Aktiva travare, tränas hur?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Pumsie
  • Startdatum Startdatum
P

Pumsie

Hejsan, har länge tänk på de här men aktiva travare (som körd och rids monté på) rids/körs dom bara på banan på träningar eller rider man ut i skogen o kör lite dressyr/hopp med dom oxå? Såklart vet jag att dom inte tränas nått i galopp men kör man dressyr övningar i skritt och trav på dom? Eller är det bara banan som gäller?

Mvh :)

Sv: Aktiva travare, tränas hur?

Man tränar istort sett allt med dom, jag galopptränar mycket, både sakta och snabba intervaller för att få upp flåset, en del rider dressyr, skogsridning....hoppar med dom gör en del också .
De flesta travhästarna står inte på travbanor utan utanför på gårdar o dyl

Galoppträna med en travare som tävlas fortfarande, aldrig hört men de kanske man gör. Är ganka ny på de här och behöver lite tips oxå hur jag ska träna hästen jag rider just nu. Hon har ganska dålig kondis och börjar ofta galoppera när det är jobbigt.

Mvh

Det gör väl inget om hon börjar galoppera om det är jobbigt? Galopp sliter betydligt mindre än trav, och galoppintervaller är väldigt nyttiga så vida man ser till att rida en bärig galopp och rider i båda galopperna.

Nej klart de sliter mindre men jag vill ju helst att hon ska få kondis nog att inte galoppera då vi tävlar henne och de kanske inte är de bästa att hon lär sig galoppera för att komma undan arbetet. Fast kanske har fel, är ung och ganska ny inom travet:D hehe. Jag rider ut i skogen och klättrar för att få upp musklerna och rider tempoväxlingar i trav.

Mvh

Också hört att det är ganska vanligt att galoppträna travhästar. Har aldrig gjort det själv då min gamla tant vägrar ta ett galoppsteg ;) (har annars bara unghästar just nu) Rider väldigt mycket i skog och terräng och hoppar lite ibland om de gillar det (gärna naturhinder)

Jag galopptränar mycket men inte hästar som inte startat, dom lär sig skillnad fort på sadel o vagn.
Jag hade en märr som jag bara galopptränat, leasade ut henne och nu går hon monte som hon aldrig gjort annat...

Jag ridtränar mina äldre hästar mycket, mycket dressyrridning. Ibland i ridhus för instruktör. Jag har mina hästar just nu stående på banan och där saknar man ju verkligen en ridbana. Jag tycker också att dom fort lär sej vart dom får galoppera och vart dom ska trava.
Hade en starthäst som tyvärr är skadad nu som gick på både hopp och dressyrträningar emellan starterna. Tyckte bara att hon blev mer positiv av det.

Travare fungerar olika, de är ju individer.:idea:

en del passar det jätte bra på med galoppträning, har själv haft en som galopptränades (gick intervaller i galopp i stället för trav) och därimellan red jag honom i dressyr och på skogsturer, alltså aldrig vagn utom i lopp. Han svarade med att börja vinna lopp med denna träning :bump:

Andra har inte funkat att galoppträna... det beror på hästen!

Överlag finns det nu för tiden hur många träningsmetoder som helst och jag tror det är väldigt ovanligt att travare endast tränas på banan nu för tiden...

Det vanligaste är nog att man kör intervaller ett par gånger i veckan och kanske växlar detta med något annat, som tex. ridning.

Men som sagt, att se till INDIVIDENS behov är nog det viktigaste om man vill ha resultat, speciellt om man tränar i liten skala och inte har så många hästar att tillgå.

Såg en film på Tv där dom galopptränade Bork Rigel i djupsnö. Stärkande. Han vann väl en del:angel:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar