Aktivering av häst i sjukhage

gicageli

Trådstartare
Hej!

Har tidigare skrivit trådar om min pålle som har en gaffelbandsskada. Dagen innan julafton rusade han rundor och blev svullen i sitt ben och som tur var hade inte skadan gått upp men däremot hade smällt i griffelbenet (ingen fraktur tack och lov) så han har en inflammation där nu och står sedan den 23 december i en hage som är ca 2 sjukhagar. Nu börjar han tycka att det är riktigt trist. (Han har sin kompis på andra sidan staketet så de kan prata). Idag när jag skulle leda honom 15 minuter på vets inrådan naffsade han i grimskaftet och i min jacka på bästa unghästvis (han blir 17 i år) och sen höjde han huvudet och backade några steg några ggr. I vanliga fall går han som ett litet ljus bakom mig. Tror han ville säga mig att du nu har jag riktigt tråkigt. Så min fråga är om ni har tips på hur jag kan aktivera honom förrutom hans dagliga promenad på 15 minuter. Om 1-2 veckor när han är ohalt igen kan jag enligt vet skritta honom uppsutten 30-45 min enligt hans ursprungliga rehabplan för gaffelbandsskadan men fram tills dess behöver vi något annat. Jag pysslar mycket med honom, borstar honom varje dag etc och kelar med honom. Jag kan inte ha grenar i boxen för den är för liten och han rullar sig mycket plus att han är stor och han skada sig på dem, han är rätt klumpig :grin:

Tacksam för tips på lite trick eller annat vi kan aktivera oss med nu under ett par veckor.

Liknande trådar

R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 030
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka