Aktivering av marsvin

turbofling

Trådstartare
Ännu en marsvins tråd :cool: Mina marsvinflickor är nu 8 veckor och har efter två veckor hos mig blivit lite modigare och piggare. De är fortfarande rädda för mig så jag vill ha lite tips på hur jag ska få dem tama?
Sen vill jag ha tips på hur jag ska aktivera dem. De har massor energi, framförallt på morgonen far de runt som galningar och jagar varandra. Vad kan jag göra för att de ska få ngt kul att göra? Deras bur är inte så stor (75x50), men jag håller på bygga en större. Tanken var att de skulle få ha köket som sitt rum och buren skulle alltid vara öppen. Problemet är att de inte vågar sig ut ur buren så jag måste ha tips på aktiviteter som får plats i buren.
Så en sista fråga: Vid vilken ålder har grisarna vuxit färdigt?

Det är helt enkelt dags att PLOCKA ur dem ur buren vare sej de vill eller inte! Min kompis låter dem springa på en filt med lite hus och rör att gömma sej i och sen ett tunt lakan över alltihop, så känner de sej trygga nog att undersöka sina omgivningar!
LYCKA TILL! Vill se bilder!

Bilder kommer så fort jag kommer ihåg att låna kameran av pappa. De är jättesöta.

Jag plockar ur dem ur buren (under protest) och låter dem sitta i knät en stund varje, när de väl är där är de inte speciellt rädda. Jag funderar på att sätta ner dem på golvet i köket, en bit i från buren och se vad de hittar på, men jag är rädd för att stressa dem.

Mina tjejer var också väldigt rädda i början. Först hade jag bara en (men efter 2 månader stod det klart att kaninen inte ville vara hennes kompis, så då var det bara att köpa en marsvinstjej till....).
Hon och kompisen har blivit upplyfta ur buren varje dag från det jag skaffade dem (ja, första dagen fick de bara bekanta sig med buren).
De springer på golvet i mitt rum, under sängen och leker. De är fortfarande fega (trots att jag nu haft dem i mer än 1½ år), men är bara jag i rummet går det bra. De kommer och tigger och så, men man kan inte direkt fånga dem från golvet - det är bara att fösa in dem i buren för att kunna lyfta dem.
På sistone har de blivit modigare och tar ibland turer ut i köket för att tigga när jag är där.
I alla fall, du undrade om aktivering:
har de nån favoritmat, gurka eller nåt? Skär det i små bitar och lägg här och där så de får leta när de är uppe och springer. Jättepopulärt tycker mina tjejer!
De har också en egen filt, som de känner igen. Det är praktiskt när man ska åka nånstans, då tar man filten med sig så kan de springa på den. Att krypa och göra gångar i den är också populärt.
Ge dina tjejer lite tid, de är ju inte så gamla än. Muta dem, ge dem grönsaker, klappa och gosa så ska du se att det löser sig (om de inte är lika fega som mina tjejer som gömmer sig när en främling kommer).

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vill bara visa mina älskade marsvin :love: 4PUoY-14 MGJ UGP GP Define Ubblebubble *Bubble* Bubble är min gammelfarbror som snart fyllar...
2
Svar
33
· Visningar
5 545
Senast: Lyan
·
Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 190
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 199
Senast: mandalaki
·
  • Låst
Övr. Hund *LÅÅNGT* OHH:mad: :mad: :mad: :mad: vart ska jag börja!? jag e sååå j*vla less på min hund att för tillfället skulle det vara SÅÅÅÅ...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 104
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar