Akut avliving - får man skjuta hästen själv?

K

Klister

Vet att det är tillåtet att skjuta sin egen hund katt och mindre djur när det är dags. Har för mig att med hästar får man inte göra så enligt lag.

MEN om man tex hittar sin häst i hagen med ett brutet ben, säg att haspipan sticker ut. Får man då ta geväret och avliva hästen? Alltså hästen är så allvarligt skadad att den enda utvägen är avliving så snabbt som möjligt.

Eller måste man vänta på en veterinär? Det går ju faktiskt snabbare och hästen lider mindre om den får somna in så fort som möjligt.

Detta är enbart en fundering och inget som har hänt eller som jag har hört.
Får man lov att skjuta sin häst själv i ett sådant läge, så kan det ju gå mycket snabbare, än om man ska vänta på vet och det blir skonsammare för hästen.

Sv: Akut avliving - får man skjuta hästen själv?

Jag vet faktiskt inte hur det är med hästar. intressant fråga faktiskt.
Min foderhäst, vars ägare är jägare får ibland åka till en bonde i närheten å skjuta hans tjurar, som blitt överkörda, eller påkörda av tåget.
Iom att bonden själv inte har licens, och att det tar 1000 år för en vet att komma, och att det blir dyrt, så skjuter hästägaren. Jag tror dock att man "får" göra så.

Ok, ett överkört djur får man väl skjuta tror jag, precis som man får skjuta en överkörd älg. Bara man rapporterat det till polisen. Undrar hur det är med en tjur, vart rapportarar man då, eller behövs det inte?

Och jag glömde en sak i mitt inlägg. Den personen som skjuter är jägare med licens och skjuter med en älgstudsare. Något annat är helt otänkbart i min värld så därför glömde jag det.

Sådana ingrepp regleras i jaktvårdslagen. Det var läge sedan jag läste den, men jag misstänker att man måste anmäla till någon myndighet innan man gör något, alternativt rådgöra med nödslakt i området, men då denna kanske har stort distrikt, och det finns liscensierad jägare på ort eller plats, borde man få tillstånd att skjuta.
Men man får nog inte göra det utan att först anmäla till någon lämplig instans.
Kolla med polisen, dom är ju vakna dygnet runt. Men dom har ju inte utrustning att avliva ett större djur. Deras pistoler är inte lämpade, kulan har för lite genomslagsenergi, och kan därigenom skada mer.

Så kolla med jaktvårdslagen, Polis och vetrinär. Då vet du säkert.
Dessutom måste du i så fall avliva med halvmantlad ammunition. Inte helmantlad eller försöka med hagel eller småvilt kalibrar. Men det kanske det finns en jägare som kan upplysa oss vidare om.

/ Christopher

Som jägare med vapenlicens och jägarexamen så är man skyldig att avliva skadade djur som så att säga kommer i ens väg. Allt för att djuren inte ska lida.
Att skjuta en häst är lika förbjudet som att skjuta en hund. D v s det är bara tillåtet om det är i en nödsituation vid t ex en olycka.
Det man får tänka på om man hittar sin häst med brutet ben i hagen och skjuter den är att det är inte säker att ett eventuellt försäkringsbolag godtar det. Så man kan bli stående utan ersättning om det vill sig illa.
När det gäller nödsituation så får man faktiskt använda det vapen som finns tillgängligt och som är lämpligtast för ändamålet. Allt bara för att minska djurets lidande. Men det bästa är att göra det med klass 1 studsare och jaktammunition och då i nacken på djuret om det går att komma åt den.
Är det olycka som med tjurarna med tåg och bliar så ska olyckan anmälas till polis och då även att djuren avlivats på plats.
Häst i en hage är mer tveksamt om det överhuvudtaget kommer att anses som nödsituation så ofta. Men slakta hemma får man ju göra med både kor och hästar utan att anmäla när köttet är för eget bruk. Så om man ska vänta på veterinär eller inte när det gäller hästen rör nog mer ett eventuellt försäkringsbolag än någon annan.

Se där, jag var inte så långt i pereferin och cyklade....

Jag bockar och blottar min flint i vördnad för storviltsjägarens stora kunskap.
/ Christopher

Masse skrev:
När det gäller nödsituation så får man faktiskt använda det vapen som finns tillgängligt och som är lämpligtast för ändamålet. Allt bara för att minska djurets lidande. Men det bästa är att göra det med klass 1 studsare och jaktammunition och då i nacken på djuret om det går att komma åt den.
.

På häst bör dock skottet sättas i pannan, det ger säkrast resultat. HH

Ja men samtidigt måste man tänka på att träffområdet i pannan på en häst är mycket mycket liten, hjärnan är pytteliten. Så man måste enligt lag avbloda hästen i det snaraste när skott avlagts.

"hjärnan är pytteliten"...:rofl: ...förlåt...egentligen inte roligt alls i sammanhanget...hrm...

Ja, hästhjärnan är ju enligt "gammal hävd" som en mandarin- men inte lika klyftig...

Kan man inte skjuta en säker hjärt/lung-träff som man helst vill få på en älg? Eller är det säkrare i nacken?

Man ska nog inte använda sig av jaktmetoder tror jag, det bästa är nog nacken om man inte använder slaktmask... och sedan lär man ju avbloda på en gång så slipper det bli något onödigt lidande för både hästen och ägaren...

Fast hade du med säkerhet kunnat skjuta en älg i nacken hade man hellre gjort det. Dock är det svårt att få en bra huvud/hals träff på håll och risken för svår skadeskjutning är stor (käkträff till exempel), träffytan är större i hjärt/lungområdet och döden i stort sett omedelbar.

Dock dör djuret ännu snabbare vid en nackträff.

//E

Hur funkar det med försäkringen då? är det inte så att en veterinär måste komma ut och göra en bedömning för att man ska kunna få ut försäkringspengarna.
Trots att det handlar om brutna ben osv?

Masse skrev:
Som jägare med vapenlicens och jägarexamen så är man skyldig att avliva skadade djur som så att säga kommer i ens väg. Allt för att djuren inte ska lida.
Att skjuta en häst är lika förbjudet som att skjuta en hund. D v s det är bara tillåtet om det är i en nödsituation vid t ex en olycka.
Det man får tänka på om man hittar sin häst med brutet ben i hagen och skjuter den är att det är inte säker att ett eventuellt försäkringsbolag godtar det. Så man kan bli stående utan ersättning om det vill sig illa.
Är det olycka som med tjurarna med tåg och bliar så ska olyckan anmälas till polis och då även att djuren avlivats på plats.
Häst i en hage är mer tveksamt om det överhuvudtaget kommer att anses som nödsituation så ofta. Men slakta hemma får man ju göra med både kor och hästar utan att anmäla när köttet är för eget bruk. Så om man ska vänta på veterinär eller inte när det gäller hästen rör nog

Jag går sista året på jordbrukslinjen, bara så att du vet. :)
Men är det inte så vid avlivning av nötkreatur, att man egentligen bara är skyldig att rapportera det till SJV? Jag har för mig att jag läst det någonstans, men jag kan ju vara helt ute och cykla som sagt. Eftersom att jag vet att SJV tillåter att en lekman avlivar djur sålänge denna har kunskaper om djurskyddet, den bedövnings- och avlivningsmetod som används och om utrustningens handhavande. förstår jag inte varför man ska behöva anmäla det till polisen? Men som sagt, jag är väl inte tillräckligt djupt insatt i sådana här ärenden ännu. :)
Rätta mig gärna om jag har fel.. ^^

Med vänliga hälsningar
Jennie

Jag är inte 100% säker på när man är skyldig att anmäla bilolyckor till polisen, men för mig är det i alla fall självklart att påkörda och avlivade tjurar hör dit. Även om det kulle råka vara ägaren som kört på dem bör det väl göras någon form av utredning, om inte annat så för att avskriva möjligheter som försäkringsbedrägeri, djurplågeri, vårdslöshet i trafik mm.

trollsetra skrev:
Jag går sista året på jordbrukslinjen, bara så att du vet. :)
Men är det inte så vid avlivning av nötkreatur, att man egentligen bara är skyldig att rapportera det till SJV? Jag har för mig att jag läst det någonstans, men jag kan ju vara helt ute och cykla som sagt. Eftersom att jag vet att SJV tillåter att en lekman avlivar djur sålänge denna har kunskaper om djurskyddet, den bedövnings- och avlivningsmetod som används och om utrustningens handhavande. förstår jag inte varför man ska behöva anmäla det till polisen? Men som sagt, jag är väl inte tillräckligt djupt insatt i sådana här ärenden ännu. :)
Rätta mig gärna om jag har fel.. ^^

Med vänliga hälsningar
Jennie

Glöm det jag skrev tidigare, jag är nog bara helt ute och cyklar nu när jag tänker efter. *skrattar*

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 434
Senast: mars
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: __sofia__
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 751
Hästvård Hej, behöver lite fler tankar kring min stall-situation! Har en 26årig halvblodsvallack som till min vetskap stått på box hela sitt...
Svar
8
· Visningar
1 492
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama