aktion/ benrörelser/ form osv

A

ang

Går väl egentligen lite hand i hand med tidigare diskussioner om hästens form, och ryttarens sits ... och jag vill egentligen bara ha era funderingar i ämnet. Har studerat både live och bilder på just form, och det blir också en och annan fundering om aktionen - endera den "overkligt" stora, eller så frånvaron av denna.

Men hur mycket skulle ni vilja säga att god ridning/ träning (även långsiktigt) kan ge vad gäller mera "luftighet" och vart går gränsen för vad som är medfött? Och inte minst - hur mycket kan vi människor påverka, inte bara genom ridningen utan även genom skoning, boots whatever?

Trots allt så är ju aktion en bedömningspunkt vid tävling, och oavsett vad som sägs så verkar det spela in ganska lågt i poängen och då ibland på bekostnad av t ex takt eller form ...

Hoppas jag inte är alltför luddig! Era tankar?

Det här blir ett svar som hör hemma på båda trådarna egentligen.
Extriören spelar en viktig roll, vissa hästar är byggda så att de lätt kan lyfta benen högt. Någon som är haj på detta kanske kan förklara lite bättre?

Sen viljan att visa upp sig och vara flotta. Alla hästar har inte ambitionen att göra av med energi för att vara flotta utan nöjer sig med att ta sig fram på ett energisparande sätt. (lagom tempo, inte lyfta benen nämnvärt)

Hästar som utstrålar "se på mig" och har en bra extriör blir i regel mkt flotta.
Hästar utan ambitioner och sämre extriör är i regel medelmåttor och förblir sådana.
En häst utan ambitioner men med bra extriör kan man träna fram gången och viljan på. Men den står sig inte riktigt mot förstnämnda hästen.

Sedan kan mkt bra hästar tappa sin gång pga fel ridning. Ridning i fel form på bogarna ger stela framtunga hästar.

Alli menar i sin artikel att låg form med höjd rygg är förödande för hästens gångarter. Hon menar då antagligen hästens benlyft (mitt personliga antagande)
Vidare skriver hon att hästarna blir passtaktiga i tölten vilken gör att jag funderar på om hon inte använt sig av en alldeles för rund form (man ser den ofta på vanliga dressyrhästar) där hästen istället för att länga sin hals fram och ner drar den ner och bakåt. I det läget kan man få upp hästens rygg men den hamnar i ett statiskt läge istället för att svinga. I ett statiskt läge kan jag tänka mig att islandshästen går mot pass i tölten.

Men visst, faktum är att låg form med höjd rygg ger mindre benlyft än sänkt rygg och hög form och jag tror även att den mest samlande form då hästen är välrest men med stark överlinje ger mindre lyft än samma häst skulle ha haft med sänkt rygg.

Frågan är då:
Om jag tränar min häst i låg form med ryggen uppe kommer då min häst att förlora sina höga benlyft? Eller finns de där ändå?

Jag har konstant ridit min häst i lång och låg form och fokuserat på att få bakbenen på plats, struntat helt i om han lyfter på benen eller ej. Några få tillfällen har vi deltagit i tävlingar/uppvisningar och för varje gång har han blivit flottare och fått bättre steg - trots att vår träning inte gått ut på det.
(Tilläggas bör att han under uppvisningar gått i en form som innebär hög resning och sänkt rygg)

Jag är 100% säker på att jag kommer att få en mer hållbar och starkare häst genom att bygga upp honom på detta vis. En häst som håller att ridas i en felaktig form under tävling/uppvisning.

Boots, tunga skor ger lite större rörelser men det är ändå rätt begränsat vad det kan göra. (Om man håller sig inom den vikt som är tillåten!)

Jag tycker det är jättebra att vi har regler som säger vad som är tillåtet och inte. För det finns faktiskt "hjälpmedel" som kan få vilken häst som helst att prestera vinkellyft och sprätta med benen. Dessa är olagliga i sverige men används flitigt i USA. Jag har hört att det förekommer i Tyskland med men om det stämmer vet jag inte. :confused:

Om jag tränar min häst i låg form med ryggen uppe kommer då min häst att förlora sina höga benlyft? Eller finns de där ändå?

Beror på hur man tränar, vid korrekt träning kommer säkert aktionen att försämras under en period. Men i takt med att hästen får styrkan i ländrygg och bakben, bör bogarna komma upp mer genom att hästen kommer med tyngdpunkten mot bak. Här frigörs ju bogen rejält, vilket bör medföra ökat bensprattel. :D

På en kurs nyligen förklarades att eftersom bogen hänger fritt mellan skulderbladen finns två sätt att få fram bensprattel. Antingen sänker hästen manken, ryggen och bogpaketet. Eller så trampar den in under sig bak och lyfter hela framdelen. Den senare metoden är svårare, tar längre tid och leder oftast INTE till lika spektakulära rörelser, men är givetvis mer hälsosam för hästen. Gissa vilken som praktiseras av de sexåringar vi ser på SM?

Jag undrar lite varifrån den här fixeringen vid benlyft egentligen har kommit. De har ju ingen som helst praktisk funktion i ridningen mer än att det ser ballt ut. När blev det så viktigt?

Just det faktum att det är gångarter vi tävlar i har gjort att benlyften blivit så viktiga. När alla hästar har rätt takt och rätt tempo måste det finnas något som skiljer hästarna åt. När alla hästar lyfter högt på benen så blir det den som gör det mest spektakulärt som vinner helt enkelt.

Ja, min tråd kom väl minuten innan mandalaki hade summerat artikeln. Gissa om jag ville hem och läsa tidningen?!!

Intressant resonemang, _Viva_. Är själv "gröngölingsbarockare" och finner idéerna däromkring väldigt intressanta. Dessutom märks efter våra (hittills få) organiserade träningspass en stor skillnad i hästen. Och eftersom vi också rider ute så känns en skillnad i kanske främst takt och bärighet, men även aktionsmässigt.

Men som flera skrivit vill jag ju helst ha en frisk och glad häst - inte lyft till himlen. Och ju mer man lär sig desto mera granskas ju de bättre ekipagen på tävling osv.

Beror på hur man tränar, vid korrekt träning kommer säkert aktionen att försämras under en period. Men i takt med att hästen får styrkan i ländrygg och bakben, bör bogarna komma upp mer genom att hästen kommer med tyngdpunkten mot bak. Här frigörs ju bogen rejält, vilket bör medföra ökat bensprattel. :D

Det tror jag också eller vill tro i alla fall. Att den låga formen (korrekt riden)är en träningsmetod som stärker hästen, precis som 100-mterslöparen tränar styrketräning och smidighet för att kunna springa snabbare.

Jag har ridit akademiskt i lite mer än ett år nu och fått lugna avspända hästar som tycker det är roligt att gå ut och jobba. Öppna o sluta går lätt att göra o kan finputsas mer o mer i skritt o tölt.

Ju bättre slutan blir desto mer bärighet o mycket luft o fina rörelser o kort tölt.

Dock blir det inte samma i ökad tölt. För att få ökad tölt med bra rygglije o ändå luftiga rörelser krävs väldigt mycket av hästen. Vill man vinna poäng på en tävling får man släppa ifrån sej sina principer o öka på för att "bara" få poäng. Sedan får man åtrehämta hästen hemma i vanlig träning.

Traven blir bra, galoppen har vi inte kommit till ännu.

Att lägga på boots för att få högre lyft fungerar kortsiktigt. Om man använder boots varje gång man tränar o tävlar försvinner effekten tycker jag. Hästen blir van o bryr sej inte liskom. Har man vikter o boots för takten är en annan sak.

Hur får du göra då för att öka farten med bibehållen rygglinje men ändå med hög fart, är det driva och höja händerna :confused:

Så långt har jag inte kommit ännu, kanske nästa år?

Men för att få ökad fart så håller inte rygglinjen tror jag....Den borde sänkas något. Min tränare är mycket duktig och har kommit mycket längre än jag, men hennes häst orkar inte öka farten mycket med bibehållen rygglinje. Det är helt enkelt för jobbigt o kräver så mycket.

Vi höjer inte handen, det är som att inbjuda till sänkt rygg tror jag absolut! Vi för fram handen istället, visar att nu ska du öka farten o så driver man med innerlåren liksom....Inte med skänklarna. De hålls något tillbaka som i lodrät linje, ev litet litet mer bakåt bara, det ska lisom inte synas. Man puschar fram hästen. Det är jättesvårt komma dit. Man kan ha en häst med vilja som SPRINGER, men som inte bär sej emd bakdelen. Så var pållan från början o hon sprang på i alla former av tölt som femåring. Nu är hon 7 år och går i samlad tölt (ifjol var den antingen grisepassig elelr travaktig, ett led i utveklingen liksom)o hon har inte ork att öka farten ännu. Kanske om 2 år??

Jo, jag förstår vad du menar, hästen måste nog förmodligen få sträcka ut sej framåt för att kunna öka farten i tölt och pass.

kanske går det inte att jämföra ökad tölt och tex ökad trav, i ökad trav är det ju inte bara ökning av fart, vilket man däremot ofta ser i ökad tölt. Däremot har jag set islandshästar i ökad trav med korrekt hållning.

Åter till artikeln i islandshästen-det som slog mej är att Unn kanske har rätt :o Går det verkligen att rida en islandshäst i rätt form i tölt och ändå kunna slåss i toppen i världsklass! kanske är det en omöjlighet.

Att däremot rida en islandshäst i rätt form och få till en lösgjord tölt med bärighet på bakdelen, borde kunna gå. Men att dessutom få till det med tillräckligt mkt aktion och energi för att slåss bland värdsbästa är nog ett svårt uppdrag.

Hmmmm, funderar men är alls inte säker. Men man kan ju se riktigt starka hästar, alltså starka i sin bakdel och buk, som kan sitta så på bakdelen att framdelen kommer upp. Tänker mig ungefär som i en levad eller terre-a-terre. Kan man få sin häst så stark torde den också kunna få bra aktion fram. Eller tänker jag galet, funkar kanske inte detta i rörelse framåt? :confused:

Jag tänker försöka ta mig dit :-) Lär nog ta väääldigt många år dock men jag tänkte ha det som mål bara för att se om det går :)

Det tycker jag är det absolut viktigaste, vad man har för mål, inte hur långt man kommer. Har man piaff som mål, men bara kommer till kort tölt, så har man förhoppningsvis i alla fall kommit till kort tölt på rätt sätt.

Lånar knapp

Hej alla
Personligen tror jag att det går att få en häst att gå i korrekt TÖLT form (vars siluett inte borde vara detsamma som den siluett som dressyrhästars i korrekt travform har, eftersom det är en annan gångart). Men att bygga upp sin häst till att bära sig med bakdelen, vara "under" hjälperna, vara eftergiven i nacken och upp från bogarna är ju inte en omöjlighet. Olika individer får ju olika siluetter både beroende på kroppsbyggnad, tempo och samlingsgrad i tölten. Hur hästens action blir beror ju på hästens förmåga/talang till action.

Form behöver ju inte vara något statiskt, utan kan ryttaren placera den i olika lägen med rygg, bakben och huvud så kan formen varieras. Det är svårt och tar tid, men när det går så är hästen också väldigt ridbar. På något sätt är det väl det som är poängen med ridningen - att kunna placera hästens kropp där man vill/behöver ha den?

Personligen tror jag att lösgjordhet och energi är viktigt. Att hästen rids så att det går "lätt", det handlar inte om hur fort den går utan hur snabbt den exempelvis kan växla form och tempo, att inte bli statisk. Har den lätt för det så har den också byggt upp förmågan att förändra sig i kroppen.

kotte

Kort tölt med mycket bärighet visade min tränare - och det var helt underbart att se!! Hela hästen bar upp sej på bakbenen, väl under sej o vinklade o bäckenet böjt som det skall...Rest utan att korta nacken. Fantastiskt!! Att få se detta var bara... :banana:

Dit kommer man genom att få fram en bra sluta. Och självklart vanliga gymnastiska övningar förståss! Klättra o vanligt konditionsarbete får man köra med oxå.

Åter till artikeln i islandshästen-det som slog mej är att Unn kanske har rätt Går det verkligen att rida en islandshäst i rätt form i tölt och ändå kunna slåss i toppen i världsklass! kanske är det en omöjlighet.
Rätt form och rätt form, som andra tidigare sagt så är kanske den lämpligaste töltformen inte densamma som den man är "van vid" från dressyren utan friare.

Och om det nu inte går att komma till toppen med en häst som töltar med bärighet och höjd rygg, (OM det nu ens går i alla tempon). Är det BRA för hästarna att gå i de former som nu premieras på tävlingsbanan? (Att det är ok med underhalsar och spända hästar) Eller kommer så småningom tävlingsformen att omstruktureras så att det blir viktigare med bärighet och form än bensprattel?

Det skall bli spännande att se.

Liknande trådar

C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 712
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar