Sv: Akut HjÄlp Med Dressyren
precis, sen är inte ridning enkelt,vill du ha det enkelt så börja cyckla eller skaffa dig en frimärks samling.
det är 2 levande varelser som ska föras samman till ett,du kan inte fortsätta med att jobba han ihopa krullad då kommer han få fel signaler och muskler.
rid i ett sakta balanserat tempo med lätta tyglar,han behöver inte söka framåt nedåt men bara att du visar att vill han söka framåt nedåt så är det helt oki.
kräv inte perfektion kräv bara försök till rätta vägen. ta en liten bit itaget,rom är inte byggt på en dag!
jag håller just nu på att lär en av mina hästar piaffen,då kräver inte jag takt på stället utan en enda bit från piaffen räker för en dag,sen lägger man ihop alla pussel bitar så småningom när hästen blir mer och mer skolad.
börja i skritt,gärna att du går brevid och andvänder tyglarna som om du skulle sitta på och böj han och få han att söka framåt nedåt,när detta funkar så gör du samma från ryggen, om ett par veckor när detta funkar i traven också (tänk på att sitta ner och rida lugnt med sätet)visa vägen framåt lång. så kan du sakta börja sätta dig mer tillbaka och försiktigt jobba med din kropp och tänka dig att hästen ska lyfta framdelen,inte med hjälp av tygel utan med hjälp av din kropp.
sen beror ju det på vad du vill ha för kvalite på din ridning och förhållandet mellan dig och hästen,kör du på för snabbt och pressar han in i form kommer ni bara få ett missnöjt och orytmiskt par, låt det ta sin tid och njut av lärdomen längs vägen.
en av mina hästar har jag fått bygga upp i två år,för han var så pass förstörd när jag fick han. nu länger han sig och samlar sig på kommando,på börjad piaff arbete och piruetter.
sen gäller det att själv avgöra när man får gå ner på stegen ett par steg och fin slipa igen,lägg upp ett träningsprogram som en typ av stege och ta steg för steg.
lycka till hoppas du fått ngn hjälp iaf