Aktivering

Mirre

Trådstartare
Ge tips på bra aktivering för hund.
Har slut på fantasi och vet inte vad vi ska hitta på.

Har en schäfer/rottistik på 1½ snart 2 år.
En lugn och snäll hund men som såklart ändå måste aktiveras på olika sätt.

Promenader får hon såklart, tränar mest grunder nu.
Har försökt gömma mig i skogen så hon får leta men det är
svårt när man går själv. Hon är ju lös och märker direkt om jag stannar, vänder eller så. Hinner licksom aldrig gömma mig.

Har total idetorka.
Tips!!

Sv: Aktivering

litte som jag brukar göra:

köra lite sök, typ gömmer min vante, så får hunden söka upp den, apport, gömma godis i trädstammarna, i olika höjder..

favo leken är ju "kommer du ihåg?" lägger min vante på stigen och förbjuder hunden att ta den, sedan fortsätter vi att gå, efter en stund säger jag till honom; kommer du ihåg? och pekar i riktning mot vanten, och han springer som en raket och hämmtar den! han brukar gå på helspän och bara vänta på att få springa iväg:)

du kan ju också lägga in något komando helt plötsligt när ni går, typ sitt osv.. min hund tycker sånt är skit kul..

lycka till:banana:

det där med godis i träden hade jag glömt:bow:
Ge olika kommandon när vi går brukar jag göra också:)
Bra sätt att kolla om man har hundens uppmärksamhet

ja godis i träden är ju ibland en luring när hundarna är vana vid att leta i backen, min brukar bli litte förvirrad i början haha,:)

kommandon litte överaskande är ju super att lägga in under promenaderna.. (för man kan ju behöva det ibland när man tex möter en annan hund:angel:)

Kan du inte lära in att hon ska sitt kvar om hon inte redan kan det? :) På så sätt går det ju att leka kurragömma iaf.

Spår, balansera på liggande trädstam på promenaden, träna lydnadsmoment, lära in tricks... Det finns mycket man kan göra. Min hund tycker det är kul när jag pekar på en stubbe eller sten o säger "hopp upp", då är det full fart dit! Lära in vänster, höger o rakt fram så kan du dirigera hunden till olika ställen. Det finns mycket man kan hitta på!

Men om du behöver aktivering inomhus så kan du ju tillexempel ta tomma toalett/hushålls-rullar och vika in kanterna och ha godis i.. så att hunden får kämpa lite och tänka hur den får ut godiset.. man kan gömma det i mjölk-kartonger eller likande.. och göra på samma sätt.. Man kan köpa olika aktiveringssaker i djuraffärer eller via internet ;) Kanske du sklulle kunna bli medlem i någon hundklubb, och få träna på deras "träningsplan". Det finns vissa klubbar där man kan göra det.. Du kan Bygga agility-hinder m.m
Detta var mer kompliserade saker.. men man kan ju fixa det om man jätte, jätte gärna vill! :)

Jättebra tips!
Gömma godis i toarullar gör vi då och då,
mjölkartonger var dock nåt nytt:)
Planerat att träna rallylydnad sen men just nu är
jag gravid och killen har ont i ett knä.
Så det blir inte så mycket spring och så just nu.

Men vi letar godis i skogen, klättrar på stenar (hon hoppar smidigt upp på stoora stenar och matte ser mest ut :eek: :D)
Tränar tempoväxlingar m.m

Ge tips på bra aktivering för hund.
Har slut på fantasi och vet inte vad vi ska hitta på.

Har en schäfer/rottistik på 1½ snart 2 år.
En lugn och snäll hund men som såklart ändå måste aktiveras på olika sätt.

Promenader får hon såklart, tränar mest grunder nu.
Har försökt gömma mig i skogen så hon får leta men det är
svårt när man går själv. Hon är ju lös och märker direkt om jag stannar, vänder eller så. Hinner licksom aldrig gömma mig.

Har total idetorka.
Tips!!

Ett sätt som fick min vovve att känna sig behövd och även aktiverad, jag köpte ryggsäck till honom som jag har 2 st små flaskor med vatten i var sida.....o han "känner sig så nyttig o duktig" när han får bära denna ryggsäck, han älskar när vi ska ut på tur, men när jag tar fram hans ryggsäck känner han att han gör någon nytta, plus går du 30 min med ryggsäck motsvarar det 1 timmes promenad med vikt......o han e superlycklig när han får "jobba" för matte/husse, prova...jag själv blev glatt överraskad hur mycket bättre han mår av detta, rent psykiskt alltså......

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 505
Senast: ako
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 090
Senast: Liran
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka