Akut fårhjälp!!

Prillan

Trådstartare
Hej! är det nån duktig får människa som har någon huskur på mastit.
Det är tredje dagen hon är sjuk o får ethacillin(tror jag det stavades)sen igår +febernedsättande, hon har 40.0 idag (hade 40,6 igår)hon har lamm som suger o jag masserar o mjölkar ur hennne, men halva juvret är verkligen stenhårt o på dessa dagar hon varit dålig så har hon magrat enormt.Får bara i henne uppblöt betfor...är verkligen orolig, tror inte hon klarar det här.tar tacksamt emot tips..
mvh prillan

Sv: Akut fårhjälp!!

Det brukar ta 3-4 dagar innan penicillinet börjar verka. Det finns i princip inget att göra än att hålla tummarna för att hon orkar hänga kvar tills vändningen kommer.
Jag brukar dock ge mina (fast de har aldrig blivit lika dåliga som din hörs vara) druvsockervatten och vitaminer i uppblött solid.
Masserar man juvret med en blöt varm handduk och skaffar en amningspump, så brukar man lättare kunna mjölka ur.
Tyvärr, så "dör" förmodligen den juverhalva där mastiten sitter :crazy:
Rekommenderar att du slaktar ut den tackan och hennes lamm till hösten.

Det är knappast någon höjdare om lammet/en får linimentsalva i munnen när det/de är där och diar..

Hur är det med penicillin och febernersättande då? Vi brukar skilja på tackan och lammen om det blir så.

Febernersättande har jag aldrig fått ut till får, så det kan jag inte svara på.
Vi skiljer inte lammen från tackan under en vanlig penicillinbehandling. Frågade veterinären om det första gången och han sade att det behövdes inte. Kan hända att det beror på vilket peniccilin tackan får, men som sagt mina lamm går kvar med tackan under behandlingen.

Intressant att det kan vara så olika. Vi har blivit rekommenderade att genast skilja på - och vi dömer ut tackan, men inte lammen. Bläddrade lite i "fårloggen" på datorn och kan inte se att mastit skulle gå så starkt i arv. Kanske det är skillnad på rasen i det? Eller det att de inte får i sig inflammerad mjölk...men det låter inte troligt.

Nej kanske inte så bra om hon går med lammet:o Vet inte hur farligt det är. Hon smörjs ju inte på spenen utan på juverdelen. På kor har jag gjort så fast kalven fortfarande går kvar med mamman, och det har då gått bra.

Hej alla som svarat!
hon har blitvit lite bättre nu, bara 39.7 i feber o som febernedsättande till får ger man vanlig magnecyl till er som undrade.(1/2 tablett)
ja det är olika hur man blir rådd att göra med tackan o lammen. Jag har tackan o lammen i en egen box så ingen annan ska bli smittade men de får dia. Har svårt att bestämma mig om att slakta bort tackan ändå eftersom ingen i hennes släkt mormor, mor o helsystrar eller hon har nånsin haft mastit, naturligtvis har hon två fina tacklamm som vi bestämde tidigt att behålla. chansen är väl ändå stor att tackan inte kan vara kvar..hon är fortfarande mkt hård i ene juverdelen men inte lika varm..
prillan

Jag skulle nog slakta bort tackan i alla fall, risken är stor att du får än mera problem med henne vid nästa lamning. Hennes juver kommer inte att vara bra mer,tyvärr. Men som sagt, jag tror nog att du kan lämna lammen, så förlorar du inte så mycket på en gång.

Har de en gång fått mastit, så återkommer den oftast vid nästa lammning tyvärr.

Sorgligt o hemskt fick vi ta bort lilla Shira i dag..
det kom både blod o var ur spenen o hon var eländig:cry:
som tur är så är ju hennes lamm i allafall ca 3 veckor o har fått i sig mkt mjölk o börjat äta annat oxå, men det var bara o plocka fram vällingflaskan o det ville de absolut inte ha i början.

Det enda positiva med det här är att lammen blir så härligt tama, vår ledartacka är flasklamm o hon är för rolig, hon brukar vara med i trägårn o fika o hon tigger med benet som en hund o leker med dem o varje sommar hittar hon på massa olika bus.
prillan

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka