Akut FrÅga Om FÅng

M

Mhiloy

Hra lånat en shettis nu under sommaren och hon går kanske på för mycket bete.. vd jag vet har hon ej haft fång någon gång.. men så idag kände jag på hennes hovar ( har haft koll på dom ) å de var lite varma.. kände sedan på mina andra hästar å deras hovar var ungefär lika varma..

nu undrar jag hur fort fång kommer efter att hovarna har blivit varma och om det finns några fler symptom..? kan de hjälpa att motionera hästarna..? vad kan man göra när hovarna väl blivit varma..? räcker det med att ta bort allt gräs..? :confused:

jättetacksam för snabbt svar..tessan

Sv: Akut FrÅga Om FÅng

Jag har shettis och har som tur är klarat mig från fång än så länge, även om jag är nojig över det mesta!

Varma hovar, stapplig gång/hälta, förstärkt puls vid kotan, feber är tecken på fång.

Jag blev nojig häromdagen när jag kände puls i min pållas ben och hon hade lite lite förhöjd temp. Ringde vetten men hon sa att det var lugnt men att jag skulle ringa igen om hon fick stapplig gång. Min shettis går som vanligt så det verkar lugnt iaf.

Känn gärna vid kotan på din häst så att du vet hur normalpulsen känns, det har jag missat att göra med min, men kan ju vara bra så att man märker om den är förstärkt!

/ Maris

Hm...om du inte vet om hon har haft fång tidigare så brukar det gå att se det...

Om man tar ut en hovslagare och värkar hästen så kan de se om det har varit en blödning inne i hoven....blödning uppkommer inte alltid vid fång men oftast......om hästen haft fång för länge sedan så brukar det ha bildats ett ärr som hovslagaren ser......

En häst som jag kände hade även väldigt vågiga hovar...även detta brukar kunna va ett tecken på att hästen haft fång..

Eftersom fång uppstår vid för hög prteinhalt m.m. (förgiftning) så är det alltid bra att hästen rör på sig.....minshettis hade fångtendens förra året (då blev han inte riden/körd) men i år har han kunnat gå på väldigt kraftigt bete pga att han blir riden av en liten tjej i samma stall

Hälsningar Malin

Men snälla nån :eek:

Hovslagaren kan inte se om hästen har haft fång tidigare. Har hästen fått en hovbenssänkning kan man se det på röntgen. Efter 6-7 månader kan det vara helt omöjligt att se tecken på fång på hoven. Jag kan bara föreställa mig hur svårt det kan vara att se något på shettisarnas pytte hovväggar...

Vågigheten uppstår vid förändringar i hästens foderstat och är allmänt helt ofarliga. SK fångränder är tydliga märken.

Proteinöverskott ger kanske några extra kilon och illaluktande kiss men det ger ALDRIG fång!!
Ett överskott av lättjästa kolhydrater ger fång.

Du prickade det med motionen, ett av tre är inte helt kass :p

Ang värmen i hovarna så har alla hästar lite värme i hoven. Du bör bli orolig när den blir skyhög och du känner tydlig puls i benen plus feber.

Mitt tips är att motionera hästen och begränsa betestillgången. Det finns ju speciella "munkorgar" att köpa :idea:

Om du misstänker fång ska du noga titta på hur hästen står. Om den står lutad svagt bakåt och avlastar framhovarna är det i 9 fall av 10 fång.
fang.gif

Om din häst är pigg och glad och rör sig utan anmärkning finns ingen anledning till oro!

Går hon på riktigt kraftigt bete? Så här års brukar annars andelen lättsmälta kolhydrater avta i gräset medan de träigare sorterna tilltar. Men det beror förstås på typen av bete och väderförhållanderna där du bor!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett islandssto på 10 år som fick fångkänning igår. Enda symptom var puls över kotan och lite varma hovar. Kändes i båda...
Svar
14
· Visningar
1 918
Senast: Amk
·
Hästvård Har en ponny som gått i sin gamla vinterhage där gräset är några cm, (stödutfodrades med hö) men efter förändring på puls i kota å...
Svar
5
· Visningar
1 522
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 375
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama