akupunktur

Ida_79

Trådstartare
Är det ngn som har fått det på sin häst? Min häst fick det igår,eftersom han har lite ont/späningar i ryggen,bakom sadeln..
Vad har ni för erfarenhet av akupunktur?
Possitivt/Negativa kommentarer:cool:

Sv: akupunktur

Jag har haft akupunktur på min häst för något år sedan. Hon blev mjukare efter sina spänningar i nacken men även bättre i ryggen. Dock så tycker jag att jag har bättre erfarenheter än kiropraktik;)

Min personliga erfarenhet av den enda gången min häst fått akupunktur var att det var helt verkningslöst på honom.

Dock finns det ett antal studier (på människor visserligen) där akupunktur haft signifikant bättre resultat än placebonålar för vissa specifika åkommor. Dock finns det även studier som visar att akupunktur INTE har signifikant effekt för alla av de saker de påstås hjälpa mot. Tyvärr har jag inte listan på vilka åkommor det hjälpte för (på människor) framför mig, men jag kan se om jag hittar den bland gamla föreläsningsanteckningar.

Mina hästar får det regelbundet var tredje månad eller oftare om det finns behov, samtidigt som dem får kiropraktor.

Det jag mest lägger märke till är att dem blir så otroligt lugna, sen märker jag ju skillnad i ridningen efter en "genomgång" men iom att jag samkör kiro&akupunktur (hon gör båda) så ska jag väl egentligen inte uttala mig så mkt om huruvida akupunktur hjälper mina hästar i vårt arbete.

mina får det regelbundet, till dels väldigt regelbundet... och ja det funkar, om man väljer och hittar rätt punkter! samt ser helhetsbilden... märks även tydligt på hästarna att det händer något. vissa blir väldigt trötta, andra blir först trötta och sen oroliga/energiska därför att det pirrar i kroppen mot slutet. sen är det stooor skillnad på att sticka ett punkt med problem och ett punkt utan problem, har själv fått akupunktur och det gör ont när man träffer ett viktigt punkt...

det man ska tänka på är att i kina så är det vanligt att behandla varje dag... så om man verkligen har ett problem/en skada så är det alldeles för sällan att behandla nån gång i månaden.... och det kan nog vara orsaken till att effekten uteblir.

Jag har regelbundet haft ute en ET som gett akupunktur och massage till min "rygghäst" under hela hösten.
Han blir klart mjukare och verkar gilla nålarna (gäspar och slickar).

Om nålarna i sig ger verklig läkande effekt eller ej vågar jag inte svara på. Inflammationen i min hästs rygg har i alla fall läkt, men det kan den ha gjort ändå.
Har även blivit behandlade antiinflammatorisk och kiropraktiskt under samma period.

Jag har ET till mina hästar och jag kan säga att hade jag inte haft en sån duktig tjejj som behandlar med kiropraktik och nålar så hade jag aldrig fått ordning på min "rygghäst". Hon blev en så totalt annan häst efter regelbundna behandlingar så det går inte att jämföra!

Sen behandlar hon även med laser och jag själv är utb. hästmassör så jag underhåller mellan gånger, men just akupunkturen göra mina hästar otroligt avslappnade somnar oftast :D

Så jag rekomenderar det varmt så länge det görs av en duktig utbildad person.

Min gamling fick det för en nackskada som hon ådrog sig pga en presumtiv medryttare, behöver jag säga att den tjejen aldrig blev medryttare? :mad: Det förkortade även hennes liv med flera år, helt i onödan. :cry: Min dåvarande veterinär, som även är/var ordförande för den svenska avdelningen av IVAS, gav henne akupunktur vid behov och det var helt otroligt att se vilken verkan det hade! När det är en veterinär som ger akupunktur så ersätts det av försäkringsbolagen. :bow:

Jag har haft otroligt positiva erfarenheter av akupunktur. Min gamla gubbe hade riktiga jättespänningar i både rygg och bog när jag köpte honom. Spänningarna ledde till att han inte gick att rida i form för fem öre och när han sedan fick akupunktur blev han som en helt annan häst. Det är både bra när dem har så akut ont men också som lite "muskelunderhåll" för att just hålla dem mjuka och fina och få bort småspänningar.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
454
Senast: Mearas
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
693
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
437
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 133
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka