Det här blir ett svar som hör hemma på båda trådarna egentligen.
Extriören spelar en viktig roll, vissa hästar är byggda så att de lätt kan lyfta benen högt. Någon som är haj på detta kanske kan förklara lite bättre?
Sen viljan att visa upp sig och vara flotta. Alla hästar har inte ambitionen att göra av med energi för att vara flotta utan nöjer sig med att ta sig fram på ett energisparande sätt. (lagom tempo, inte lyfta benen nämnvärt)
Hästar som utstrålar "se på mig" och har en bra extriör blir i regel mkt flotta.
Hästar utan ambitioner och sämre extriör är i regel medelmåttor och förblir sådana.
En häst utan ambitioner men med bra extriör kan man träna fram gången och viljan på. Men den står sig inte riktigt mot förstnämnda hästen.
Sedan kan mkt bra hästar tappa sin gång pga fel ridning. Ridning i fel form på bogarna ger stela framtunga hästar.
Alli menar i sin artikel att låg form med höjd rygg är förödande för hästens gångarter. Hon menar då antagligen hästens benlyft (mitt personliga antagande)
Vidare skriver hon att hästarna blir passtaktiga i tölten vilken gör att jag funderar på om hon inte använt sig av en alldeles för rund form (man ser den ofta på vanliga dressyrhästar) där hästen istället för att länga sin hals fram och ner drar den ner och bakåt. I det läget kan man få upp hästens rygg men den hamnar i ett statiskt läge istället för att svinga. I ett statiskt läge kan jag tänka mig att islandshästen går mot pass i tölten.
Men visst, faktum är att låg form med höjd rygg ger mindre benlyft än sänkt rygg och hög form och jag tror även att den mest samlande form då hästen är välrest men med stark överlinje ger mindre lyft än samma häst skulle ha haft med sänkt rygg.
Frågan är då:
Om jag tränar min häst i låg form med ryggen uppe kommer då min häst att förlora sina höga benlyft? Eller finns de där ändå?
Jag har konstant ridit min häst i lång och låg form och fokuserat på att få bakbenen på plats, struntat helt i om han lyfter på benen eller ej. Några få tillfällen har vi deltagit i tävlingar/uppvisningar och för varje gång har han blivit flottare och fått bättre steg - trots att vår träning inte gått ut på det.
(Tilläggas bör att han under uppvisningar gått i en form som innebär hög resning och sänkt rygg)
Jag är 100% säker på att jag kommer att få en mer hållbar och starkare häst genom att bygga upp honom på detta vis. En häst som håller att ridas i en felaktig form under tävling/uppvisning.
Boots, tunga skor ger lite större rörelser men det är ändå rätt begränsat vad det kan göra. (Om man håller sig inom den vikt som är tillåten!)
Jag tycker det är jättebra att vi har regler som säger vad som är tillåtet och inte. För det finns faktiskt "hjälpmedel" som kan få vilken häst som helst att prestera vinkellyft och sprätta med benen. Dessa är olagliga i sverige men används flitigt i USA. Jag har hört att det förekommer i Tyskland med men om det stämmer vet jag inte.