Aktivera hund som ej får röra sig

Netted

Trådstartare
Min älskade pudelflicka har förmodligen åkt på ett diskbråck i nacken, det känns för tillfället så himla jobbigt och ledsamt. Så när hon kommer hem igen så är det total stillhet i princip som gäller. Hon kommer att få en liten inhägnad.

Hur ska man på bästa sätt underlätta den här tiden för henne? Saker som tuggben eller petflaskor är väl ganska uteslutet? - hon ska ju inte röra sig allt för mycket och det är ju noga med nacken. Jag vet inte alls hur hon kommer reagera riktigt, med medicinering försvinner ju en del smärta.

I min förtvivlan har min fantasi bleknat en aning, men givetvis kommer jag att spendera så mkt tid som möjligt tillsammans med henne. Men lite tips är varmt välkommet :)

Sv: Aktivera hund som ej får röra sig

Min mycket aktiva cockertik drabbades av samma sak för ett år sedan. Jag funderade på hur det skulle gå, men det löste sig själv. Hunden hade så pass ont att hon höll sig själv i stillhet. Hon är alltid där jag är, så jag underlättade för henne att kunna vara nära. Hon fick följa med till jobbet. Då låg hon snällt i en korg under skrivbordet. Hemma höll hon sig i en korg eller i soffan. Hon hade ingen hage.

Den verkliga pärsen var när hon efter flera veckor var smärtfri och började bli sig själv. Då tog det ett bra tag innan jag lät henne vara lös. De första månaderna var det koppelmotion i sele som gällde. Selen har hon fortfarande - och får ha resten av livet.

Idag är hunden fullt återställd och jag håller tummarna för att eländet inte kommer tillbaka. Det är minst sagt full fart och inte kan man tro att hon fyllt sju år.

Mitt råd till dig är att se hur din hund påverkas och se till så att hon har full tillgång till dig. Det är svårt att hitta på aktiveringar i situationen eftersom noslekar m.m. går bort. Min hund var inte intresserad av sådant heller, men alla individer är ju olika.

Sv: Aktivera hund som ej får röra sig

Vad skönt att höra att det ändå gick bra med din tik! :) Hur är det nu efteråt? Måste man inte begränsa dem egentligen hela livet därefter? För risken att det kommer tillbaka finns ju, och ibland är den ganska stor vad jag har förstått det som? Tänker på trappor, hopp i möbler, överdriven lek med andra hundar osv...

Min hund går inte runt så överdrivet mycket ändå, men jag vill nog ändå ha en "hage" till henne, och jag kommer absolut att försöka vara med henne hela tiden. Och myser vi i soffan ska hon få vara med, hon är väldigt mattig och är vanligtvis min svans.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka