Akut fråga ang nätverket/delade mappar...

C

cissiny

Sitter här och måste flytta en stor mapp från den här datorn (laptop) till min stationära... Detta för att kunna kolla bilderna i "stora" Photoshop...

Vi har tre datorer (1 och 2 är stationära, 3 är den här laptopen). De är anslutna till internet via en router. På varje dator har vi en delad mapp, det brukar alltid funka bra att nå de delade filerna från de andra datorerna.

Just nu hittar dator 2 inte dator 3. Hittar dock dator 1.
Dator 3 hittar dator 1 men inte dator 2.

Kan inte flytta nånting till dator 1 just nu - den är igång med en kür och då vill vi inte ha något annat på just nu.

Någon som har tips om hur dator 2 och dator 3 kan hitta varandra? :confused:

STORT MEGATACK på förhand - jag måste få över mappen (stor, på mååånga MB) NU....... :crazy: :crazy: :crazy:

Mvh Cissi
 
Fråga mig inte hur det gick till - jag startade om båda datorerna och helt plötsligt hittade dator 3 dator 2 :eek: :D

Så problemet är löst, fråga mig bara inte hur det gick till? :confused:

Mvh Cissi
 
Jag tänkte just föreslå den lösningen - att starta om datorerna. Det är ju standardlösningen på den här typen av problem. :D
 
så är det hemma hos oss lite titt som tätt..
du får göra som du gjorde nu, starta om..
eller bara vänta några minuter.. brukar fungera här..

dumma nätverk! :devil:
 
gern och cruella - tack för era synpunkter! :D :bow: :D :bow: :D

Är himla glad att det löste sig - var stressad redan och fick inte så lite hjärtklappning när det strulade... :D

Mvh Cissi
 
Sista jag fick ett sådant problem som inte gick över vid omstart berodde det på att jag skaffat nytt virusskydd till den ena datorn o glömt stänga av brandväggsdelen.
PL
 
Så kan det ju vara :). Vi har samma virusskydd på alla tre datorerna, samma brandvägg också. Inga ändringar har gjorts vad det gäller detta.

Så här var det nog en tillfällig grej, tackolov löste det ju sig :D. Men det var strul med brandväggar och annat när vi kopplade ihop dem första gången (snart ett halvår sedan).

Mvh Cissi
 
Microsofts nätverkstjänst är inte bättre!
Det kan ta upp till 24 timmar innan all information är uppdaterad!!
 
Nu hänger jag inte med riktigt? :confused: :) :confused: :) :confused:

Känner att jag har en småkorkad dag idag :rofl:

Hur menar du, med Microsofts nätverkstjänst? Hur påverkar det mig? :confused:

Mvh Cissi
 
Alla datorer i ett nätverk måste på något sätt veta vad för tjänster som finns tillgänliga för att kunna utnyttja dom.
I större nätverk löser man det på olika sätt med servrar som har olika sorters katalogtjänster, typ "gula sidorna".
När man använder Microsofts serverlösa nätverkstjänst sker detta på ett sätt som inte är så optimalt.
Då ska alla datorer prata ihop sig och tala om vad dom har att erbjuda, detta funkar inte altid så bra, och har man lite olika versioner kanske det inte funkar alls eller bara åt ett håll.
T.ex. dator 1 ser dator 2, men dator 2 ser inget.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Är på g att köpa en HP-laptop med trådlös uppkoppling + dito nätverk. 1. Funkar det med att ansluta den till ett stationärt nätverk...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: Baka_kun
·
IT & mobiler Nu behöver jag lite hjälp. Jag ska dela ut en mapp på min dator (dator 1) så att den går att komma åt från brorsans dator (dator 2)...
Svar
9
· Visningar
1 035
Senast: Bubben
·
C
IT & mobiler Sitter precis och laddar upp en stor fil inkl sida med länk på. Har ju gjort det här massor av gånger utan problem. Nu är det nåt som...
Svar
1
· Visningar
750
Senast: cissiny
·
C
IT & mobiler Vår "stora" stationära dator (musikdatorn) rasade för en vecka sedan, lämnades in i fredags. Hårddisken hade rasat totalt, fick bytas...
Svar
8
· Visningar
1 180
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp