Aktivering av marsvin

CoNo

Trådstartare
Har tre små svin här hemma. De kommer ut på golvet och springer varje dag, men det känns inte som tillräcklig aktivering. Kel blir det självklart också. Nåt tips på hur man kan aktivera dem? Att lära dom tricks är ju kul, men efter två dagar så kan de ju dom, och då var det slut på det roliga :D
Att sitta i bur 22 och en halv timme om dygnet är ju inte så kul! Jag pratar mkt med dem och de snackar tillbaka så de är ju inte helt bortglömda resten av tiden, men ändå.
Jag har så dålig fantasi ;)

Sv: Aktivering av marsvin

åh, får man fråga vad du lärt dem för tricks? :)

Jag har lärt min ene stå på kommando, snurra runt, streching (vet inte om det är så mkt strech men det är bra som kommando :D) det är att han tar en godis uppe på ryggen, hit och "gå dit"
Det är väl dom tror jag :) Dom andra är inte alls intresserade av att lära sig ngt ^^ :angel:

Det här lyckades jag googla fram.
http://goto.glocalnet.net/marsvinshornan./marsvinslekar.index.html

Mina killar leker så bra tillsammans så jag behöver egentligen bara sitta med och ge lite godis, klappa lite och prata. De rejsar runt, studsar, smågnabbas och undersöker allt.
Tjejerna däremot sitter hellre och äter, kanske går en rund för att kolla läget och se vad jag håller på med. De är ganska stillsamma med andra ord.

Pojkarna har även en förkärlek till klättring, varför vet jag inte men kan de ta sig upp på något så ska de upp. Sätta fram böcker, krukor, kastruller, precis vad som helst med lite lagom sittyta upp till och deras dag är gjord.
Självklart ska det lekas herre på täppan så även om det finns 5 olika saker att klättra upp på så ska alla 4 upp på precis samma.

Marsvin är underbara! :love:

MYCKET hö att bygga gångar i är poppis här... annars en innebandyboll med pellets i... marsvin äter nästan hela dygnet så... att gömma godsaker i spånet...

Visst byggde du burskåp??? Blev det bra??

Senast ändrad av en moderator:

Okajj, mina bygger gångar men sedan trampar det ner allting :smirk: dumma marsvin att bara kunna ha roligt åt en sak i fem minuter :cool: :p
Jo, här bygger vi burskåp för fulla muggar!
Den är klar snart, vid julhelgen borde vi kunna inviga den! :)

jag hade lite panik över att aktivera mina mer när dom var nya, men jag har insett att dom är ganska glada med livet ändå. dom har sin bur och en "hage" som dom får gå fritt i. har oftast mycket hö (även på burbotten så att dom kan gå o pilla), dom har en hängmatta, kan sitta på taket på huset, en låda i "hagen" att sitta på eller buffa runt o så lite hö i hagen med samt ett rör där.

har försökt lite annat men det är liksom inte intressant. att sprida ut mat fungerar bra också. annars så jag vet inte. tror dom har ett bra liv ändå bara dom har varann! :)

Så känner jag med, att "lekarna" jag styr över mest är för min skull, de verkar fullt nöjda att busa runt med varandra ändå.
Men det handlar ju lite om hur pass mycket ute-tid djuren får och hur pass påhittiga djuren är. Vissa vill ju inte alls busa och varamed på nya saker medan andra älskar det.

Mitt Marsvin bodde tyvärr ensam, vi försökte med sju olika damer och herrar men ingen passade henne, då försökte vi para henne och tänkte att hon kanske skulle vilja leva tillsammans med sitt barn men den stackars avelshannen fick inte ens komma nära! Detta gjorde att hon blev ganska så bortskämd.. Vi ville ju att hon skulle ha ett så bra liv som möjligt!

Muffin, som hon hette, hade alltid buren öppen. Hon fick springa lös på hela undervåningen i vårat hus. Jag lärde henne tricks, gosade varje dag och hon var alltid med oss. Hennes bur stod i köket men var vi i tvrummet så följde hon med!

När mamma bakade bullar så sprang hon runt fötterna på henne och letade pärlsocker. När vi åt "fredagsmys" så sätt hon och tiggde vid bordet:) Jag strödde hennes bur med havrehalm, hon var inte så intresserad av att äta den så då byggde hon hus istället, hö hade hon fri tillgång på i hönätet. Året runt letade jag fina kvistar av olika träslag till henne som hon fick gnaga på. På sommaren var hon alltid ute dagtid i sin utebur.

Åkte vi till mormor över dagen så åkte hon oftast med och sprang runt lös där istället. Hon var mer som en kvittrande hund än ett marsvin..

Nej vad jag babblar, förlåt att det blev långt! Insåg nog inte hur mycket jag saknar den lilla fröken...

Lånar syster anv namn.

Man kan köpa små klossar till marsvinen som de kan hoppa över. Mycket populärt hos min lilla älskling. Det finns också leksaker med tre små avsatser som de tycker om att klättra på. Om man vill kan man också lägga lite grönsaker på den så att de får klättra lite för att få maten. Väldigt uppskattat!

Så härligt ditt marsvin har haft det Poni_Tail!:bump: Om det inte vore för vår katt Max hade jag velat att våra också kunde haft det så bra. Våra heter Snurran(virvel marsvin) och Mimmi (släthårig med 2 st virvlar på var sida om magen) Hur lägger man in bilder?? Måste bilderna finnas på nätet eftersom det står att man ska länka till dom?

Liknande trådar

Däggdjur Bakgrund: 2 hanar nu 3 år flyttade hit i somras som sällskap åt vår nu 2 åriga hane,eftersom han gått ensam sedan vi tog över honom i...
Svar
5
· Visningar
1 581
Senast: oz_joj
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 923
Senast: Lazio
·
Hundhälsa Åsikter finns alltid. Det finns lika mycket hundägare, som åsikter om vad som är bäst för hunden. Alla tänker vi olika, och samtidigt...
Svar
9
· Visningar
1 785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka