Akut HjÄlp Med Dressyren

A

alex_86

Jag har en fråga angående min häst. Jag har en frieserhingst på 6 år som har en förmåga att gärna "krulla ihop sig" i hals å huvud så han går gärna väldigt mycket bakom lodet. Det är jättesvårt att rida honom i en låg form så att han sträcker ut ordenligt och höjer ryggen. Och ännu svårare är det eftersom han inte tar stöd på det sätt som andra gör. Nästan så fort man tar i tygeln "knäcker han av". Försöker rida han mycke framåt och med kontakt hela tiden men då rusar han hellre. Det fungerar jättebra ibland om man rider på ganska långa tyglar och har skrittat ut en längre tur men annars är det svårt att plocka fram formen. Så nu undrar jag om du har några tips eller råd? Är jättetacksam för det i så fall! Han går på tränsbett nu, har det någon speciell inverkan på huvudetsplacering i det här fallet?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Akut HjÄlp Med Dressyren

tänk på att rida mkt övergångar och tempoväxlingar, för att stärka hästen så den orkar bära sej. och bromsa för sätet!
att hästen krullar ihop sej brukar bero på att den inte orkar bära sej i rätt form. (om det inte är ryttaren som sitter och håller hästen bakom lod, men det utgår jag ifrån att man inte gör....)
och rid inte för länge så han blir trött, hellre ett kort pass med övergångar mm i bra form än ett längre där du blir osams med hästen

tack så hemskt mycket för tipsen! Man blir så blind när man sitter hemma å tränar. Passen är ju inte så långa eftersom han är så ung men jag ska tänka på det du sagt =) Tackar tackar!

Har vid samma problem löst det genom att skicka ut skötarna med rakt gummibett i skogen och "motions rida" tills hästen har ork och lust att ligga på lite i handen istället..

nu hängde ja inte riktigt med... din metod där?? du får gärna förklara =)

och en sak till, en häst som bara e 6 år kan lätt tappa motivationen om man rider för mkt ren dressyr....
...så rid ut mkt och smyg in lite dressyrövningar ute när han har lite mer bjudning så kommer han inte att krulla lika mkt!

jag tycker du ska rida han i en låg form och sakta samla upp han,rid han i ett sakta tempo,hästen är ju helt klart inte redo för att gå i form än.

du kan inte kräva formen än men vägen dit är ju klart du kan träna.
rid skolor,öppna,sluta m.m stärk han och bygg upp muskler och bärighet

ökningar än så länge ger bara obalans i ekipaget och kommer sluta i att hela stegen faller till slut.

ok... men det bara det att det är så himla svårt att få honom till den där låga formen eftersom han krullar sig nästan fastän man har långa tyglar... men ska testa det du sagt... tack så hemskt mycket =)

Ok... rider ju mest ut iofs eftersom jag vet att några rena dressyrpass längre än 10 min inte har nån inverkan än så länge.. ´Men tack ändå!

Nu vill jag inte vara pessimistisk, men att rida lång och låg är väldigt svårt och speciellt på en häst som inte "vill" (som din frieser, som kanske är byggd på ett sätt som gör det svårt för honom). Jag tycker att santes tips är bra, om ryttaren har stor erfarenhet och vet vad h*n pysslar med ut i minsta fingerspets. Men det är en sak i teorin och en annan i praktiken. Din häst kommer troligen att krulla ihop sig även i skolor, och den är dessutom bara sex år. (Jag antar att den är sent tagen?)

Mitt huvudtips till dig är dels att ta kontakt med en duktig tränare som kan hjälpa dig, och dels att ta kontakt med andra frieserägare. Där bör du kunna få bra hjälp också.

Slutligen vill jag fråga vad som händer om du skrittar på lång tygel, stabiliserar dig själv (slutar "åka"), tar tyglarna en mm, fortsätter skritta (stabil i kroppen, inget skvalp) en stund, tar tyglarna ngn mm till, osv? Det viktiga är att du med din kropp säger "så lille vän, nu Rider jag" (detta innebär att du lägger av med allt skvalp och åkande, du är stabil och "fast" i kroppen) under hela proceduren. Låt det ta flera varv på ridbanan medan du plockar upp tyglarna.

jag har också en frieser.
min är väldigt högställd och har en hög form naturligt.
jag har gjort så att jag helt enkelt rider väldigt sällan på ridbanan.
han rids dock ut.

tar lektioner för tränare i tömkörning, där jobbar vi nästan bara i skritt på lektionerna. ibland lägger vi in lite fart för o kolla av, men mestadels skritt eller bara skritt.
vi arbetar på en fri töm (dvs tömmen löper direkt från bettet utan att sitta i en ring) på den sidan vi jobbar med. Vi låter han skritta och finna en bra takt i skritten. så fort han blir helt avslappnad så sänker han sig och jobbar neråt på helt slaka tömmar. Han får hitta sin balans och han får även veta att han får söka sig neråt.
Det är mycket beröm som gäller. Vi tar även fram koner för att han ska våga sänka sig och tänka på hur han placerar sina rörelser, ja helt enkelt bli hjärnaktiverad utan att det blir jobbigt.
I flera månader var det omöjligt att försöka få han till o sänka sig det minsta lilla! nu kan han visa sänkningar i skritten och en gång jag red på banan vågade han för första gången sänka sig i traven en stund. Så får han vågar sänka sig så får han ett friskare tempo.
(han är väldigt seg men explosiv annars) Vi har mycket att jobba på för att få han dit vi vill. Det är rätt svårt att jobba med sådana här högställda hästar. Så mitt tips, hitta en körtränare och jobba från marken och på så sätt vara med och se hur din häst reagerar i olika sitationer och övningar!?

Hej.
Hur länge har du haft din häst?
Låter som din häst är inriden och tränad i Holland. Dom börjar i allmänhet mycket tidigt med hästarna och rider dom i allmänhet för hårt och i felaktig form. Det blir en "försvarsmekanism" för hästen att lägga sig bakom lod när den inte orkar bära sig.
Resultatet blir då också att den sänker ryggen. Grundproblemet måste åtgärdas innan du kan börja dressyrarbetet annars riskerar du att problemet bara blir värre.Tyvärr är det jättesvårt att ändra på detta att hästen "knäpper av".
Det som vi sett genom åren som funkar (men som tar lång tid) är skritt träning. Långa skrittpass i bra tempo som gör att hästen bygger upp sina ryggmuskler på ett korrekt sätt. Om du rider hästen rätt i skritt får du också den korrekta "lång och låg" formen.
Vår tränare är mycket duktig att hjälpa till med den här typen av problem.

Ulla Haygood

jag har också sett på tyska & holländska sidor att flertalet (nästan alla) friesers går väldigt bakom lod. Försäljningsvideos där detta syns tydligt. Frågan är vad det är bra för.....

Ett bra knep är att sätta tyglar i en vanlig nosgrimma och rida på den. Du kan ha vanliga bettet och tyglarna kvar som säkerhet.mvh/T_B

Han är e: ildert 355 men född och uppväxt i sverige. Han har aldrig varit i Holland och kommer förmodligen aldrig att hamna där heller.. Fick honom när han var 4 och då var han endast lite riden.. Är fullt medveten om att man inte kan kräva en perfekt form men man kan hjälpa honom och visa rätt väg iallafall. Det förtjänar han. Han är väldigt samarbetsvillig och framåt men det är svårt att veta alla gånger hur man ska bete sig.. Är jätteglad att så många har svarat iaf!

Tänkte skirva precis samma! Har själv haft precis samma problem (och har i viss mån fortfarande) med en cob/connemara jag rider på. Tempoväxlingar funkar utmärkt , prova olika balansövningar tex cavalettibommar etc. Kan han skänkelvikning så är det bra träning i trav. Kan se ut hursomhelst och gå åt skogen i början men det ordanr sig allteftersom. Allt handlar om balansen.

Jag har haft precis samma problem! Eller har fortfarande, men det har blivit mycket bättre.

En del instruktörer har sagt så som du beskrev - "rida han mycke framåt och med kontakt hela tiden", dvs JAG försökte TA kontakt med munnen, men det har bara lett till att han backat undan ännu mer och blivit spänd och arg. För mig har det funkat bättre att vänta tills hästen själv söker den kontakten. Men det har tagit LÅNG tid...

I början travade jag mycket med helt lös tygel, bara så att han skulle VÅGA ta fram nosen och stärka de muskler som gör att man orkar ha huvudet där framme. Det är ju längre hävarm om huvudet är långt fram, vilket blir jobbigare att hålla upp. Efter ett tag fick man ett bättre "normalläge" att utgå från och hästen backade inte in nosen på samma sätt när man tog i tygeln.

Långa skritturer i skogen gjorde nog också nytta för att stärka ryggmuskler och få honom att sträcka ut. Där får jag tacka min medryttare, hon var ofta ute på 2-3-timmarspromenader.

Sen red jag länge utan bett. Jag satte tyglarna i ringarna på en remontgrimma, som någon annan också rekommenderade här. Det var jättenyttigt för både mig och hästen! Första passet utan bett (då lånade jag en side-pull) var jag gråtfärdig och beredd att sälja hästen till nån som KAN RIDA - ingenting funkade, eftersom varken jag eller hästen var van vid bettlöst... Men sen klarnade ganska mycket och utan bett hittade vi sökningen mot handen och längning av överlinjen.

Nu rider jag med rakt tränsbett, det är vad som fungerar klart bäst på honom. Kanske är det stabilare och känns bättre att ta kontakt med än ett ledat? Men jag varierar med tredelat bridongbett och det funkar hyfsat det också.

precis, sen är inte ridning enkelt,vill du ha det enkelt så börja cyckla eller skaffa dig en frimärks samling.

det är 2 levande varelser som ska föras samman till ett,du kan inte fortsätta med att jobba han ihopa krullad då kommer han få fel signaler och muskler.

rid i ett sakta balanserat tempo med lätta tyglar,han behöver inte söka framåt nedåt men bara att du visar att vill han söka framåt nedåt så är det helt oki.
kräv inte perfektion kräv bara försök till rätta vägen. ta en liten bit itaget,rom är inte byggt på en dag!

jag håller just nu på att lär en av mina hästar piaffen,då kräver inte jag takt på stället utan en enda bit från piaffen räker för en dag,sen lägger man ihop alla pussel bitar så småningom när hästen blir mer och mer skolad.

börja i skritt,gärna att du går brevid och andvänder tyglarna som om du skulle sitta på och böj han och få han att söka framåt nedåt,när detta funkar så gör du samma från ryggen, om ett par veckor när detta funkar i traven också (tänk på att sitta ner och rida lugnt med sätet)visa vägen framåt lång. så kan du sakta börja sätta dig mer tillbaka och försiktigt jobba med din kropp och tänka dig att hästen ska lyfta framdelen,inte med hjälp av tygel utan med hjälp av din kropp.

sen beror ju det på vad du vill ha för kvalite på din ridning och förhållandet mellan dig och hästen,kör du på för snabbt och pressar han in i form kommer ni bara få ett missnöjt och orytmiskt par, låt det ta sin tid och njut av lärdomen längs vägen.

en av mina hästar har jag fått bygga upp i två år,för han var så pass förstörd när jag fick han. nu länger han sig och samlar sig på kommando,på börjad piaff arbete och piruetter.

sen gäller det att själv avgöra när man får gå ner på stegen ett par steg och fin slipa igen,lägg upp ett träningsprogram som en typ av stege och ta steg för steg.

lycka till hoppas du fått ngn hjälp iaf

Åter tusen tack för alla tips.. Tar en dag i taget och bygger vidare på det... tack tack!

Läste nånstans uppöver här... vill bara säga att jag kan inte påstå att jag nångång "åkt" på min häst. Vill jag åka så sätter jag mig hellre på ett lämpat fordon för det. Sitsen är jag medveten om sen tidigare men helt klart kan förbättringar göras..

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 119
Senast: cassiopeja
·
Träning Hej! Hur värmer ni upp era hästar? Värmer ni upp på olika sätt inför hoppning och dressyr? Vad funkar bäst på era hästar? Berätta...
2
Svar
26
· Visningar
2 132
Senast: KrullTroll
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 528
Senast: Ridinglady
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 432
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka