L
Lozzan
Sv: Aktivt stall mot enformigt liv?
Den filmen gav riktigt bra information
Det såg fint ut.
Den filmen gav riktigt bra information
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo jag har sett inslaget redan innan jag skrev mitt första inlägg. Det är en vacker tanke men jag förstår fortfarande inte hur det skulle fungera i praktiken på en ridskola.
Ridskolorna har ju ofta platsbrist, man kan ju inte gärna trycka in 25 hästar på 1 hektar. Om man inte skulle ha stall alls utan bara denna typ av "lösdrifts" version måste man ju borsta och sadla hästarna ute i hagen. Jag är osäker på att det är en bra lösning när det gäller barn och djur.
Platsbristen är fortfarande den springande punkten tycker jag.
Men med typ "hundgårdar" till varje box får inte hästarna några hagkompisar. De får ju en egen liten hage, ingen skillnad mot hur många ridskolor har det idag ju. Enda skillnaden blir ju att de kan välja när de vill vara inne eller ute. Men de går ju miste om att ha kompisar i hagen att busa med.
Låt säga att man har flera hästar i en "hundgård" . Hur löser man det med boxen då? Boxen måste ju vara tillräckligt stor för mer än en häst då, och då kan det krävas en ombyggnation i många stall för att få till det. Elller har jag missförstått din variant av lösdrift?
Det låter ju väldigt bra, men vad säger djurskyddet i kommunen om detta? Jag trodde faktiskt inte det var godkänt att ha annat än storbox till flera hästar.
Hur breda ytterdörrar har du till boxarna? Går de ranglåga hästarna in lika mycket som övriga?
Första frågan - ja
Andra frågan - nej
Att ha ett ansvar över sina egna barn är en sak, när det gäller andras barn i verksamhet så är reglerna avsevärt hårdare rent juridiskt och försäkringsmässigt.
Att det skulle vara problem med att man skulle ha ungarna springande i hagen kan man lätt lösa med att ta in hästarna nån timme innan första lektionen börjar och ta ut dom efter sista (för stall har ju ridskolorna redan).
Ekonomin är ju oxå en av ridskolors stora stötestenar, och köpa in transponrar till kanske 20-25 hästar är säkert inte billigt.
Jag är fortfarande tveksam till att ha ett stort antal hästar på liten yta, dygnet runt som det ju är frågan om, för att det ska vara någon vits med det hela. Hästarna har ju ingen möjlighet att gå undan då.
Varför ska man behöva transpondrar?
Man kan väl ge kraft när man ändå har dom inne för daglig visitering.
Har haft mina hästar hos Jörgen som säljer Active Stable...Att man har transpondrar på hästarna är för då kan man ha en individuell foderstat trots att dom går ute. Kraftfoder ges vid en station flera gånger per dag - grovfoder tar hästarna vid en annan station också den inställd på en individuell mängd. Fodergivan ställs in över hela dygnet så det blir lite men mycket oftare. Känner ingen som orkar fodra 10-20 ggr /dag...men med det här systemet kan ju hästarna leva naturligt och äta när dom behöver. Det bästa är nog den "snitslade banan" dom måste gå för att få sin mat, inte dumt alls faktiskt.
jo, men då förlorar man ju poängen med ativt stall. Då blir det samma princip som man redan har idag. Utevistelse, men mat inne. Ingen skillnad alls ju. Poängen är ju att de kan äta när de vill med fodrning ute. Transpodern är ju till för att varje häst ska få i sig foder som är anpassat efter individen. Om man fodrar inne blir det ju några gånger per dygn och man förlorar ju hela poängen.
Och din lösning är säkert bra men det förutsätter ju fortfarande att man har marken i direkt anslutning till stallet. Jag har hittintills inte sett en enda ridskola som har det. De har ofta parkering, ridhus, gödselplatta och andra byggnader runt om själva stallet och hagarna en bit bort.