AKUT, avel eller slakt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fredric
  • Startdatum Startdatum
F

Fredric

Jag behöver er hjälp och era åsikter. Snabbt!
Har idag hittat ett sto efter Falleur 762 som jag blivit erbjuden att köpa billigt. Tanken är att hon skall gå i avel i min avelsverksamhet. Hon är 15 år och har inga egna prestationer hon är mycket sparsamt riden. Är det värt att satsa på ett sto efter Falleur 762? Hennes morfar är Maraton och det gör det hela intressant då jag tycker att Maraton-blod är spännande. Vad hade ni gjort?

Sv: AKUT, avel eller slakt?

Är hästen exteriört korrekt?
Är hästen vettig i skallen?
Har hästen några defekter/skador som kan nedärvas?
Varför är den endast sparsamt riden? (dålig hållbarhet? Dålig ridbarhet? Tidsbrist? Annat?)
Har hästen några syskon som presterat något? Eller har hästens mamma presterat något?

Har hästen något att tillföra aveln?

Personligen undviker jag helst hästar med Maraton-blod, och de Falleur-avkommor jag sett har varit tämligen mediokra, så jag hade inte köpt hästen...

(och varför är slakt alternativ nr 2????)

hur billigt? säg att hon inte tar sig, å du försöker betäcka många ggr, så har hon säkert kostat dig 30 000 under en säsong i bara "försöka få dräktighets"-avgifter. Om du har råd med de, så varför inte om du gillar stammen. Men om du är osäker på att du har de pengarna så kommer de nog dyka upp bättre tillfällen för dig senare. Ett sto som är 15 år börjar troligen också få minskat fertillitet, även om de inte behöver vara så i detta fallet. Så du kanske inte får så himla många föl efter henne heller, om hon nu blir dräktig alls vill säga.

Å vad har hon för kvaliteter att tillföra aveln? om hon knappt är riden har hon knappast egna meriter?

Min magkänsla är att hoppa över denna hästen. Om du tänker du ska rädda henne från slakt så tycker jag du ska tänka om, finns för många bra aveldjur för att avla på istället för att avla på nåt som ska räddas från slakt.

Ja hästen är någorlunda exteriört korrekt, men ingen 10. Det finns inga skador och defekter som kan nedärvas. Hon är bra i temperament och är mycket framåt och nyfiken. Sparsamt riden pga tidsbrist och ointresse.

Jag tror att hon kan vara värd att ge en chans, kanske blir det en bra avkomma kanske inte.

men om du redan har bestämt dig.. .varför fråga oss? :)

Vad har hon för prestationer bakom då?

Jag tror på målmedveten avel, lotto är alldeles för svårt! Finns många märrar som "är trevliga i temperamentet, inga stora exteriöra avikelser och kan ridas av vem som helst", vilket inte säger att de kommer att få avkommor som går å sälja med vinst.

Är hon värd en chans för att hon är billig ? Eller för att hon har så många fördelar ?

Mvh Mia

OM du köper stoet - gör det för att du verkligen VILL ha henne! Inte för att hindra henne från att slaktas!

Jag är allergisk emot hästaffärer under slakthot, de blir sällan väl genomtänkta! :devil:

Nej då, ni behöver inte vara oroliga att jag köper enbart för att undvika slakt. Sådana tankar finns inte.

Jag tycker det låter som en helt ok allroundstam. Jag har sett ett par trevliga efter Falleur och Maraton är ju aldrig fel. Jag hade provat att betäcka henne och gett henne en säsong för att se om hon blir dräktig.

Det är lite dit mina tankarna lutar, ge det ett försök en säsong och se vad hon kan ge.. Men det är ett svårt beslut, och ännu svårare när det måste gå snabbt. Snabba affärer är inte alltid bra afffärer..

Har du tänkt att sälja avkomman ? Falleur är ju sänkt till C och har stoet inte heller nägra meriter blir det kanske svårt att få något högre pris för fölet .

Fast det finns ett mycket fint Elit-premierat sto efter honom också. Till Falleurs nackdel har ju varit att hans avkommor både varit snygga, hållbara med bra temperament. Vilket lett till att det finns ett antal världmästare efter honom i körning. Vilket i sin tur inte räknas som avelsmerit. Så en avkomma efter kan mycket väl vara värd att sätta i avel om den har egna kvalitéer

Håller med dig om detta !

Det är fruktansvärt svårt att sälja häst nu även med bra stam ,utstrålning,och klass 1:crazy:

Mvh Mia

http://www.blup.se/sv-SE/horses/136046-cherry-swb är det henne? I så fall har hennes mamma 35 poäng exteriört, å av 4 avkommor har en 2 st placeringar i lätt klass hoppning.

Det skulle kunna vara detta sto ocksa:

http://www.blup.se/sv-SE/horses/39178-winnipeg-36-swb

Och i sa fall sa verkar hon haft väldigt svart att bli dräktig de senaste aren (betäckt 1998, 2004, 2005 och 2006, resultat ett föl född 1999 :crazy:). Det är inte därför hon sälljs da, för att hon inte gar att fa dräktig?

Om det är den så har hon en hel del intressanta släktingar !
Hennes mamma Bordighera är mamma till fina Savoia och till Quantum (53 poängar i gångarter på treårs) så syskon har hon som är bra i så fall. Det finns Mååååånga flera syskon som jag inte kollat upp.

Jag skulle göra en gyn undersökning innan köp efterson du tänkt avla på henne, så hon har förutsättningar för att bli dräktig.
Är hon trevlig,ok exteriört, billig och du gillar henne är det ju bara att köpa.

hej köp hästen!! om de känns som ett bra köp gå på första känslan men om de nu är stoet som någon länkade till som är bet 4 gånger o ej blivit dräktig så hade jag nog avstått om de inte gick o rida den....

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 170
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 297
Senast: Lisa2014
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 953
Senast: sandrafors
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 232
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka