akut hjälp för sår

P

Pompador

hej. vi har en nordsvensk som har haft ett skav under ögat som efter någon dag blev ett sår pga dom jävla flugorna. började behandla direkt med sår salva och så men får inte kontroll på det. har förökt tejpa kompresser över för att det skall få vara ifred. men det blir mer ett hål i såret och varigt. skall ringa vetrinären imorgon e det någon som vet något mer konkrekt att göra ikväll????

Sv: akut hjälp för sår

Jag skulle ha tvättat rent ordentligt med vanlig koksaltlösning/alsollösning och satt på en flughuva.

sårsalva? zinkpasta? tjärsalva? helosan? idomin? procell? vad för sårsalva menar du?

jag håller med övriga, skaffa en bra flughuva och tvätta rent såret och låt det vara ifred, all salva och kompresser har förvärrat såret, tyvärr :(

det enda du kan göra med en salva är att du duttar på tjärsalva på pälsen runtom såret, inte i såret eller på sårkanterna, bara runt, det håller flugorna borta..

läxa till nästa gång..

Håller med de andra! Köp en bra flughuva, finns en svart bra med hela öron som sitter åt med en mjuk bomullskant över mulen, den sitter löst och fluffigt över ansiktet och ögonen, toppenbra om det finns sår vid ögonen eller i ansiktet, den är mjuk som bara den och inga vassa kanter, den har räddad mig och pållen flera gånger :) Har pållarna sår så brukar jag änvända tjärspray, det är det enda som håller undan flugorna. Låter du kusen gå ute så är ju risken stor att flugorna äter ur såret och då blir det svårt att få det att läka :( men kladda inte för mycket salvor och grejer nu bara, en del salvor nästan kokar ju i solen :confused: Lycka till!!

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en häst för 1,5 månad sedan. Han hade ett sår på ena höftknölen när vi hämtade honom. Till och från har det gått från...
2
Svar
22
· Visningar
5 538
Senast: Mustang
·
Hästvård Om ni haft häst med den skada, hur lång behandlingstid med mediciner har ni fått? Min ponny får återkommande ögonskador och på min...
2
Svar
21
· Visningar
9 073
Senast: Hanna_b
·
M
Hästvård Hej! För ca en vecka sen så blev min häst troligen biten av en jorgeting i mungipan. Det svullnade upp rejält och har blivit till ett...
Svar
6
· Visningar
2 509
Senast: Totola
·
Katthälsa Länge sen nu, men ni kanske minns att Abbie haft problem med sina ögon en längre tid. Vi flyttade i mars och sen dess har det blivit...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
15 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka