människo-fil med bra bakterier). Det är inte alla hästar som går med på att käka det, men det hjälper faktiskt:D
 
Sv: Akut hjälp sökes..

tack för alla svar:bow:
Är det vanligt att de kan få kolik av för hög proteingiva? Hon har ätit hackat lusern förut och det har gått jättebra,skulle vilja ge henne det igen men nu är jag osäker eftersom det verkar som om hon inte tålde krafft groov och det är protein i grooven.
Är det någon som vet om betfor är bra eller dåligt när de har haft kolik? Vet sa att jag skulle kunna ge henne det i blandningen för magen som hon får nu men jag blir lite orolig att det kan vara kolik framkallande.
Ska nog avvakta med all fodergiva nu innan sommarbete fast hon kommer att ridas och börja om i höst igen när förhoppningsvis magen har slutat krångla.
Gjorde analys på träcket och det visade ingenting så det var ju bra .
 
Sv: Akut hjälp sökes..

Prova att ge olja för energins skull. Två deciliter rapsolja motsvarar ca ett kilo havre i energi. Det tas dessutom upp lätt i tunntarmen. Det är inte så troligt att proteinet orsakar kolik, snarare foderbyte, sand/lera från hagen, mask eller olyckliga omständigheter.

Lycka till!
 
Sv: Akut hjälp sökes..

Gjorde analys på träcket och det visade ingenting så det var ju bra .
Hästen kan ha mycket bandmask utan att det syns på träckprovet. BLODPROV skulle jag rekommendera dig till (vilket jag tror jag gjorde ovan) för att utesluta/bekräfta bandmask.
 
Sv: Akut hjälp sökes..

Jag frågade distrikten när de var här om just blodprov och de sa att det tog dom inte för att utesluta mask utan det var träckprov som gällde. eftersom jag inte har en aning så trodde jag ju att det var så men jag får nog ringa strömsholm i morron som det verkar för att få svar, tack iallafall
 
Sv: Akut hjälp sökes..

bullfred skrev:
Jag frågade distrikten när de var här om just blodprov och de sa att det tog dom inte för att utesluta mask utan det var träckprov som gällde. eftersom jag inte har en aning så trodde jag ju att det var så men jag får nog ringa strömsholm i morron som det verkar för att få svar, tack iallafall
Provet är rätt nytt för allmänheten, många veterinärer har ingen aning, och träckprovet visar bara 25-40% av de som bevisligen har bandmask. Blodprovet visar på lite, måttligt eller mycket, det KAN visa falskt om man har inget eller lite, men då ger det heller inga problem.

Din veterinär har faktiskt fel (ouppdaterad), och när det gäller Strömsholm så har jag dessvärre inga vidare bra erfarenheter när det gäller mask överhuvudtaget.

Träckprov visar bra på förekomst av rundmask (t.ex blodmask, spolmask), men som ovan är det inte säkert man hittar bandmasken, dessutom säger provet bara OM det finns (om det hittas), inte hur mycket. Det är BANDMASKEN du behöver kolla upp.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 544
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 361
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp