Akut hjälp med tungstika!

L

liscoyle_patches

Är i akut hjälp med tungsticka! Idag kom mamma hem med den nyinköpta tungstickan. Min tränare säge rnämligen att ponnyn min behöver denna. Så kom vi på att vi inte vet hur man har den, ska man ha den de vanliga i sidostyckerna eller i egen rem?! :confused: Behöver akut svar då jag ska använda den imorgon!

//jossan

Sv: Akut hjälp med tungstika!

Den jag använt satt i en egen rem.

Ring och fråga din tränare eftersom h*n tycker att du behöver den.

Inte för att jag begriper vad man ska ha dem till.

Byt bett.
Det bett du har nu utövar så mycket tungtryck så det är obekvämt...

Du ska ha en egen remm till det "bettet" och så ska det ligga precis ovanför ditt vanliga bett, be din tränare att visa hur det ska ligga i din ponnys mun så att det blir korrekt.

Dett finns lösa remar att köpa i ridsport butiker, då man bla även har samma sorts av rem till stigbett, även kandarträns har en extra rem som ser likadan ut.

Ja, nu är ju inte tråden aktuell längre...antar du ridit med stickan. Men det jag undrar över är: Varför tar man i med storsläggan på en gång...det finns ju mjukare varianter än denna stålsticka..tex: tungfelsgummit.

HS835025.jpg

Av egen erfarenhet kan jag säga att tungstickan är det snällaste alternativet, hästarna brukar inte reagera alls på att de har den (de få jag behövt det till) däremot blir de mkt irriterade av ovanstående tungfelsgummi som känns mkt mer för dem än stickan gör för att inte prata om dessa bett som har en inbygd tungsticka har aldrig varit med om en häst som tyckt om det bettet.

Tungfelsgummit är dessutom vansinnigt iom att hästen både kan vända runt det och kan flytta det, har själv varit med om en otäck insident med ett sådant när hästen mitt under en bana på tävling lyckas pilla runt det så att det gick rakt upp i gommen ute vid ena kanten varpå hästen blev sjötokig så det har jag använt för sista gången. Stickan däremot känner de i stort sett inte alls den bara finns där och hindrar tungan att komma upp.

Nu handlade detta om ridning och träna för tränare..inte om att springa på bana under tävling. Min erfarenhet är dock tvärtemot din. Men sen kan man ju vrida på det och fundera lite till..varför kan inte trådskaparen gräva djupare i orsaken att hästen nu lägger tungan över bettet...Problemet kanske sitter i: ryttaren eller felaktig utrustning.

Jag kan tillägga i sammanhanget att den häst jag använde tungsticka på (provade även bett och gummigrej och stickan funkade bäst) visade sig ha en trasig tandkrona och dessutom var hon struppipare, vilket gjorde arbete jättejobbigt för henne. Därav en massa grejande med bettet och rena "lokomotivbeteendet"
Jag tror stickan hjälpte till så att hon inte fastnade i beteendet att lägga tungan över men naturligtvis var det grundproblemen som behövde fixas.
Jag försökte rida på hackamore men det funkade hon inte alls på - hjälpte mot tanden men inte struppipningen förstås.

Så jag håller verkligen med att man ska titta på helheten och försöka hitta orsaken.

Hej alla, tack för svaren och det funkade jättebra:) Vi vann tillochmed senaste tävlingen;)

Till alla negativa:
Collen: Jag har provat det mesta inom tillåtna bett på ponny, pelham, jaktbett, delat pelham, pessoa, tränsbett med parerstänger, 2 delat osv..
men detta bett trivs han bäst på, han har även gått med det hela sin karriär. Men jag är dock inte den som kan få honomn att inte ta tvära svängar i grunde mm. Dessutom drar han iväg så fort man vänt upp. Därför använde jag en tungsticka eftersom den även motverkar att hästen "biter sig" fast i bettet.

Mynta2: Gummit har den effekten mot tungan, medans stickan även motverkarv att hästen biter sig fast.

Detta vet jag eftersom Maja heed, som gav mig tipset, var en av de första användarna av tungstickan i sverige.

Mvh josefin

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 145
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka