Akut hjälp! Hunden åt trolldeg!

matildamilton

Trådstartare
Min hund åt tidigare ikväll upp två-tre figurer av trolldeg. Skulle väl tro att de vägde runt 50-100 gr styck. Nu har han kräkts två gånger och då kom det upp stora klumpar av trolldeg, skulle tro att allt kom upp. Men trolldeg innehåller mycket salt och läste att för mycket sal kunde vara livsfarlig för hundar. Han har druckit lite och har inte visat några andra symtom. Är skiträdd att han ska bli sjukare inatt och kanske till och med dö :cry: Någon som har varit med om detta tidigare och vet vad man ska göra?!
Kan även tillägga att han väger runt 21 kg.

Senast ändrad:
Sv: Akut hjälp! Hunden åt trolldeg!

Hur stor är hunden och hur mycket salt på ett ungefär har hon fått i sig?
Jag skulle nog, lite beroende på svaren på mina frågor, ringt och rådfrågat veterinär iallafall, i synnerhet om det är en liten hund och mycket salt.

Om allt har kommit upp igen så är det förmodligen ingen fara. Men salt är mycket riktigt inte bra för hundar. Det beror på hur länge han hade degen i magen om kroppen har hunnit suga åt sig mer eller mindre. Hundar kan bli uttorkade även om de dricker jättemycket när de får i sig salt. Lyft i nackskinnet och se om det går tillbaks snabbt, i så fall är det OK. Om det går sakta tillbaks eller inte går tillbaks alls behöver han få vätskeersättning hos vetten och det snabbt annars kan det bli livsfarligt för hunden. Jag hade absolut ringt närmsta jouröppna djursjukhus och frågat vad man gör.

Han mår bra nu men han var lite orolig inatt och drack en hel del. Tack för alla svar.

Alltså, det är trolldeg vi talar om. Det hade inte jag ringt någon veterinär för. Så mycket salt är det inte i degen att några hundra gram skadar en hund på 21 kg. Ta det lugnt!

Jo, det är precis vad det är.

Ingredienser till trolldeg
3 delar vetemjöl
1 del salt
1-1½ del vatten

Och har hunden dessutom spytt upp den så skulle jag helt klart avvakta och inte stressa upp mig

Alltså, det är trolldeg vi talar om. Det hade inte jag ringt någon veterinär för. Så mycket salt är det inte i degen att några hundra gram skadar en hund på 21 kg. Ta det lugnt!

Fast, någom startar en tråd med Akut i rubriken. Vill man ha snabba och korrekta svar och är orolig ringer man veterinären bums! Det är inte ovanligt med sånna trådar där hundar har olika symptom eller fått i sig något och folk ringer inte veterinär. Vad tänker folk med? Frågar på ett forum istället för att ringa en veterinär?! Är någon orolig så rekomenderar jag alltid att ringa en veterinär.

Några hundra gram? Tillräckligt för att saltförgifta en människa.

Om trolldeg vore så farligt skulle vi knappast låta små barn leka med den. Det är inte rent salt vi talar om. På 200 g deg är det max 40 g salt.

Jo men tror man att hunden ska dö så ringer man väl ändå veterinären?!

Man kan ju också fråga på Buke medan man väntar på svar från veterinären... de flesta har telefontider och ringer man en annan tid så ringer de upp när de har tid... så är det här hos mig i alla fall. Även på jourtelefonen.

Jag har många gånger själv letat svar på internet i väntan just på att vet. ska ringa upp. Fråga på buke gör jag dock aldrig, just för att man får svar som "ringer man inte veterinären", "sånt ska man veta", "såna som du borde inte ha hund/häst/guldfiskar" osv... :angel:

Senast ändrad:

Jo men tror man att hunden ska dö så ringer man väl ändå veterinären?!

Men det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Det var ett par år sedan, men min ena hund satte i sig stora delar av ett paket kakao när hon var ensam hemma. Det första jag gjorde var att ringa runt till alla veterinärer i närheten, när jag fick tag på en (seriös) veterinär menade denne att det inte var så farligt och att jag skulle försöka få i hunden så mycket matolja som möjligt och ge henne massa mat. Gjorde detta, men det kändes sådär, så jag skrev en tråd vill jag minnas. Fick genast svaret att åka till vet snabbt som ögat. Vilket jag gjorde, hunden fick kräkas efter en spruta, överlevde och det hade hon säkert gjort utan sprutan också eftersom det hade gått ett tag sen hon satte i sig kakaopaketet.

Men det blev iaf spekulationer direkt om att man inte ska skriva på forum om såna akuta situationer. Det kan vara jäkligt bra att få input av andra hundmänniskor, så är det bara, det är inte alltid veterinären lyssnar så bra när man ringer.

Kl Hittade en artikel som angav förgiftning från 2 g salt per kg o 4 g salt per kg som dödlig dos.
Ett par hundra gram trolldeg blir en väldig massa salt. Viktmässigt innehåller nog trolldegen ca 30% salt. Men eftersom salt är ett effektivt kräkmedel för de flesta hundar är nog inte risken jättestor.
PL

Liknande trådar

Hundhälsa Lilleman (whippetgrabb på 14v) ligger nu på intensiven på Blå stjärnan :( Han kan knappt gå eller stå och är supervinglig. När vi körde...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 918
Senast: phie
·
Hundhälsa Först och främst så är en veterinärtid bokad till imorgon kl. 16.00. Jag är tok-orolig och kom inte på något bättre att göra med...
Svar
18
· Visningar
2 881
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Ska ta det från början. Hunden är en mellanpudel som just fyllt 1 år. För ca 2 veckor sedan började han få som lite lite våteksem...
Svar
13
· Visningar
4 796
Senast: fijja
·
Hundhälsa Hela familjen har varit i chock den senaste veckan. Vår knappt två åriga Kooiker tik gick från fisk till död på bara några dagar...
2
Svar
35
· Visningar
7 219
Senast: Eohild
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar