Akut, alternativ uppstallning!

cactuspower

Trådstartare
Jaha, så kommer det från och med i morgon vara Två hästar som inte har någon stanns att stå :crazy: så går det när folk köper för mycket hästar :smirk:.

Funderar lite på alternativa lösningar till en box, ett vindskydd eller liknande? Det rör sig förhoppningsvis om max en veckas tid!

Några idéer!???

Sv: Akut, alternativ uppstallning!

Vad har ni för alternativ på gården?
Har ni något uthus?
En loge-->lösdrift?

Tänkte ju säga det, ett uthus som kan göras om till lösdrift eller ialla fall storbox? Det är ju för en kortare tid så det borde väl kunna gå att "spika" ihop något... ;)

Vid kristillfällen har jag varit med om att gjort ett hörn av stallet till box med hjälp av halmbalar och täcken... Det mesta går att lösa... Om ni har några grannar med någon tombox för ett par dagar.

Annars funkar det att satta pa dubbla tacken och lata dem bo ute. Det har hant flera ganger att nagon hast hemma hos mej har fatt bo pa ridbanan over natten.
Nar det galler nagra fler dygn finns det alltid nagot skrymsle man kan stoppa lite halm/span i och en provisorisk dorr (EUR-lastpall funkar jattebra som dorr!!).

Finns det inget garage, eller nagon annan utbuggnad pa garden?
Annars ar det dubbla tacken, massvis med ho och annat foder och lata dem bo ute.

Man får inte lov att låta hästar stå ute utan vindskydd dygnet runt vid den här årstiden enligt svensk djurskyddslag.

Är det du som skaffat fler hästar än du har plats till? Kan du inte hyra platser någonstans?

Jag hade mina två pojkar ute på dispans under en veckas tid. Halmade upp rejält under träden i tät skog samt tog in dem ett par timmar under dagen så de kunde torka upp och vila. Nu har jag 2 i samma box (stoooor box).
Det är alldeles för lätt att samla på sig hästar :crazy:

12 timmar får hästar vara ute utan skydd. Som nödåtgärd för en vecka kan du ju låta de två hästarna stå inne på dagen och låna boxar av de som är ute på dán. Då har de i alla fall möjlighet att vila och ligga torrt. På så sätt står de inne halva dygnet och ute halva, även om det den veckan blir ute på natten istället för dagen.

Det är så här att på anläggningen där jag har min häst uppstallad så är det en tävlingsryttare som har hyrt ett stall + lägenheten som är ovanpå stallet, där inne är det 12 stycken boxar.

Sedan finns det ett privatstall där har stallägarens dotter två hästar, och hans egna står där - stallet rymmer totalt 7 boxar. I en utav de tre uteboxarna som ligger beläget vid detta stall står min häst, samt de andra två som de som äger stallet har.

Sedan har dem ett till stall där de har sina hästar, eller 3 utav 5 är deras. Och sedan finns det ytterliggare en utebox där, med ett sto som ska föla i princip när som helst.

Nu så är det så att stallägarens dotter som har två hästar i ena stallet även haft en tredje i tävlingsryttarens stall som är inköpt nyligen, men nu behöver han ha den platsen med.

Samt att de som äger stallet tänker hämta en till häst som de köpt, i morgon.

Så nu är det två boxar kort och de tänkte ställa en utav sina hästar som normalt står i uteboxarna, ute i en hage med något slags provisoriskt vindskydd eller göra någon slags tillfällig lösning på en box. Men denna häst kommer inte att fungera själv (och sedan behöver de ju ha två boxar) och om de ställer ut en annan häst till henne, så kommer hon få en pina. För de andra hästarna är jätte dumma mot henne och hon är väldigt ranglåg. Den enda kompisen hon egentligen är, det är min häst - de är importerade ifrån samma ställe ifrån Lettland.

Jag tycker det inte känns som om jag har något annat val än att ställa ut min egen häst med denna häst pga. detta..

Men båda hästarna tror jag klarar av detta utan problem så att säga, de är rätt robusta, har fri tillgång på hösilage i hagen. På dagtid finns det som Moniq skrev möjlighet att ta in hästarna och låta dem vila och få lov och torka då. Men det vore ju trevligt om de hade tak över huvudet..

Jag har nu kommit på en lösning!
Vi har ett 20 x 40 ridhus som i nödfall kunde användas och ställa hästarna i, jag kom på att man borde väll kunna ställa in och dela av en bit utav ridhuset, med hinderstöd och bommar samt spänna för tråd där man går in/ut och göra som boxar typ? Smart va! :idea:

Men hur stora tror ni dessa behöver vara...? Ska man ha hästarna gå ihop (är väldigt bra kompisar) eller ska vi dela upp dem ändå tro..?

cactuspower skrev:
Jag har nu kommit på en lösning!
Vi har ett 20 x 40 ridhus som i nödfall kunde användas och ställa hästarna i, jag kom på att man borde väll kunna ställa in och dela av en bit utav ridhuset, med hinderstöd och bommar samt spänna för tråd där man går in/ut och göra som boxar typ? Smart va! :idea:

Men hur stora tror ni dessa behöver vara...? Ska man ha hästarna gå ihop (är väldigt bra kompisar) eller ska vi dela upp dem ändå tro..?

Det idealiska skulle jag tycka vore om två kompisar kunde gå 'fritt' där. Det gäller ju att de är just kompisar dock.

Men jag skulle hellre ha två stycken gå lösa där, än göra 'fållor' av hinderstöd. Alternativt skulle jag dela ridhuset på mitten och låta en häst gå i varje.

Att ha dem lös i hela ridhuset eller dela av det på mitten gör det också enklare att använda ridhuset dagtid om man vill det.

Men du har ju en perfekt losgang i ridhuset!!
Om de kanner varandra sa lat dem ga losa, det mar de bara bra utav. Aven om de inte skulle gilla varandra sa finns det tillrackligt med plats att ga at sidan.

I ridhuset har de tak over huvudet, det ar torrt och de har utrymme att rora pa sej...vad mer kan en hast vilja ha? :)

jag skulle inte spänna upp tråd.
Risken att dom trasslar in sig under natten är större än att dom skadar varandra när dom går lösa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: Tuvstarr
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 683
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar