Akut hälta

U

Ullis__87

Så har då pållen blivi halt.....igen.
Har en 5 årig valack.Han har precis börjat komma igång efter en han fick i april.Då blev det operation på hb o 2 grader halt h.f va han åxå.

Har travat i 4 veckor o precis börjat gallopera.
Igår em när jag skulle rida kändes han oren på ett fram.Det va ingen tydlig hälta men att nått inte stämmde kändes.
Skrittade av en liten stund iaf o tog sen ut honom i stallet.
Ställde honom på gången och gjorde som jag brukar.Stretchade linimenterade ben och rygg.
När jag sen släppte in honom i boxen ser jag att han nickar till rejält när han kliver upp på spånet.
Sen dess är han jätte halt.Han kan stå på benet men han vilar ofta på det inne i boxen.Värst är han på mjukt underlag men han är kraftigt halt även på gången.

Tror jag bryter ihop vad kan nu detta vara.Jag har pratat med vet o ska få komma på mån em.
En tanke är ju nått så vanligt som en hovböld men han är varken varm eller har puls (ännu iaf)
Han är inte gallig eller öm på senan eller nån annanstans heller.
Sen är ju åxå en möjlighet att det beror på ett balltramp han fick för en v sen.Det har läkt ihop bra tycker jag är torrt o fint inte vamt eller svullet men han ömmar lite när man trycker där (har han gjort hela tiden).Kan det vara de?Tror jag blir galen o självklart måste han ju göra det en fredag em åxå.
Vet inte vad man ska tro kan ju lika gärna vara en hovbensfraktur eller nått annat hemskt.Han far runt i hagen som ett skållat troll titt som tätt.Dessutom är det samma ben han va halt på i sommras.
Nån som varit med om liknande??Tycker det är märkligt att det kommer så plötsligt??

Sv: Akut hälta

Mitt sto blev jättehalt på ett framben helt plötsligt en dag. Var inte svullen, ingen puls, ingenting liksom. Efter många rundor med hovslagare och vet så sprack det mycket riktigt upp en böld efter 1 vecka.

Kan ju vara massa saker, men ville bara berätta att det kan vara hovböld fast din inte är svullen.

Liknande trådar

Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 385
Senast: Mia_R
·
Hästvård Ni som har elr haft hästar som haft problem med höft/snett bäcken elr bakknän hur har det visat sig på deras hältor??? Jag har två...
Svar
4
· Visningar
1 245
Senast: mlii
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 986
Senast: sandrafors
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 197
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar