akupunktur på "nålrädd" häst?

vinkelina

Trådstartare
funderar på att anmäla min häst till en akupunktör som kommer ut till stallet med jämna mellanrum

men funderar om det ens är möjligt, då hon blir rätt aggresiv då man vaccinerar. hon hoppar och studsar och försöker komma på. gillar det helt enkelt inte.
 
Sv: akupunktur på "nålrädd" häst?

Det är ganska stor skillnad på en arkepunkturnål och en spruta. Hästen kan reagera kraftigt ändå men då beror det oftast på att den har väldigt ont. Prova är mitt tips.
 
Sv: akupunktur på "nålrädd" häst?

Prova du. Min får man ibland bremsa för att kunna sticka med nål eftersom hon annars försöker slita sig loss eller springer på folk, men akupunktur tycker hon på sin höjd är lite obehagligt och kan bli lite spänd.
 
Sv: akupunktur på "nålrädd" häst?

Ser hur bra de andra hästarna i stallet verkar må efteråt. Vore intressant att se om de hjälper en gammal stel häst
 
Sv: akupunktur på "nålrädd" häst?

Har två stycken panisk spruträdda hästar men akupunktur går hur lätt som helst, inga problem. Aku nålarna är så tunna att hästen knappt märker något :)
 
Sv: akupunktur på "nålrädd" häst?

Det är nästan aldrig några problem, förutsatt att akupunktören är duktig.

Min ena häst var tidigare extremt spruträdd (gick knapt att vaccinera), men akupunktur har han alltid varit jätteduktig med. Är utb själv så använder det ganska ofta. De skall ju märka något, får man absolut ingen reaktion eller känsla i punktet så kanske man valt fel eller satt nålen fel.

Den enda häst jag träffat på som är lättare hysterisk över akupunktur är min arab. Men han har varit med om en del tråkiga saker i livet och är jätterädd att något skall göra ont.

Akupunktur kan göra riktigt ont, inte när nålen går genom huden men när man hittar punktet som behövde hittas. Då kan man få en reaktion där hästen hoppar till eller rycker till sig benet, reflexmässigt.
Vissa punkter är mer känsliga än andra, Ting-punkter är i regel mer känsliga än övriga punkter i samma meridian, och punkter på ben och huvud känns oftast mer än punkter där det finns mkt musklar. Gäller att akta huvudet när man jobbar med ting-punkter...

Om hästen är rädd eller man tror den kommer vara rädd så kan det vara smart att börja med en punkt någonstans på ryggen som man eg inte tror är så indikerad, med tanke på hästens problem, så kan man ta de andra efteråt. Bra ide att varna akupunktören om att hästen kan tänkas reagera så att h*n är medveten om det! :)
 
Senast ändrad:
Sv: akupunktur på "nålrädd" häst?

Det går också att träna en häst med clickerträning... Det tar tid och kunskap, men väldigt smidigt när man kommer att köra t.e. med medicinisk hantering när hästen bli sjuk

Jag fick injectera min nordsvensk när hon blev sjuk. Nu var hon redan clickertränat och då går det väldigt snabbt att träna en häst att står stilla.
När jag går genom topics med rädda hästar och problem hästar, undrar jag hur som helst att clickerträning fortfarande inte är accepterad innom hästvärlden. I djurgårdar och med delfinar har man utmärkte resultater med att lera djur att acceptera (medisk) vård och undersökning och det finns några duktiga clickerhästtränare som har också väldigt bra resultat (även inom sverige)
Hä en lite film om resultatet med att clickerträna min nordsvensk travare att acceptera injectionar med penicilline
http://www.youtube.com/watch?v=Ce2PepR7yl0
 
Sv: akupunktur på "nålrädd" häst?

Jag hade nog valt TENS eller liknande den här gången om det finns möjlighet, och sedan bett den som behandlar hästarna om tips på hur du kan träna tills nästa gång. Annars fick du bra tips av Centaur.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 591
Senast: Freazer
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 498
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 253
Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
384
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp