AKUT! förbereda 2 hästar inför lååång resa?AKUT!

GotAsecret

Trådstartare
min kompis (Black_Rose) ska köra sina hästar från Råneå till Norberg (90 mil) nu i morgon och är på väg upp för att hjälpa till med att förbereda hästarna inför resan.
vad bör hon tänka på ang foder o vatten just idag och under resan? är det nåt speciellt?
hästarna är runt 20, en nordis o ett hbl...
alla tips o råd i detta akuta läge är jättevälkomna!
tack på förhand!
/Black_Rose och l_b

Sv: AKUT! förbereda 2 hästar inför lååång resa?AKUT!

När min häst ska åka långt brukar jag se till att hon får i sig mycket vätska innan, blöta höet (eller ensilaget), ge blött foder och riktigt blöt betfor.

Mina längsta resor har varit på 60-70 mil, och det har gått bra. Hon är klok när det gäller resor.
Det som jag tycker är jobbigt är att att de står i flera timmar utan att vila, men jag tror att de egentligen är ganska tåliga. Hur lång kommer resan bli?
Jag tror att det finns regler för hur länge de får stå i transport, så eventuellt får ni planera in en bensträckare med vatten/foderpaus.

90 mil är det, jag tror de ska byta färdmedel nånstans på vägen så då pausar de ju lite:)
tack så hemskt mkt för tipsen! :bow: (BR hälsar o tackar också:))

Senast ändrad:

ta med hö och foder så att det verklige räcker, dunkar med vatten från där hästarna varit och ge dem vatten med jämna mellanrum för en häst dricket ganska mycket per dygn. tillexempel om de stannar på en mack så kan de vattna hästarna under tiden.

Jag har rest mycket med hästar. Jag brukar alltid gå en runda med dom innan så de får röra på sig i och med att de ska stå så länge.

Sen är det som de andra skrivit. Noga med vatten. Ha med en dunk och hink på vägen.

Sen är det ju självklara saker som att stanna i mellan åt och kolla så de inte är för varma/kalla osv.

Säger som alla andra: DRICKA
(Man kan bra ta med lite melass i vattnet så det smakar. Alla hästar dricker inte, tyvärr...)

Och: Kör försiktigt! :)

tack tack tack!:bow:
de ska åka med stor lastbil största biten...hur funkar det? bör man ha transportskydd osv?

Är de vana vid transportskydd hade jag haft det på. Även täcke om det behövs (beror ju på päls och hur många hästar som åker i lastbilen).

Tips med melass i vattnet är jättebra. Hö kan vara tveksamt om det är fler hästar med. Alla vill inte heller att hästar ska äta i när de åker lastbil, damm o partiklar i luften.

Försök att hästan inte heller står aldeles för smalt. Ibland tycker jag att de trängs in lite väääl smalt..

Ska dom åka lastbil så ska dom INTE ha täcke på sig, det blir rätt varmt med 6-10 hästar i en bil och de hästar som har täcke på brukar svettas rätt mycket. Vill man ha så tänk på att ha ett tunt fleec eller liknade absolut inte något mer.

Tack bus för hjälpen med trådskapande när man inte hade tillgång till dator! :bow:

Sååå nu är äntligen hästarna framme, hela och väldigt nyfikna på nya omgivningarna. Lite trötta, men det är ju förståeligt.

* Vattnade upp dem ordentligt på måndagkväll med betforvatten och uppblött hö.

* Lastade på boogievagnen kl 05:45 igårmorse, körde till Bodentravet där lastbilen stod och väntade. Lastade om och gav vatten och rejält uppblött hö på lastbilen och så bar det iväg mot Solvalla!

24656567.jpg

* Framme på ett regnigt Solvalla kl 20.00 och lastade direkt om till den lilla hästbussen (efter en bensträckare och vattenpaus) som skulle skjutsa oss till stallet, lämnade Solvalla vid 20.30 och kom fram till stallet strax före kl 23.

* Lite stela, men väldigt uppspelta över att komma ut och röra på sig ordentligt, vandrade med dem i paddocken i 20min innan jag tog in dem och gav kvälls och nattade.

* Möts av två ordentligt spåninga hästar på morgonen och urdruckna vattenhinkar. Var full rulle ute i hagen när jag släppte ut dem och mycket nosande och frustande när dom hälsade på stallkompisarna över hagtråden.

Tycker dom har tagit resan mycket bra och tror att dom kommer trivas kanonfint här :D

..och tack alla som kom med tips som l_b vidarebefodrade i sms :bow:

Hihi, tack :D

Ja, jag är oerhört lättnad att det gick såpass bra, trots att dom inte alls är vana att åka transport, och så långt också!

Är så stolt över mina skruttar! :love:

Det tycker jag du ska vara. Och över dig själv också som fixade en bra resa åt dem. Härligt! :banana:

det var på tiden :love: glad att jag kunde hjälpa till gumman, kommer o hälsar på er snart;)

Liknande trådar

Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 039
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar