Aktiveringsleksaker

MML

Trådstartare
Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som är bra? Är det "bara" att prova sig fram, eller finns det några generella tips kring vilka aktiveringsleksaker som är lämpliga för olika hundar (ras, ålder, temperament o. s. v. ) ?

Vi har redan ett antal snuffelmattor, slickmattor, och sådana där bollar med "skåror" där man kan stoppa i mat, godis, eller något "klet", och låta hundarna gnaga och pilla för att få ut det. Nu funderar jag på om jag skulle köpa något lite mer avancerat, t. ex. någon av Nina Ottossons aktiveringsleksaker som jag har förstått är populära. Jag har sett att de har olika svårighetsgrad, hur tänker man där kring vilken nivå man bör välja? Fungerar alla leksaker för olika storlek på hundar (vi har papillon som minst, retriever som störst) eller är det olika storlekar/olika leksaker till olika storlek på hund?

Jag funderar också på vad det annars finns för aktiveringsleksaker, som är hållbara och bra. Har ni (era hundar) några favoriter?

Jag tycker Ninas saker är bra, graderingen är svårhetsgrad så man börjar på 1, eller så kastar man glas i stenhus vilket jag just gjorde, då Gissa fick en 2a först o sen direkt på 3, hon är van sen liten med att lösa div saker o lekar + att hon fuskar, så jag har ett gäng spel i källaren , som redan är fuskade på :D

Jag kopte flera Nina Ottosson grejer till min forsta rottis, Miss Mandy. Hon spenderade ett par timmar med den forsta och kom pa hur man gjorde for att komma at godiset ... men tyckte att det gick lite for sakta, sa hon bet helt sonika sonder grejor sa de inte satt kvar over godiset.:cautious: Jag var nagot irriterad ... men pa samma gang sa loste hon ju problemet med den aran, sa det var inte mycket att saga och hon fick inga flera sadana leksaker.

Princess Diva fick nagra andra leksaker att pilla fram godis fran ... hon hade till och med kortare talamod och bet sonder mycket snabbare och sedan gav jag upp pa sadana leksaker. Ibland fryser jag medelstora Kongs med grejor, men det hander mest pa sommaren, nar mina hundar behover extra sysselsattning far det for det mesta ben.

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter!

Jag gissar att rottisar kanske har lite lättare för att bita sönder, än vad mina hundar (papillon, liten blandras, och flatcoated retriever) har, så det kanske är värt att testa några sådana saker i alla fall 🙂

Jag ska se om jag hittar någon butik i närheten som har flera olika inne, så att jag kan klämma och känna lite först. Jag vill ju ha något som håller, inte är för stort för de små eller som blir för litet för flatten när han blir större, och som är lagom svårt.

Jag har några olika från Nina Ottosson till katterna, och min uppfattning är att man i de flesta fall får vara beredd att ha flera att rotera. De lär sig hur det funkar, och även om de bra leksakerna har flera nivåer man kan variera så kommer det vara roligare med något nytt. :)

Förra tantkatten lärde sig se på konstruktionen hur man skulle lösa första steget redan innan hon rörde pusslen, nuvarande är fortfarande frustrerad när maten inte hoppar ut om han petar. :angel:

Jag har några olika från Nina Ottosson till katterna, och min uppfattning är att man i de flesta fall får vara beredd att ha flera att rotera. De lär sig hur det funkar, och även om de bra leksakerna har flera nivåer man kan variera så kommer det vara roligare med något nytt. :)

Förra tantkatten lärde sig se på konstruktionen hur man skulle lösa första steget redan innan hon rörde pusslen, nuvarande är fortfarande frustrerad när maten inte hoppar ut om han petar. :angel:

Det är ett bra tips! Eftersom vi har tre hundar, fyra med dotterns som ofta är med han också, tänker jag mig att fyra olika varianter kanske är bra att ha. Då kan de ha en var att pyssla med, och det går att turas om med vilken hund som får vilken leksak.

Jag ska försöka att ta mig till en affär i morgon och se vad de har för modeller och svårighetsgrader. Känns så svårt att få en uppfattning om vad som är "lagom svårt", utan att se och känna på dem.

Jag kopte flera Nina Ottosson grejer till min forsta rottis, Miss Mandy. Hon spenderade ett par timmar med den forsta och kom pa hur man gjorde for att komma at godiset ... men tyckte att det gick lite for sakta, sa hon bet helt sonika sonder grejor sa de inte satt kvar over godiset.:cautious: Jag var nagot irriterad ... men pa samma gang sa loste hon ju problemet med den aran, sa det var inte mycket att saga och hon fick inga flera sadana leksaker.

Princess Diva fick nagra andra leksaker att pilla fram godis fran ... hon hade till och med kortare talamod och bet sonder mycket snabbare och sedan gav jag upp pa sadana leksaker. Ibland fryser jag medelstora Kongs med grejor, men det hander mest pa sommaren, nar mina hundar behover extra sysselsattning far det for det mesta ben.
Det är sådana saker Gissa gör med, snuffelmatta. lyfte upp skakade. vissa saker med luckor etc hoppar hon på. tippar mm mm , men som sagt hon löser det ju :D

Tate ar snappet varre an vad Mandy var ... men jag antar att hon viskade i hans ora hur man gor:cautious: Da han ater aldeles for fort har jag forsokt med en matskal som saktar ner atandet ... och han gor som Gissa. Lyfter upp och skakar av, tippar, och allmant med luriga leksaker, "fixar problemet", oftast med ett kraftigt bett sa saker inte sitter som de ska langre.🤔 De ar helt enkelt for smarta vara hundar.:p

Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som är bra? Är det "bara" att prova sig fram, eller finns det några generella tips kring vilka aktiveringsleksaker som är lämpliga för olika hundar (ras, ålder, temperament o. s. v. ) ?

Vi har redan ett antal snuffelmattor, slickmattor, och sådana där bollar med "skåror" där man kan stoppa i mat, godis, eller något "klet", och låta hundarna gnaga och pilla för att få ut det. Nu funderar jag på om jag skulle köpa något lite mer avancerat, t. ex. någon av Nina Ottossons aktiveringsleksaker som jag har förstått är populära. Jag har sett att de har olika svårighetsgrad, hur tänker man där kring vilken nivå man bör välja? Fungerar alla leksaker för olika storlek på hundar (vi har papillon som minst, retriever som störst) eller är det olika storlekar/olika leksaker till olika storlek på hund?

Jag funderar också på vad det annars finns för aktiveringsleksaker, som är hållbara och bra. Har ni (era hundar) några favoriter?
Vi har ett par från Nina Ottosson, en level 1 och en level 2 (trodde inte hunden var så smart 😅). Level 1 busenkel, den tycker han inte är kul. Level 2 gillar han, även om han lärt sig hur han ska göra krävs det en del trixande för att få tag på godbitarna. Men vi har den mer som ett sätt att få han matintresserad, än för att stimulera honom.

• Gilla
Reactions: MML
Jag hoppas att det är okej att skriva om de aktiveringsleksaker vi köpt till hundarna, och dela med mig av mina/våra tankar så här långt :)

Efter era tips och råd köpte vi "varsin" från Nina Ottosson till hundarna. Det blev två lite lättare - en Hide n' Slide och en Lickin' Layers och två lite svårare - Challenge Slider och Dog Twister

Valpen har fått nöja sig med de två lättare så här långt. Han tycker att de är roliga och lagom svåra än så länge. D. v. s. de är förmodligen för enkla på sikt, men bra nu.

De tre vuxna har provat alla fyra "spelen". Alla klarar av de två lättare utan bekymmer. Det tog lite längre tid för en av småhundarna att förstå Hide n' Slide, men han listade ut det på egen hand (tass). Jag vet inte om de ger så mycket "hjärngympa", men de är uppskattade och verkar roliga, och det går inte att kasta i sig maten på tio sekunder - så det är bra!

Challenge Slider är det bara dotterns hund och den ena lilla hunden som har tålamod med. De behöver båda lite hjälp/peppning för att lösa hela (men de har provat den en eller två gånger bara). Den andra lilla hunden har inte förstått den ännu, och blir mest frustrerad.

Dog Twister kan man välja om man vill "spärra" eller inte. Gör man inte det är den lätt enligt alla tre. Med spärr har enbart dotterns hund provat ännu. Han blir lite frustrerad och har nog mest "råkat" göra rätt, snarare än faktiskt förstått vad han gör. Så här långt tror jag alltså att den är den största utmaningen för just våra hundar, men alla fyra verkar toppen så här långt så jag tackar så väldigt för rekommendationerna!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Finns de? Och vad för hundras ska man rekomendera till en person som har denna önskelista: Den kommer från en 20-årig tjej som...
2
Svar
20
· Visningar
4 185
Senast: Morran
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 569
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023