aktiveringstips?

D

Divine

ok, people, hjälp mig här nu.. har en ensam chinchillahane och söker aktiveringstips.. hur kan man inreda buren så hans tillvaro blir lite roligare? och hur är det egentligen med chillor och hjul, uppskattar dom det på samma sätt som råttor?

och nej, sällskap till honom är inte aktuellt, han har varit ensam i ett halvår nu (chillahonan dog hastigt) och han verkar trivas med att vara ensam..

så kom igen nu, ge mig lite tips! :) :bump:

Sv: aktiveringstips?

När vi hade chinchillor inredde vi buren med hängmatta, rullar som den sprang igenom, stor trägren med lite olika grenar som spretade ut. Vi hade även två stora burar (gjorda av garderober) som stod bredvid varandra med ett mellanrum på ca 1.5 dm. Där gjorde vi hål och satte rör emellan burarna så de kunde välja vilken bur de ville vara i. Ofta satt ena chinchillan i detta rör, den satt där och spanade (röret var genomskinligt).
Annars minns jag inte riktigt vad mer vi aktiverade dom med.

tack för svaret! Hängmatta provade jag med eftersom det var väldigt uppskattat av råttorna, men chillorna använde den bara som toalett så den åkte ut.. :)

Divine skrev:
och hur är det egentligen med chillor och hjul, uppskattar dom det på samma sätt som råttor?

Råttor ska absolut inte ha hjul så om det är samma sak med chillor så uppskattas det kanske men är inte bra. Om det däremot är samma sak med chillor har jag ingen aning om.

varför ska inte råttor ha hjul?
jag hade hjul till mina två råttor, var det fel av mig?

Dom kan fastna med svansen och skada sej rätt ordentligt plus att det e rätt beroendeframkallande. Dom springer och springer hela tiden. Kan även leda till stress osv

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 665
Senast: Roheryn
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 197
Senast: LaMagia
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 546
Senast: Asko
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 260
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar