Akta VS Britax??

Sv: Akta VS Britax??

Det blev en Britax Multi Tech!

Det som gjorde att vi valde den är detta:

-Kan använda stolens bälten även framåtvänd
-Kan reglera bredden på stolen
-Kan enkelt reglera bälte+nackstöd utan att flytta stolen
-Små steg i bältesförändringen

Britaxen var så mycket smartare än Aktan. Och vi fick även en med "mocka" tyg.
Men än så länge så åker han tryggt i sitt babyskydd ett tag till;)

30026722.jpg

Visst e den fin;)???

30026719.jpg

Kombistolar är jättebra bakåt, men bör inte användas framåt.. De väger mkt mer än en ren bältesstol, vid en krock kläms barnet mellan stolen och bältet. Stolens bälte bör inte användas alls framåt, kroppen sitter fast men huvudet slungas kraftigt framåt vid krock. I en bältesstol där man använder bilens bälte bromsas kroppen upp innan det tar stopp, bättre för nacken.
Bältesstyrningen är inte lika bra i en kombisstol som en bältesstol, bältet hamnar fel över höfter och vid halsen.
Multi-tech är en bra stol eftersom man kan använda den bakåt länge, men sen är det bättre att köpa en ren bältesstol ist för att vända den framåt.

Kombistolar är jättebra bakåt, men bör inte användas framåt.. De väger mkt mer än en ren bältesstol, vid en krock kläms barnet mellan stolen och bältet. Stolens bälte bör inte användas alls framåt, kroppen sitter fast men huvudet slungas kraftigt framåt vid krock. I en bältesstol där man använder bilens bälte bromsas kroppen upp innan det tar stopp, bättre för nacken.
Bältesstyrningen är inte lika bra i en kombisstol som en bältesstol, bältet hamnar fel över höfter och vid halsen.
Multi-tech är en bra stol eftersom man kan använda den bakåt länge, men sen är det bättre att köpa en ren bältesstol ist för att vända den framåt.

Hmm ska se om jag fattade ditt inlägg rätt;)

Men nu sitter ju ej bilens bälte över barnet utan man trär det igenom stolen....Det vanliga bilbältet tar ju stopp samtidigt som det i stolen. När man använder vanligt bälte till denna stolen så trär man igenom en ögla, som följer med vartefter man höjer nackstödet..

Ja som sagt jag har liiite svårt att förstå ditt inlägg;) Har du kollat på Britax sida hur deras stolar fungerar?

Just nu kommer vi ju använda stolen bakåtvänd. Och det lär ju dröja ett antal år innan den vänds framåt. Och bältet var ju inte ända anledningen till att vi valde denna stol;) Fanns ju några andra anledningar oxå.

Varför använder man 5 punkt i racerbilar om det är så farligt??

• Man ska inte använda kombistolars internbälte/sele när stolen används framåtvänd (vissa är godkända med internbältet till en viss vikt, vissa får man inte alls använda internbältet framåtvänt) eftersom det håller fast barnets överkropp men huvudet kan röra sig fritt, vid en krock kastas huvudet våldsamt framåt men inte överkroppen.
• Att istället använda bilens eget 3punkts-bälte är inte heller bra då det kommer för långt ifrån kroppen, eftersom kombistolen även är gjord för bakåtvänt åkande och därmed behöver ganska djupa sidor. Bältet alltså att ligga längst med sidorna på kombistolen - inte mot barnets kropp..

Japp, jag vet hur britax stolar fungerar. Och andra vändbara stolar. Därför tycker jag att det är sjukt att det finns vändbara stolar. När stolen är urvuxen bakåt är den även urvuxen framåt (förutom m-t då), den väger mkt mer än en bältesstol, barn bör sitta i bältesstol tills de är 10-12 år eftersom det skyddar bättre än kudde. En m-t kan barnet ha tills det är runt 8, sen är den urvuxen och då måste man köpa en bältesstol iaf.

Ang 5punktsbälte i racerbilar, där är det vuxna människor. Antar att en vuxennackeklarar av påfrestningen bättre än en barnnacke.

Varför använder man 5 punkt i racerbilar om det är så farligt??

Det är 4 eller 6 punkter. Och är bilen så högt klassad att säkerhetskraven är ett 4/6 punktsbälte krävs det att föraren (och ev. passagerare) använder sig av nackkrage, eller som kommer mer och mer nu, en hans-krage som fixerar hjälmen i kragen.
090207hans.jpg

Skulle detta finnas i bebisstorlek skulle barn inte behöva åka baklänges ;)

Ja du detta visste jag faktiskt inte! Har inte sett den faktan någonstans:/ Men nu dröjer det som sagt ett antal år innan vi kommer vända på stolen. Och den dagen hoppas vi att det finns ett litet syskon som kan ärva den;)

Tycker även det var konstigt att de i affären ej sa något om detta!!!

Men vi är iaf nöjda och hoppas att stolen kommer fungera bra i framtiden!

Det är 4 eller 6 punkter. Och är bilen så högt klassad att säkerhetskraven är ett 4/6 punktsbälte krävs det att föraren (och ev. passagerare) använder sig av nackkrage, eller som kommer mer och mer nu, en hans-krage som fixerar hjälmen i kragen.
090207hans.jpg

Skulle detta finnas i bebisstorlek skulle barn inte behöva åka baklänges ;)

Haha vi får vel fixa det;)

Jag tittade ocksa pa m-t som jag skrev högre upp.
Även da sa försäljaren att den var sa bra för den gick att använda framatvänd sen, jag ifragasatte det eftersom jag läst att det inte är bra. Hon sa da att m-t är annorlunda eftersom det är en framatvänd stol som anpassats för att använda bakat ocksa tillskillnad fran andra stolar som är tillverkade tvärtom.
Nu blev jag lite misstänksam till henne iaf, da hon bara pratade om den stolen och allt var sa perfekt och ingen annan stol kunde mäta sig med den i brahet. Det är säkert inget fel pa den, men det pratat gjorde mig misstänksam samtidigt som jag sag att dottern var välidigt för liten för stolen, men det tyckte inte hon (vilket tva försäljare i andra affärer höll med oss om).

Akta Gracon vi har nu är ocksa godkänd för att användas framatvänd, men försäljaren i den affären vi köpte den rekomenderade det inte. Han sa ocksa att när barnet är tillräckligt stort för att aka framat sa är det tillräckligt stort för en bältesstol och da är den säkrare och den är ocksa smidigare sa som förälder byter man gärna till en smidigare stol da (framförallt om man har syskon som ocksa har stora bilstolar).

Ja du detta visste jag faktiskt inte! Har inte sett den faktan någonstans:/ Men nu dröjer det som sagt ett antal år innan vi kommer vända på stolen. Och den dagen hoppas vi att det finns ett litet syskon som kan ärva den;)

Tycker även det var konstigt att de i affären ej sa något om detta!!!

Men vi är iaf nöjda och hoppas att stolen kommer fungera bra i framtiden!

Vi fick höra lite både och i affärerna om det där med att vända den frammåt.
Men valde ändå att köpa den, men för att den passade vår bil och var rymlig även för en vinterklädd 2½ åring :laugh:
Sen tänkte vi precis som du skriver, det mindre syskonet får ärva den när det blir dags för frammåtvänt för nuvarnade MT användare :laugh:

Vad jag vet så finns det inga bälten som stannar upp just huvudet vid en krock.
Ett normalt tre-punkts bälte stannar ju bara upp själva bålen på kroppen medans huvudet slungas framåt och i bästa fall stannas upp av en air-bag.

Så det enda negativa vid en krock, Du påpekar skulle vara att barnets kropp påverkas drastiskt av att bilbarnstolen skulle trycka mot kroppen vid en krock, vilket jag tror har en marginell betydelse om man beaktar krafterna som en krock medför.

En eloge till personalen på Babyproffsen där vi köpte vår stol. Jag tyckte att det först verkade bra med en som man sedan kunde vända frammåt men de påpekade att det inte var så bra, bättre som du skriver att köpa en ren frammåtvänd stol sedan.

Vi fick jättebra hjälp att passa in en stol, jag minns inte vad det var för sort:o, var den en Britax tro? Det är en stor kloss till stöd vid barnets fötter och så är det ingen stödpinne vid ryggen, den skulle vara lätt att flytta mellan bilar som vi kommer att göra och okomplicerad=svårare att placera fel.

Jag rekomenderar varmt BeSafe bilbarnstol.
Har haft från tjejen var född tills jag nu bytte stol till framåtvänd.
Är ganska dyr men värt priset.

http://www.hts.no/se/

Vad jag vet så finns det inga bälten som stannar upp just huvudet vid en krock.
Ett normalt tre-punkts bälte stannar ju bara upp själva bålen på kroppen medans huvudet slungas framåt och i bästa fall stannas upp av en air-bag.

Så det enda negativa vid en krock, Du påpekar skulle vara att barnets kropp påverkas drastiskt av att bilbarnstolen skulle trycka mot kroppen vid en krock, vilket jag tror har en marginell betydelse om man beaktar krafterna som en krock medför.

Vad jag menar är att det blir MER påfrestning på barnets nacke när barnet sitter framåtvänd med stolens fempunktsbälte, än om det sitter framåt med bilens bälte. I en bältesstol med bilbälte blir det ett något mjukare stopp eftersom överkroppen följer med en liten bit innan det tar stopp, med fempunktsbältet som sitter fast över barnet och håller fast överkroppen blir det tvärstopp.
Sedan är det även skillnad på vad för stol man har, en multi-tech tex väger betydligt mer än en britax adventure. Jag tycker det är ganska logiskt att välja en så lätt stol som möjligt när barnet ska vändas framåt.

Liknande trådar

Småbarn Japp, sonen är ungefär 4,5 månader och babyskyddet börjar bli trångt... funkar ett tag till med tanke på att han är ju oftast är ganska...
Svar
18
· Visningar
2 837
Senast: Comfort
·
Småbarn Funderar på olika alternativ nu, Dottern på 7½ månad börjar växa ur sitt babyskydd så det behövs något annat åt henne. Storebror på...
Svar
11
· Visningar
1 294
Senast: MaRomer
·
Gravid - 1år Vi är på gång att köpa en ny bilstol till Emilia. När vi läste om stolar var vi inne på en akta graco duological, men idag var vi på...
Svar
9
· Visningar
1 084
Senast: turbofling
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 475
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar