Åksjuk unghund.

ponny

Trådstartare
Min unghund- 8 månaders golden, blir väldigt åksjuk. Kräks flera gånger, hässjar och tycker såklart att det är väldigt obehagligt att åka bil.
Vi har provat att ha henne på olika platser i bilen, med och utan sällskap, sitta i knä osv, men det blir inte bättre.
Blir också väldigt låg i början på alla träningspass efter att ha åkt bil.
Har försökt att åka mkt korta sträckor till positiva upplevelser utan resultat.
Fler tips mottages tacksamt!

Sv: Åksjuk unghund.

Åksjuketablett för hund alt ingefära.
Sen ska hunden sitta i egen säker bur bak gärna mörkt.

Det enda tips jag har är att vänta ut det hela. Det blir bättre ju äldre hunden blir. Vår lilla västgötatik var som värst just i den åldern som din hund är i nu, men efter ettårs-åldern vände det.
Hon älskar inte att åka bil, men hon kräks inte och verkar inte må dåligt.
Förresten, det finns en grej till man kan prova. Lugnande feromoner säljs på veterinärkliniker i en slagssprayburk som man sprayar med i bilen innan åkturen. Det är samma slags feromoner som tiken utsöndrar när hon dias av valparna, och det ger en lugnande effekt. Sägs det, iallafall.

Tack för svar.
Ja, förhoppningsvis så växer det bort, men ska prova tipsen ändå.

Vi hade en goldentik som var åksjuk hela hennes liv. Var hon tvungen att följa med så hoppade vi över maten om det inte var på eftermiddagen för då brukade det gå bra om hon fick mat tidigt på morgon. Men det syntes på henne att hon inte ville åka bil, flåsade och kunde inte slappna av så det blev korta turer som till vet och likn. Skulle vi längre gav vi henne åksjukepiller.
Vi övertog henne som ettåring, vet inte om uppfödaren tränade henne så mycket men de var iväg på utställningar osv.

Hundar inte blir åksjuka egentligen, utan det är stress som gör att de mår dåligt och kräks. Det i längden mest hållbara är att lasta in din hund + en van (och lugn) bilåkande hund + plastsäck, tidningar och hushållspapper. Sedan åker man långt.

Torka spyorna, byt underlag i buren, rasta och fortsätt åka. Gärna 20-30 mil. Passa på att besöka släktingar runtom i landet. Innan du kommer tillbaka hem har hunden slappnat av i pur utmattning och med influens av den lugna kompisen. Se till att åka varje dag i en vecka (det är bara första gången du måste åka långt). Hundens förväntningar på bilåkandet kommer att ha skiftat från stress till tristress, och den somnar fort.

Hundar inte blir åksjuka egentligen, utan det är stress som gör att de mår dåligt och kräks. .

Är du säker? Stress över bilåkandet i sig, eller stress över att den inte kan hålla balansen när det är krokigt? Min hund är inte bilsjuk, men en enda gång har hon spytt, och det var när vi åkte på en lång, krokig jäkla väg på Dalarö, och då satt nog husse och matte nästan och hulkade också.

Mitt enda tips är att åka, åka och återigen åka bil. Min Beauceron var fruktansvärt åksjuk, spydde, drägglade ner hela sig själv och bilen. Plus det ständiga flåsandet. Men vi körde med honom varje dag, vart vi än skulle så fick han åka med.

Vår hund var väldigt åksjuk som liten, eller han kanske vande sig? om det påståendet som Duvan är sant.

Vår hund sitter på passargerarsidan på golvet, får han välja själv så sitter han helst där, tvärt emot vad man brukar säga så svänger det mest i bakluckan.

Min förra hund var hemskt åksjuk, men det lugnade sig när han blev uppåt 2 - 3 år. Men det var flåsande och framför allt ovillighet att gå in i bilen som det handlade om. Om det var mycket krånglig slingrig väg med mycket gasa-bromsa så kunde han kräkas också.
Det är väl viktigt att hunden inte är nyäten kanske, så brukade jag mest resonera.

Är du säker? Stress över bilåkandet i sig, eller stress över att den inte kan hålla balansen när det är krokigt? Min hund är inte bilsjuk, men en enda gång har hon spytt, och det var när vi åkte på en lång, krokig jäkla väg på Dalarö, och då satt nog husse och matte nästan och hulkade också.

Så säker som jag kan vara utan att komma ihåg ursprungskällan.

Stress kan ju utlösas av mycket, och en hund som står/sitter borde mycket väl kunna bli stressad av att inte kunna kontrollera kroppens rörelser, även om den normalt sett inte kräks av bilåkande.

Jag som själv är oerhört åksjuk kan fortfarande inte titta bort från vägen utan att börja kväljas. Till min sambos stora förtjusning, eftersom jag därför alltid kör på långresor, kan tilläggas.;) Dryga 40 års träning i bil har inte botat mig. Däremot har jag aldrig misslyckats med att träna bort det hos hund. Så fort spänningarna har släppt hos hunden, har också kräkningarna varit som bortblåsta. Det talar för att mitt minne är korrekt ang. att hundar inte blir åksjuka i egentlig bemärkelse.

Våran tik var också som värst åksjuk i den åldern, det har börjat bli bättre nu, hon är nu snart 2 år.
Fick tips om att använda åksjukearmband. De finns för människor men fungerar tydligen också på hundar enligt min veterinärklinik. Har dock inte provat själv.
Att åka runt med hunden tror jag inte fungerar. Vill du åka ännu mer bil om du är åksjuk och kräks? Inte troligt att din hund vill det heller?
Visst måste man ta med sig hunden ibland men att bara åka för att åka skulle inte jag göra.
Och som andra har skrivt mycket beror på stress också, svårt att komma till rätta med men du har ju fått många bra tips.

Att hundar inte kan bli åksjuka tror jag inte ett dugg på.
Jag har själv en 4-årig tik, som utan problem åker bil och direkt lägger sig ner och sover. Hon är en hund som i stort sett aldrig stressar, utan är väldigt lugn av sig även i nya miljöer.
Vi kan åka 5-10-20 mil motorväg och hon sover , men så fort det börjar svänga så kräks hon hejdlöst...så visst är hon åksjuk. Svänger det mycket i början, så kräks hon då istället...så det har inget med förväntan eller dylikt att göra.
Hon klarar helt enkelt inte svängar utan att bli åksjuk.

Jag har tidigare haft en annan hund, med exakt samma problem men hon blev lite bättre med åldern.

Dessa två hundar har mått bäst av att antingen ligga på golvet framför passagerarstolen fram, eller bäst åka i bur på golvet i en lätt lastbil = det gungar mindre.
Övertäckt bur bak fungerar skapligt, men räcker inte om det börjar svänga ( t ex rondeller).

Annars är det ofta täckt bur som fungerar bäst.

Senast ändrad:

Blir hunden trött och slö av åksjuketabletter? Tänkte att om man är på väg till hundkurs eller så och ger åksjuketabletter innan och han sen sover sig genom hela tillställningen så är det ju lite misslyckat.

Är det samma med feromoner? Någon skrev att de är lugnande, innebär det trött och slö-lugn?

Ingefära är ju inte sövande. Hjälper det?

Försökte bjuda på en liten bit ingefära nyss - vovven blev nästan rädd av lukten och ryggade tillbaka. Färsk ingefära är ju onekligen ganska starkt. Finns det som kapslar månne? Har nån testat?

Min hund lyckas grisa ner bilen ganska ordentligt på en 15 min åktur och han måste tyvärr sitta där bak i sin hundbur. Just bakom bakhjulen kränger det ju som värst men gummimattan är mer lättstädad än sätena. Han lyckas ju dessutom ofta spy ut genom gallret så han missar tidningarna i buren!?!

Svarar er alla.
Tacksam för alla tips vi fått.
Hon kräks mest där det är kurvig väg, motorvägar eller relativt raka väger går bättre.
Är det någon som har provat åksjuketabletter till hund, och vet om de blir trötta av dem? Fungerar då inte i samband med jaktträningen.

Min unghund- 8 månaders golden, blir väldigt åksjuk. Kräks flera gånger, hässjar och tycker såklart att det är väldigt obehagligt att åka bil.
Vi har provat att ha henne på olika platser i bilen, med och utan sällskap, sitta i knä osv, men det blir inte bättre.
Blir också väldigt låg i början på alla träningspass efter att ha åkt bil.
Har försökt att åka mkt korta sträckor till positiva upplevelser utan resultat.
Fler tips mottages tacksamt!

hade samma problem med min tik!
hon ville inte ens hoppa in i bilen tillslut

så vi började om helt enkelt
( detta är en egenuppfödd hund som har åkt bil sedan veckogammal till vetrinär osv)

hon fick vänja sig att hoppa in i bilen avstängd sedan kanske ligga där så hon lärde sig att det var en lugn plats
sedan samma sak fast med motor på.

korta korta turer i börja mkt berömm och en peron dom litade på nära till hands, i baksätet som kunder prata och lugna henne

vi var noga med att inte ge henne mat innan bilturen utan att det fick gå några timmar.
vi hade henne i bur bak, åkte korta turer, var noga i svängar samt inbromsningar mm så det gick så mjukt som möjligt.

detta var en mkt bilvan hund som åkte på hundutsällningar många gånger och detta problem kom som unghund.

med hjälp av att börja om så slutade problemet mkt i samband med att hon mognade som hund.
nu kan hon koppla av i bilen men sover inte, såvida vi inte varit och tränat = mentalt trött

Min hund får åksjuketabletter om vi ska åka långt. Men han blir definitivt lite slö av dem så jag hade inte givit honom dem innan vi skulle på kurs eller liknande.
Det största problemet med åksjuketabletter är att de måste skrivas ut av vetrinär och våran skriver bara ut för tur och retur resa. ´Vilket gör att man får ringa igen, telefonkö, betala för utskrivet recept samt för tabletterna.

Har även prövat några tabletter man kunde köpa på hundaffären som skulle vara milt lugnande och bra för åksjuka. Men jag tyckte nog att han kräktes ännu mera efter dem.

Det finns åksjuketabletter för människor som man kan ge till hund. Prostafen eller något sådant heter de. De blir inte slöa av det vad jag märkt.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 861
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 237
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna... 2
Svar
37
· Visningar
3 929
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 449
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka