Sv: Akupunktur
ja det fungerar, och det fungerar vid väldigt många problem. fång, kolik, stelhet, asthma, ledproblem, allergi, infektioner. det mesta...
kolik tex kan jag oftast häva inom 15 minuter med akupunktur. betydligt snabbare och trevligare för hästen än en slang genom nosen.
dock viktigt att du anlitar någon som har en helhetsbild av akupunkturen och TCM, inte en punktstickare (vilket jag har märkt att många ET är, dom har så himla många ämnen i sin utbildning). särskilt vid mer omfattande problem så är det väldigt viktigt att personen har förmåga att se hela systemet sas. samma sak gäller för människor, den kunskap som en sjukgymnast har om akupunktur kan inte jämföras med vad en traditionelt utbildad akupunktör har.
och akupunktur har inget att göra med att blockera smärtimpulser, om man då inte är ute efter just den effekten, tex vid en födsel. behandlingsmetoden verkar främst på djupet i hela organismen, inte som en tillfällig smärtblockerare.
om din häst är stel pga en felaktig verkning så måste du givetvis åtgärda verkningen/hästens kropp måste vänja sig vid den. det kan man inte ändra med akupunktur! och jag tror inte heller att det var så din beh menade. utan att det är en hjälp för hästens kropp att klara av omställningen. det kommer bli bättre med aku men orsaken bakom problemet måste givetvis åtgärdas annars kommer det ju tillbaka väldigt snabbt igen.
kan även tillägga att rekommenderad behandlingsintervall i dom flesta fall är varje dag enl kineserna. men minimum två ggr i veckan i början, sen kan man trappa ner.