Åkermark till Hagmark

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Keliprinsen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 861
K

Keliprinsen

Hur är det att göra om åkermark till hagmark?
Vi har en häst gård och har tänkt att till sommaren arrendera en stor åker som ligger i anslutning till våra hagar.
Kan i princip ingenting om åkermark, odling osv. Nu är den iallafall grön ;) (inte bara åkern är grön, även jag är grön när det gäller sådant) Antar att det är havre eller något liknande som det skall bli...
Men hur gör man för att det skall bli hagmark? Går det att så gräs där så det blir ett bete redan till sommaren?
Hoppas kunna få lite svar, om det finns någon annan som kan lite mer om åkermark ;)

Sv: Åkermark till Hagmark

om du får arrendera marken kan du så ettårig gräsvall, typ vestvolder och flerårigt gräs samtidigt. Då kan du använda den i år. det ettåriga gräset dör nästa vinter men då skall det fleråriga ha etablerat sig så mycket att det inte är något problem. Tänk på att inte låta hästarna beta ner för hårt då har gräset svårt att övervintra, det behöver vara ca 0,5 dm högt när det slutar att växa om du vill att etableringen av gräsvallen skall bli bra. hoppas det blir bra:)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 457
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
886
Senast: Lucifer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 174
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på