AKUT HJÄLP,ska bestäma tills imon.. Vem passar mig ? :/

G

Gabrionapamir

Vilken av dessa hästar tror ni kan passa mig bäst? har sån beslutsångest och är rädd att skada hästen ju. kan till lägga att jag är av modell tyngre ryttare, 172 lång mycket musklet, men oxå krafitg.men har alltid ridigt varmblod och har ett nu som är ca.160 i manke och grov. frågan är om ja kommer förstöra ngn av de nya ? : / ..

Häst 1: Kallblod, mest skogsriden, men även dressyriden för ett tag sedan. inte liten, inte stor. Snäll men kan bli lite pigg och stark

Häst:2 Mindre varmblod, kompakt rätt grov. pigg men snäll.

Häst 3: sTORT varmblod, PASSGÅNG, men kan trava. stor och inte speciellt musklad, men ändå grov o stor. verkar passa i skritt också, men går de att träna bort eller kommer ja förstöra han helt?

I övrigt så tycker de flesta att jag har bra balans, och är ej nybörjare.. Så snälla skriv, behöver er hjälp, då besked skall lämnas imon! :confused:

Sv: AKUT HJÄLP,ska bestäma tills imon.. Vem passar mig ? :/

Vad ska du ha hästen till ?

jag personligen är mer förtjust i kallblod än varmblod (travhäst alltså).

Varför tror du att du kommer förstöra hästen?

Är du rädd för att vara för tung så är det bättre att välja den som är bäst musklad, snarare än den som har högst mankhöjd. Och självklart ska du ju känna att ni passar, och att du klarar av att rida hästen rätt. Om hästen går fel, med sänkt rygg så blir det ju mer belastning om du är tung. Så det hänger ju mycket på det med.

Angående passgångaren, det lär ju bli en hel del jobb att få bort det, det kan bero på mycket spänningar och då kommer det vara svårt att få hästen att jobba rätt.
Å andra sidan så lär det försvinna när hästen jobbar rätt och är avslappnad. Men som sagt kan det ta tid. Jag hade kanske inte rått dig att ta den hästen. Detta trots att jag själv köpt en häst med väldigt mycket pass som är djupt rotad i hästens muskulatur. Säger inte detta för att det är jobbigt att komma tillrätta med, utan för att det kanske kan ta tid innan hästen kan jobba rätt och tills den gör det så blir det ju en belastning. Så om du oroar dig för det så kanske detta inte ska vara ditt förstaval om det inte är en häst du vill kämpa lite med.

ja , jag ska väl ha den typ som hobbyhäst eller vad man ska kalla det =). Men det där varmblodet jag har , jag oroar mig rejält mycket att vara för stor och tung på honom, även fast han inte visat något. sen passar han så mycket, även i skritten tror jag. Är då rädd att min vikt ska på verka honom ännu mer . är inte så erfaren med det där med passgång på varmblod, då tjejen jag har nu aldrig passat med mig.

Vilken tror du skulle bli bäst för mig, lite allround träning sådär ? :)

okej tack, guldvärt för alla svar ni ger :) verkligen! ja du har nog rätt i, är ju inte så erfaren med det där med passgång så. Men vad tror du om det mindre varmblodet, ca. 160 i mankhöjd (som min nuvarande häst) rätt grov, pigg och busig, men snäll. Sen har vi ju det där kallblodet.. hm har ju provridigt båda två , och båda är ungefär samma i temprament.

men är orolig att vara för tung för varmblodet, men de tyckte idag att det såg bra ut och jag hade bra balans på henne. Jag vet ju inte riktigt hur mycket jag väger men över 75 lär det ju vara iaf... :o vad tror ni de båda kan ta som max ( vet det är jättesvårt att sätta och mkt har med balans att göra) men något litet tips sådär =) ?

Hade nog inte oroat mig så mycket om det inte är så att varmblodet är väldigt nätt eller dåligt musklad. Kan hästen bara jobba rätt så är det säkert inga problem.

Hur länge sen var det kallblodet tränades i dressyr? Tänkte att om den blivit ordentligt tränad för inte så länge sen så kanske den är lite bättre tränad.

Svårt att säg, välj den som känns rätt, bara man trivs ihop och känner att det funkar så går det ju att jobba på det mesta. Muskler går alltid att fixa och formen kan man också lära sig, men om man inte alls funkar med hästen så blir det så mycket svårare att komma någonvart.

Hm Hon är ju mycket riden och riden monté och körd. Så hon har ju lite varierad musklatur. Men hon är van med ryttare på ca- 60 kg. och jag har gått upp otroligt mycket pga. av ätstörningar =/ men försöker gå ner och kämpa på. Hon är liten men ändå kompakt och rund, ungefär den här hästen på bilden här under. En aning grövre och rundare är hästen jag funderar på att köpa.

Arcus.jpg

OCH kall blodet, är tränad dressyr för kanske hm.. ett halvår sedan, ett år? vet inte riktigt faktiskt de sa dem aldrig. men hon var hoppad och van med större tygnd. men samtidigt så gillar jag mer varmblod och fungerar bättre med dem, men samtidigt kanske det är det bästa att ta kallblodet ändå ? vad tror ni ? är väldigt osäker jsut nu.. Helst av allt skulle jag vilja ha hästen med passgång, kärlek vid första ögonkastet på han , men tyvärr är jag ju inte så erfaren av just passgångs hästar, sen var han inte så väl musklad, men det kanske går att träna upp . ??

Om de hade tyckt jag vore för tung borde dem ju kastat av mig eller börjat bråka och så?

Senast ändrad av en moderator:

Ta hjälp av någon kunnig i din närhet som kan bedöma hästarnas beteende och hur du rider dem/trivs med dem. Tycker det låter riktigt tight att vara bestämt imorgon.

ja det tycker jag med :( det är därför jag har sådan panik, men ägarna skulle på semester och veta och dona hit och dit, och mina föräldrar med. så jag har inte något att säga till om direkt.

Äg. till varmbloden tyckte det såg väldigt bra ut på båda varmbloden, dem bjöd framåt och jag hade bra baland.

Nordisen traskade ju på, utan att bry sig, men vi red ju ut, så testade henne inte i paddock/ridhus.

Jeg er selv en tung rytter, men har en hest som er blanding av knapstrupper/lippizzaner/araber. Han bærer meg med den største selvfølge og har aldri hatt vondt i rygg/ben pga min vekt. Han var ti år da jeg kjøpte han og har hatt han i fem år nå.
Da jeg kjøpte han var han veldig uridd/umuskulert så jeg brukte lang tid på å bygge han opp slik at han skulle ha styrken til å bære meg.
Husk, det er ikke nødvendigvis størrelsen det kommer an på verken hos hest eller rytter, det er styrken og balansen :)

Hvilken hest liker du best? Hvilken føler du deg mest vel på ryggen til? En kort og kompakt varmblods kan bære mye vekt så lenge vekten er riktig fordelt. En høy hest som er lang i ryggen er ikke alltid like bra i forhold til å bære da det blir et større "heng" i ryggraden og muskelfestene.

Lykke til med valget! :)

PS! Send gjerne en pm om du vil :)

Hej tacktack för ett underbart behövande svar =) älskar alla trevliga människor där ute! ni är till stor hjälp! jag älskar varmblod , så vill helst ha ett sådant, men alla verkar tycka jag är för tung eftersom hon är van med ryttare på ca.60 kilo :( .. känns svårt då alla är så kritiska och tycker ja ska välja kallblodet. Men alla menar jag min familj och vänner :)

vem fick det bli till slut?:)

Hoppas att det gick bra med ditt beslut och att du känner dig nöjd o glad :D

Men jag måste påpeka att du sa att du vägde över 75 iallafall, säg 85 då och det klarar väl de flesta stora hästar förutom nätta pluttar.. Tyckte inte att det lät så jätte mycket. När du först skrev så lät det som om du vägde 150kg :p

Som sagt hoppas att valet gick bra skriv gärna och uppdatera oss och med bild såklart :idea: ;)

Kramar

e jätte nyfiken! vilken kuse fick det bli???

Hejsan :) det blev varmblodet, utan passgång, fick hem henne i söndags, och hon är jättelik min häst jag har nu så det känns jättebra! :)

Åh, så roligt för dig! :D Grattis! Tänk att du kunde bestämma dig på så kort varsel :D Det blev häst nr 2 va?

Grattis till hästen!! Hoppas att allt går bra med henne/honom.

Tack så mycket:D

Nu ska jag änteligen ta in en bild på henne,så ni får se ho n är jättesöt! :)

44051_1247776149.jpg

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 728
Western Hej! Vet att det här kan låta hur dumt som helst. Men jag är trött på att behöva säga att "Ja, det känns rätt helt enkelt!" Jag är...
2
Svar
34
· Visningar
3 904
Senast: CeciliaT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar