AKUT! Har hon ungar??

Centaur

Trådstartare
Hjälper till med att fånga in (med fälla), kastrera och omplacera (evt TNR) en kattkoloni hos en man som låtit katterna föröka sig okontrollerat. Katterna har blivit matade så de är inte helt vilda, men väldigt rädda och skygga.

Hittils har vi fångat in tre, den senaste i morse. Det är en honkatt som jag inte sett på ett tag, trodde faktisk hon hade dött eftersom jag tidigare såg henne rätt ofta. Jättevacker liten misse. Jag vet att det är en hona eftersom jag såg henne med kattungar i somras.

Nu slog det mig att hon kanske kan ha ungar någonstans och att det är därför hon inte synts till? :crazy: Hur ser man bäst om en katt ger di? Har själv inte haft kattungar på många många år eftersom jag kastrerar mina katter så jag vet inte vad jag skall kolla efter.

Vi försökte lyfta upp henne nu för att kolla men det var svårt att se eftersom hon blev jätterädd och dessutom är långhårig och tovig. Kunde inte se någon svullnad eller mjölk, dock så såg jag en rosa/bar fläck långt ner på magen vilket kan ha varit runt en spena.

Hon har även tappat päls runt halsen stackarn. Hon går inte runt och är orolig eller så, men tänker att det är hon väl för rädd för. De andra som varit inne ett par dagar är inte riktigt lika rädda (får klappa försiktigt), men de har alla kurat ihop sig i en transportbur och så äter de under natten.

Hjälp, vad skall vi göra? Vill ju inte att ev ungar skall svälta ihjäl, samtidigt som denna katt behöver vetvård och en kastrering så hon inte får fler ungar så det känns inte bra att bara släppa ut henne igen heller...
:confused:
 
Sv: AKUT! Har hon ungar??

Går det att ta i henne utan att lyfta henne? Har de mjölk känns det, framförallt på en katt som inte är i överhull. Oftast är det de bakre spenarna som har mest mjölk, kan man känna där så märker man om juvren är fyllda eller inte.

Magen är ett typiskt ställe där klåda och hudirritationer kan leda till nakna fläckar, och vissa katter har även en hårlös fläck runt naveln. Likaså kan det ta lång tid innan pälsen runt spenarna växer tillbaks om katten är i lite sämre kondition, så jag skulle inte dra några stora växlar på just pälsen.
 
Sv: AKUT! Har hon ungar??

Tack för svar!

Tveksamt, då klöser hon nog för att komma loss tror jag. Men kan försöka ikväll när jag har någon som kan hjälpa till. Nu lyfte vi henne runt frambenen så magen var "utsträckt" för att kolla men det var som sagt svårt att se/känna...

Hur skall det kännas? Typ pösigt/vätskefylld? Skall känna på min egen hona så jag vet hur de känns när de inte har några ungar så har jag något att jämföra med i alla fall.

Känns svårt för jag vill ju inte skrämma henne ännu mer vid att lyfta och klämma när hon är så rädd, samtidigt som det är bråttom att släppa henne om hon har ungar. :(
 
Sv: AKUT! Har hon ungar??

Man känner ganska tydligt att det ät just ett juver, fyllda påsar i rad efter varandra. I slutet av digivningen (eller om de svälter kan jag tänka mig) är det bara de "bästa" spenarna som känns. På mina honor har det alltid varit bakersta paret, icke att förväxla med magpåsen :D Om man lyckas känna efter ordentligt brukar det inte vara svårt att känna skillnad på vad som är mjölkfyllt och inte. Tydliga spenar (dvs inte mjölk utan själva spenen) har många honor som fött kullar tidigare, så det kan skilja från en katt som aldrig haft kull. Min äldsta hona har inte haft kull på fyra år men har fortfarande ett pälsband av spenar om man stryker över magen.

Sen kanske man inte kan vara säker ändå? Om hon har lite större ungar och ont om mat har hon nog inte så mycket mjölk. Samtidigt tycker jag det är lite tidigt på säsongen för en utegånde hona att ha såpass stora ungar. Visserligen kan de löpa året runt med det brukar vara förunnat omskötta katter att kunna ta upp en kull i marskyla.
 
Sv: AKUT! Har hon ungar??

Nu berättade han som har matat att denna katt har blivit bortjagad av de andra och han har inte sett henne på 2 mnd!

Stackarn, det kan ju förklara varför jag inte heller sett henne i området och varför hon är i så dåligt skick och så rädd. Detta talar väl också emot att hon har ungar skulle jag tro?

Känns ännu mer olustigt att släppa ut henne igen nu.... Vi får kolla på henne ikväll igen för säkerhets skuld.
 
Sv: AKUT! Har hon ungar??

Nej, det låter inte så troligt med ungar. Stackars liten, om folk bara kunde hålla sina djur kastrerade istället...
 
Sv: AKUT! Har hon ungar??

Jag vet. :crazy: Blir så förbannad på oansvariga kattägare som bara låter sina honor få kull efter kull tills de sitter där med 20+ halvvilda katter och plötsligt inser att det blir dyrt med kattmat till en hel flock...

Förra påsken sköts 14 katter. Pluss min ena katt som tyvärr hade haft vägen förbi just den dagen (han var både kastrerad och hade halsband och såg verkligen inte ut som en villkatt). :cry:

På den nivån är det... :mad:

Hoppas verkligen inte hon har ungar...
 
Sv: AKUT! Har hon ungar??

Uppdatering!

Hon hade inga ungar, men fem 4 veckors foster... Stackarn, otroligt att hon blivit dräktig så dåligt skick som hon var i.
 
Sv: AKUT! Har hon ungar??

Jag känner att om jag kan göra något för att förhindra att fler katter behöver lida samma hemska död som min älskade Rasmus så måste jag göra det...Tänker på honom varje dag. Om de bara hade sagt till innan så alla grannar kunde hållit sina katter inne! Han var världens snällaste lilla katt. :cry:

Jag gör det här i hans minne, även om jag aldrig kan få tillbaka Rasmus så har jag iaf hjälpt till att rädda sex små dödsdömda stackrar. <3 De är så fina, en vacker illröd hane, en röd/vit bildskön hona, en liten långhårig vit fluffig tjej och två ståtliga svart/vita hanar. Och så den lilla damen som gått ensam i skogen och svultit. Hon vägde inte ens 2 kg när fostren tagits ut....

Hoppas nu bara vi kan hitta hem til alla! (Om någon skulle vara intresserad så får ni såklart gärna PMa mig för mer info.) Det är inte så lätt, de flesta vill helst ha kattungar. Inte skygga vuxna. Men jag hoppas, det skulle kännas så taskigt att sätta ut dem igen nu som de vant sig vid att ha det varmt och tryggt.
 
Sv: AKUT! Har hon ungar??

Tappa inte hoppet! Det finns folk som kan ta en skygg vuxen katt med. Jag har en som inte gick att klappa de tre första åren. Hon bara fräste och fräste och morrade och bet. Kanske fick vi svaret på en röntgenplåt vi tog av en annan anledning, hennes bröstkorg är helt ihoptryckt mitt på, precis som hon fått en välriktad spark.. Hon kommer nog aldrig komma fram och stryka sig mot benet, men sålänge hon trivs och mår bra får hon stanna hos mig.

Jag tycker du gör ett fantastiskt jobb som räddar katterna! Eloge till dig!
 
Sv: AKUT! Har hon ungar??

Nej jag har hopp. :) Dessa är ju inte aggressiva öht, de flesta låter sig klappas även om det hittils bara är två som verkligen tycker om det. Kommer en dam och skall titta på en i morgon, håll tummarna. :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 689
Övr. Katt Sedan en vecka har jag en inneboende i stallet. Ett stycke katt som aldrig tidigare synts till i byn och inte tillhör någon av de andra...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
80 110
Övr. Katt Vår lilla kisse fick somna in häromdagen efter ett långt och tidvis hårt liv. Vet inte om vi skall ha någon ny katt, men om så får det...
Svar
18
· Visningar
2 945
Senast: mamman
·
Övr. Katt Jag funderar på att skaffa en tredje katt, har en 5-årig birma och en 2-årig huskatt. Båda kastrerade killar, birman ganska sent tagen...
Svar
4
· Visningar
3 134
Senast: Bellan12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp