Åksjuk/bilrädd valp?

Niangi

Trådstartare
Behöver lite tips för valpen (6 mån) som är extremt åksjuk... Blir ett stort problem då han får följa med oss mycket, vilket ju innebär bilåkning.
Jag tror inte problemet är åksjuka i sig, det har säkert börjat som en dålig åksjukeupplevelse (han var tydligen åksjuk när kenneln gjorde sina första valpvaccinationer) som satt skräck i honom och nu är det nog mest skräcken.
Vi har lagt in plast i bilen och under färd blir där ca en deciliter (!) fradga/dreggel. :crazy: Han skakar och är rädd. Det räcker att han ser bilen så blir han rädd. Tyvärr förknippar han att gå ut med rädslan för att åka bil, så varje gång man kommer med kopplet svarar han med skräckblandad förtjusning, viftar på svansen för han blir glad men kissar på sig några droppar och vill inte följa med för han tror man ska åka bil.
Jag har försökt att öva honom att man kan sitta jämter bilen, för ofta stegrar han så fort han kommer nära bilen, kastar sig åt andra hållet.
Har även försökt att bara lägga honom i bilen, sitta och lyssna på radio och inte köra någonstans.
Under färd har jag försökt att både vara överdrivet tröstande (vilken jag inte tror på) och att ignorera och låtsas som det regnar (så han ska förstå att bilåkning inte är någon big deal).

Någon som har tips eller erfarenheter kring detta?

Vill inte hör att jag är djurplågare eller något dylikt tack, jag vet att de flesta bukehundstrådar brukar sluta så.

Sv: Åksjuk/bilrädd valp?

överdrivet tröstande eller ömkande blir snarare bestraffning för hunden, något som förstärker rädslan. Det är bra att du inte satsar på det iaf.

Jag tror du är inne på rätt spår med att sitta i bilen när den står stilla. öva öva öva, tills han inte tycker det är så läskigt. korta rundor och trappa upp gradvis. Tror inte det finns någon mirakelkur mot någon form av rädslor.

Du skriver inget om hur han reagerar på att vara i bilen när den står stilla. Är det lika illa då?

Yes, det är det. Han börjar fradga även när han sitter utanför bilen när man öppnat dörren och han förstår att han ska in.
Jag tror ju på att inte göra för stor affär utav det hela, men det är svårt och jobbigt när det påverkar hans övriga liv - rädsla vid utgång och nedsatt aptit. :/

Det finns väl sånna där åk sjuke piller till hundar med? Kanske testa ge det några ggr til han inte tyckr det är jobbigt med bilen, Och sen om ni kanske bara hemma eller så varför inte låta hunden äta i bilen?(Om ni har kombi) och plats i den så klart så har jag gjort med en av mina som var åk sjuk mycket när han var liten. Sen lika kanske ha ett extar gott tuggben i bilen som han kan få ligga tugga på enbart där som gör att han kanske lockas till bilen lite.

Jag hade totalt nonchalerat det och åkt bil som vanligt. Inga godisaker eller träna att äta mat i bilen osv, för det tycker jag ger signaler att det är något konstigt med bilen.
Däremot hade jag åkt jättesmå turer och stannat tex i skogen och göra något roligt, eller bara ut och släppa honom och mysa lite, han får kissa mm. Att bilturerna ska sluta med något kul.
Han ska bli förväntansfull när ni ska ut och åka bil...

Jag hade totalt nonchalerat det och åkt bil som vanligt. Inga godisaker eller träna att äta mat i bilen osv, för det tycker jag ger signaler att det är något konstigt med bilen.
Däremot hade jag åkt jättesmå turer och stannat tex i skogen och göra något roligt, eller bara ut och släppa honom och mysa lite, han får kissa mm. Att bilturerna ska sluta med något kul.
Han ska bli förväntansfull när ni ska ut och åka bil...

Visst det är ju väldigt bra till en början bara nonchalera det och hoppas det går över så.

Men hunden jag hade gick det aldrig över om han visste vi skulle åka bil gick det inte få tag i han, Så då börja vi med att om vi ändå skulle ut åka den tiden han skulle ha mat så fick han maten i bilen och matvrak som han var hoppade han mer en gärna in i bilen. och då körde vi som vanligt bara efter det. Och ibland kunna det vara ett gott tuggben, men det behöver inte alltid vara nå där. Och ja nu går han mer en gärna in i bilen bara man ropar på han inge åksjuk eller nå heller (det försvann med åldern) och säkert att han vart van att åka med.

Jo fast bilturerna slutar alltid med något kul. För oftast så ska jag hälsa på någon vilket innebär promenader, ny miljö, andra hundar och så eller så ska vi till mina föräldrar som är hundvakt och de har två vinthundskompisar han gillar.

Jag tror ju också på detta med "no fuzz" principen, men hur tacklar man att han blir stressad även inomhus, med mat och utgång, samt att förtroendet för oss minskar genom detta bilåkande? Vi kommer behöva åka bil i alla fall ett par gånger per vecka.

Hans första bilåkning var inte allt för kul nej (och jag lovar, det var inte kul att ta ut valparna ur bilen heller när de hade dregglat och haft sig...).

Viktigt: agera inte på något vis som om det är något konstigt med bilen.

Wahidah var också galet åksjuk när hon var liten och ville INTE in i bilen vissa gånger. Då lyfte jag in henne, satte mig ner och åkte iväg som vanligt. Jag sa ingenting till henne, klappade henne inte, gav inget godis, absolut ingenting. In i bilen och åk som om det var den vanligaste saken i världen.

Han är ju en hund som är väldigt uppmärksam på hur man själv beter sig, så var noga med hur du gör. Minsta lilla klapp/tröstande/whatever kommer nog bara förstärka beteendet.

men hur tacklar man att han blir stressad även inomhus, med mat och utgång, samt att förtroendet för oss minskar genom detta bilåkande? Vi kommer behöva åka bil i alla fall ett par gånger per vecka.

Det låter märkligt att han reagerar så kraftigt om det BARA var bilen.
Har han blivit rädd i andra lägen, för ljud, katterna, något ute eller så? Kanske bara "ryckt till" och visat obehag? Hur har du isåfall agerat då?

Äta i bilen var ett bra tips, i alla fall när den står still. Fast valpen har redan lite problem med bristande aptit tyvärr. Så frågan är om han kommer gå med på det.
Att ha godsaker under färd är nog uteslutet, då kommer han spy. Han kan inte äta innan han åker bil heller, för då spyr han även om jag kör superförsiktigt.
Jag tror att det börjat som åksjuka, från hans allra första bilresor med kenneln, men jag tror att det utvecklat sig till rädsla, s.k. stressrelaterad åksjuka.
Piller blir ju problematiskt om man ska improvisera, jag äter själv sådana piller då jag är enormt åksjuk för allt men det tar ju en eller ett par timmar för dem att verka. :/ Dessutom kan man aldrig improvisera.

Nej så har jag också tänkt. Det är svårt ibland bara när man ser hur dåligt han mår. Och hur det påverkar honom i vardagen också, förutom i bilåkandet. Det är egentligen det som gör mig orolig. Att han blir lite nervös hemma, matvägran o.s.v... :(

Nope. Han är ju försiktig och ödmjuk i alla situationer. Här inne finns inget som skrämmer honom. Katterna viftar han glatt på svansen åt, oss gillar han (förhoppningsvis) och han älskar vår säng och sofforna, ljud är inga problem med (endast högljudda motorcyklar men det är ju utomhus). Dock märker man tydligt när man kommer med kopplet att det handlar om att han förknippar det med bilen.

Nej så har jag också tänkt. Det är svårt ibland bara när man ser hur dåligt han mår. Och hur det påverkar honom i vardagen också, förutom i bilåkandet. Det är egentligen det som gör mig orolig. Att han blir lite nervös hemma, matvägran o.s.v... :(

Det är så mäkligt, för det låter verkligen inte som den hund jag lärt känna. Nu var han visserligen på kenneln då, men han verkade inte bry sig allt för mycket om att gå förbi bilen ens när vi koppeltränade "direkt" efter bilåkandet. (Någon dag efter iof, men ändå)

Kan någonting bero på något som inte är bilrelaterat?
Även om hundarna är galet åksjuka brukar ju inte det göra att de är nervösa inomhus (det har jag iaf inte varit med om och jag har på kenneln åkt med flera väldigt åksjuka hundar)

Jo, så kan det också bli. Har själv haft en hund som vägrade gå närma bilen fast hon inte var åksjuk längre mm.
Tills jag en dag tappade tålamodet och bara slängde in henne i bilen, punkt slut. Så var det klart :) Efter det så hoppade hon glatt in i bilen och har älskat åka bil i hela sitt liv.
Nu går det ju inte så lätt med alla. Men jag tröttnade på att alltid få hämta henne, bära henne till bilen, eller alltid se till så hon var kopplad när vi skulle gå till bilen.

Det är så mäkligt, för det låter verkligen inte som den hund jag lärt känna. Nu var han visserligen på kenneln då, men han verkade inte bry sig allt för mycket om att gå förbi bilen ens när vi koppeltränade "direkt" efter bilåkandet. (Någon dag efter iof, men ändå)

Kan någonting bero på något som inte är bilrelaterat?
Även om hundarna är galet åksjuka brukar ju inte det göra att de är nervösa inomhus (det har jag iaf inte varit med om och jag har på kenneln åkt med flera väldigt åksjuka hundar)

Jo men han är bara nervös när han ska ut. Inte allmänt inomhus, förutom att man märker att matlusten påverkas.
Usch jag känner mig som en hemsk hundägare nu. Om vi har förändrat Y till en dålig och rädd hund. Men jag har fått för mig att omställningen för honom blivit större i o m att han var kvar längre på kenneln. Det var hans värld så länge och sedan rycktes allt i från honom i ett naffs.

Ah, då missförstod jag lite.
Jag tror också att omställningen blev enorm, lite för enorm "bara sådär". Du har ju inte ens haft honom i 2 veckor än, så agera bara som om ingenting märkligt någonsin händer. Var bara lugn och cool (jag vet att det är lättare sagt än gjort) förutom om ni leker på något sätt vid något tillfälle :)
Du har en fantastisk hund, och jag tror att han kommer visa alla sina fantastiska sidor bara han får landa lite och lära känna er ordentligt.

Jo han är verkligen en supergo hund. Fruktansvärt ödmjuk mot allt och alla.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 804
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 657
Senast: giovanna
·
M
Övr. Hund Vet inte hur jag ska börja, men tänkte höra om någon har erfarenheter från liknande hund, eller tips på hur jag ska göra. Går och...
Svar
10
· Visningar
4 912
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Har ju som en del säkert sett en vavva-valp. Han är 4 månader och jag har haft honom i en. Han brukar anpassa sig snabbt & bra till nya...
Svar
7
· Visningar
1 178
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka