Akupunktur

Belethien

Trådstartare
Jag vill gärna ha era synpunkter på hur bra akupunktur egentligen fungerar på hästar. Berätta gärna om ni behandlat era hästar, vilket problem hästen hade, hur lång tid/ hur många behandlingar det tog för att åtgärda problemet eller om det ens hjälpte.

Släng gärna även in lösa åsikter eller tankar angående akupunktur. Jag försöker bilda mig en uppfattning om det ens kommer att hjälpa min häst..

Sv: Akupunktur

min hade lite spänningar i några muskelgrupper..
försvann märkbart med akupunktur.
fungerade även utmärkt mot stress

visst låter det lite konstigt att nålar ska göra så stor verkan, men jag håller verkligen på och tror att akupunktur kan vara lösningen på mycket.

Kan inte annat än att hålla med!
Akupunktur kan vara ett utmärkt behandlingssätt (beroende på problemet)

Mia

Ja det är lite därför jag velar. Alltså att akupunktur hjälper om problemet är "rätt" problem.
Sträckningar och liknande kan det hjälpa mot. Men det jag tror problemet är med min häst är en felaktig verkning som gör att hon spänner sig (jävla tomte till hovslagare, aldrig att han rör min häst igen :mad: ) och skapar problem i bakkärran. Men om en häst konstant spänner sig så borde väl inte akupunktur, som tillfälligt blockerar smärtimpulser till hjärnan, hjälpa egentligen? Visst slappnar musklerna av under behandlingen och får vila men om hon fortsätter att aktivt spänna sig borde det inte hjälpa på lång sikt..

Fysioterapethen (?) som kom ut och tittade på henne trodde inte att det hade med verkningen att göra utan trodde mer på att hon sträckt sig. Dock har jag aldrig varit med om att en sträckning (på just denna häst) håller i sig i två veckor efter 1 akupunkturbehandling samt lugna skritt turer på 20-30 min plus att jag smort in henne i arnika och masserat. Ingen förbättring har skett och hästen vägrar samarbeta med bakkärran :(

Jag tror mer på att det är verkningen som får henne att spänna sig då hovslagaren (hästen ifråga går barfota) verkade ned trakterna och lämnade en lång tå. Hästen är inte van att gå på detta sättet och därför tror jag att hon spänner sig.

Men ännu en gång: KAN akupunktur hjälpa min häst i detta specifika fall eller?

Visst kan akupunkturen få spänningarna att släppa, men det räcker ju sällan med bara 1 behandling utan man behöver upprepa behandlingarna med jämna intervaller.
Sträckningar kan ta väldigt lång tid att läka ut.
Det beror helt på vad det rör sig om för sträckning och vilka muskelgrupper som är drabbade samt vilka rörelsemoment som blir drabbade, har man sträckt sig och måste röra just den muskelgruppen aktivt hela tiden så är det klart att de tar längre tid för det att läka eftersom att det inte riktigt får chans att vila.

Spänningarna kan släppa med hjälp av akupunktur, men för att lösa problemet i helhet, om det gäller att hovarna är felverkade så behöver även problemet där fixas till.

Senast ändrad:

Visst kan akupunkturen få spänningarna att släppa, men det räcker ju sällan med bara 1 behandling utan man behöver upprepa behandlingarna med jämna intervaller.

Jo jag vet att det krävs fler behandlingar och jag har egentligen ingenting emot det utan det är just den här kvinnans attityd som störde mig lite. Alltså hon tittade på hästen och kände igenom henne och svaret blev "jaaaa.... akupunktur booorde hjälpa". Jag såg på hela henne att hon blev väldigt osäker och då blir ju jag också osäker. Mjölkar hon mig på pengar eller är hon seriös? :confused:

Just detta med verkningen: Hästen är inte alls van med verkningen och det blir en helt annan vinkel på hoven än tidigare. Dock verkar det vara mycket vanligt att sådana verkningar utförs här och fysioterapeuten verkade tycka de var ok.. Jag gillar de INTE helt enkelt och hästen verkar svara på samma sätt. Men jag blir ändå förvirrad- människan är ändå utbildad, borde hon inte kunna se vad som är problemet egentligen?

Nej jag tror jag söker hjälp från annat håll innan jag blir galen..

Ang hoven, verkning o vinklar;
Förklara hur det var innan,att det inte stämmer nu och hur du vill ha hoven verkad. Om då hovslagaren säger att det bör vara si eller så, be denne utveckla sig så långt det går till varför just då.
Jag litar till fullo på min hovslagare, speciellt då han kan utveckla sig så pass långt att även jag förstår varför.
Han kan tex longera hästen och visa vad som är det där pytte lilla felet som behöver justeras, samt visa efter själva verkningen och är jag inte nöjd då så verkar han tills det blir bra.

Ang kvinnans svarsätt; " ja, ackupunktur borde hjälpa".
Sådana svar skulle jag även bli misstänksam för, jag vill ha tydliga raka svar..dvs vad som är fel, vad som behöver göras och vad reslutatet kommer att bli.
Tyvär finns det ju de som luras för pengarnas skull, ofta sådana som gått snabbkurser eller som behöver uppdateras i sin utbildning. De vill så gärna men har inte kunskapen och gissar sig fram till det rätta, och ja "det borde funka" svar.

Just här runt omkring mig är equiterapefter för ett exempel väldigt målade på väggen, speciellt av de "äldre" hästfolket, just att de tror inte att det funkar utan att de bara vill tjäna pengar.
Vilket jag inte håller med om - den som hjälpt mig o min häst har hjälpt oss enormt mycket.

Jag brukar lyssna efter hur seriös/välutbildad och vilka frågor som personen kan svara på samt höra efter ang deras rykte. Gärna se dem behandla någon häst innan, för att kolla av lite om det är någon man skulle våga anlita.

Jag hoppas att du och din häst löser detta och kan komma tillrätta igen!

Senast ändrad:

ja det fungerar, och det fungerar vid väldigt många problem. fång, kolik, stelhet, asthma, ledproblem, allergi, infektioner. det mesta...
kolik tex kan jag oftast häva inom 15 minuter med akupunktur. betydligt snabbare och trevligare för hästen än en slang genom nosen.;)

dock viktigt att du anlitar någon som har en helhetsbild av akupunkturen och TCM, inte en punktstickare (vilket jag har märkt att många ET är, dom har så himla många ämnen i sin utbildning). särskilt vid mer omfattande problem så är det väldigt viktigt att personen har förmåga att se hela systemet sas. samma sak gäller för människor, den kunskap som en sjukgymnast har om akupunktur kan inte jämföras med vad en traditionelt utbildad akupunktör har.

och akupunktur har inget att göra med att blockera smärtimpulser, om man då inte är ute efter just den effekten, tex vid en födsel. behandlingsmetoden verkar främst på djupet i hela organismen, inte som en tillfällig smärtblockerare.:)

om din häst är stel pga en felaktig verkning så måste du givetvis åtgärda verkningen/hästens kropp måste vänja sig vid den. det kan man inte ändra med akupunktur! och jag tror inte heller att det var så din beh menade. utan att det är en hjälp för hästens kropp att klara av omställningen. det kommer bli bättre med aku men orsaken bakom problemet måste givetvis åtgärdas annars kommer det ju tillbaka väldigt snabbt igen.
kan även tillägga att rekommenderad behandlingsintervall i dom flesta fall är varje dag enl kineserna. men minimum två ggr i veckan i början, sen kan man trappa ner.

Senast ändrad:

Förklara hur det var innan,att det inte stämmer nu och hur du vill ha hoven verkad. Om då hovslagaren säger att det bör vara si eller så, be denne utveckla sig så långt det går till varför just då.
Jag litar till fullo på min hovslagare, speciellt då han kan utveckla sig så pass långt att även jag förstår varför.

"Problemet" som uppkommer då är att jag själv inte har kunskapen nog att avgöra om det han snackar om är ren bullshit eller om han har något vettigt att säga. Jag har hittills haft en hovslagare som jag litat fullt på och dessutom ringde jag honom och frågade vad som faktiskt inte stämmer med denna sortens verkning och han förklarade (på ett fullt förståeligt sätt) för mig vad som var fel. (jag har flyttat därav hovslagarbytet)

Dock SER jag att något med hans skoning inte stämmer och det ser bara "fel" ut för mig. Låter konstigt att förklara det så men jag har tyvärr alltid varit så: innan jag lyckas få in några djupare kunskaper om ämnet så kan jag bara "se" saker, inte veta varför det är fel men det känns bara fel..
Förklaringen jag fick från min föredetta hovslagare var att skoningen i slutändan ger belastning i knäna och kan även ge upphov till snabelbenhet.

Jag får samma "fel" känsla av denna fysioterapeut. Jag har tidigare anlitat massörer, kiropraktorer och liknande och då har det känts helt rätt, nu får jag en skum känsla i magen som säger att jag bara kastar pengar i sjön, pengar som skulle kunna läggas på att hon blir frisk.

och akupunktur har inget att göra med att blockera smärtimpulser, om man då inte är ute efter just den effekten, tex vid en födsel. behandlingsmetoden verkar främst på djupet i hela organismen, inte som en tillfällig smärtblockerare.:)

Hur menar du? Utveckla gärna!

Jag har läst om akupunktur (på vetenskapligt plan) och det jag fick fram var i princip att nålarna hämmar smärtimpulserna och utlöser endorfiner för att låta skadan läka sig. Fast det var svårt att hitta något om "icke traditionell" (läs: vetenskaplig) akupunktur, det mesta var om traditionell kinesisk akupunktur med qi och sådant, dock ointressant för min hästs behandling.

Akupunktur är tydligen relativt nytt på vetenskaplig plan. Särskilt i svensk litteratur.

Låter inte bra detta!
Altså, att du ska känna dig osäker.

Du kan inte ta hjälp av någon som du med säkerhet kan?
Hovarna är en sak, lätta att ta miste på om det är rätt eller fel.

Ackupunktur är lite lättare, där märker man oftast om det blir någon skillnad eller inte.

Grundar inte all akupunktur enl den traditionella kinesiska läran m yin o yang ?

Du har helt rätt i att man hämmar smärtimpulser och endorfiner sätts till.

Så som jag läst så utövas traditionell kinesisk akupunktur (även i Sverige) med läran om energier och mer icke vetenskapliga metoder.

Dock är icke traditionell akupunktur en ren vetenskaplig lära som fortfarande är under forskningsstadiet men det är bevisat att den fungerar. Finns även bevis på att det kan hjälpa under astmatiska sjukdomar men det är svårt att studera eftersom vi vet så lite om kroppens autonomiska nervsystem (det som styr ex. andning och liknande självgående funktioner).

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp