Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det du ska börja med är att lära dig allt om hur du hjälper din häst nu, dvs täcke på tidigt, april ofta och ända in i oktober.Hejsan! Jag har en ponny som får eksem på sommaren och står och kliar av sig manen. Har fått höra att det finns akupunktur mot eksem och undrar om det är något som är värt att prova? Har någon annan provat och har ni då sett någon skillnad? Tacksam för svar
Det du ska börja med är att lära dig allt om hur du hjälper din häst nu, dvs täcke på tidigt, april ofta och ända in i oktober.
Sedan finns det massor med olika saker man kan ge dem och bada dem i och smörja dem med. Man får metodiskt pröva sig igenom en grej i taget tills man hittar det som funkar på just din häst, inte alla funkar lika. Kolla in på islandsforumet, där fins det folk med gedigna kunskaper om eksem, använd sökfunktionen så hittar du massor med tips.
Jag vet att det finns några som "vaccinerar" sina hästar för att de ska bli mindre allergiska, hyposensibilisering kallas det. Vet att det funkar ofta på hund och katt, vet inte hur pass använt det är på häst och ev resultat.
Angående akupunktur vet jag iaf en person som upplever att han blivit botad från ganska kraftig pollenallergi med hjälp av det. Klart det kan vara värt att pröva som ett komplement.
Kan väl hända, värt att testa, men oavsett, lämna den inte utan täcke.Jag gör allt för min häst och eksemet, jag använder mig utav probolja och schampoo samt en produkt (minns inte riktigt namnet) som funkar jättebra, förra sommaren så stog han utan täcke och utan att klia sig alltså höll eksemet sig borta, men det är väldigt dyrt så jag tänkte bara ifall akupunktur skulle göra det bättre för en längre period men kanske inte då?