Sv: akupunktur på "nålrädd" häst?
Det är nästan aldrig några problem, förutsatt att akupunktören är duktig.
Min ena häst var tidigare extremt spruträdd (gick knapt att vaccinera), men akupunktur har han alltid varit jätteduktig med. Är utb själv så använder det ganska ofta. De skall ju märka
något, får man absolut ingen reaktion eller känsla i punktet så kanske man valt fel eller satt nålen fel.
Den enda häst jag träffat på som är lättare hysterisk över akupunktur är min arab. Men han har varit med om en del tråkiga saker i livet och är jätterädd att något skall göra ont.
Akupunktur
kan göra riktigt ont, inte när nålen går genom huden men när man hittar punktet som behövde hittas. Då kan man få en reaktion där hästen hoppar till eller rycker till sig benet, reflexmässigt.
Vissa punkter är mer känsliga än andra, Ting-punkter är i regel mer känsliga än övriga punkter i samma meridian, och punkter på ben och huvud känns oftast mer än punkter där det finns mkt musklar. Gäller att akta huvudet när man jobbar med ting-punkter...
Om hästen är rädd eller man tror den kommer vara rädd så kan det vara smart att börja med en punkt någonstans på ryggen som man eg inte tror är så indikerad, med tanke på hästens problem, så kan man ta de andra efteråt. Bra ide att varna akupunktören om att hästen kan tänkas reagera så att h*n är medveten om det!