Sonen fyller 9 år snart och vill ha kalas.
Han kommer bjuda sina närmaste vänner så om alla kan blir det ca 8 barn i den åldern.
Vi kommer vara hemma (bor på gård), men jag är sjukt dålig på att komma på aktiviteter till kalas. Det ska vara något som är enkelt, men lite kul så att de inte blir uttråkade. Sist åkte vi pulka, men det är ju inte säkert att det är snö...
Någon som har lite bra lekar och tips? Gärna både ute och inne så vi har några att välja på beroende på väder.
Om du har en lada o äppelträd är ju Knutgubbe och trädkull kanske kul.
A pratar om någon lek som heter Harry Potter som tydligen är hysteriskt kul, de har spioner och sådant.
Däremot är min erfarenhet -av 8 åringar iofs, att varje lek räcker i typ tio sekunder och sedan vill de ha en ny...
Det mest hållbara vi gjorde var en uhm Caprillibana för barn... typ, de skulle forsla en kula (kotte, pinne, sten?) ett varv runt banan och sedan lägga i en kista (skål, hink) och sedan ta en ny kula (kotte, pinne, sten) ett varv runt banan så att kistan blev full. Då när den var full skulle dessa magiskt bli godispåsar (en per barn..)
Så klättra över stenen, putta bollen mellan konorna med klubban och putta tillbaka den till nästa, kasta boll i ring, ta sig genom "spindelnätet" osv osv, vadsomhelst lagom långt. Vi lyckades underhålla 25 barn med detta utan att bli översprungna. Lekarna vi hade innan var det läskigare med, jag jagade barn tills jag blev blå i trädkull osv för de fick ingen riktig fart själva även om det var kul när en vuxen var med.
Om de bara är 8 kan man ju försöka få dem att bygga en koja, om man placerar dem nära material... och erbjuder belöning.
Med 8 barn kan man också skjuta pilbåge och sådant, eller ha två lag och skattjakt (men deras tålamod brukar vara kort). (pilbåge på 25 testade jag när de var 7, det var en mardröm trots helt toksäkra pilar.)
Om någon har tips för 10:åringar är det välkommet. Alla andra har kalas på aktivitetcenterX, vet inte om jag vågar försöka underhålla 25 stycken snart tweenie lounge lizards.