Åkerfräken

Windy

Trådstartare
Helt plötsligt har vi fått in åkerfräken i sommarhagen. Växer i mängder - i mina ögon. Törs man släppa hästar på bete med mycket åkerfräken? Det är så pass mycket att det inte går att stängsla bort. För då blir det inget bete kvar.

/Windy

20240608_151041.jpg
 
Jag nog inte vågat.
Men det är för att en kompis häst fick just tiaminbrist då det utvecklat nåt beroende för dem. Fräken slinker ned i mina om det är tillsammans med gräset.

Jag har lite i kanten på min grushage och där repar jag av den. Samt i en hage där jag stångslat av det.
Tror jag läste nånstans att det kan gå bli av med genom att kalka marken har jag för mig.
Men då lär du inte släppa i år utan slå först och sen kalka.

Jag vet inte om åläja och så om slår ut fråken. Gräs som mår bra och står tätr brukar kunna konkurrera ut det mesta men osäker på just fräken.

Info om fräken
https://www.sva.se/amnesomraden/giftiga-vaxter-a-o/akerfraken/#
 
Vid 5% kan effekter märkas, vid 20% kan dom bli fruktansvärt sjuka (källa SVA).

Jag hade försökt stängsla bort det och se vad som kan göras för att bekämpa. Dika ur? Gödsla? Kalka?

Är hela betet fullt och ni inte har något annat hade jag begränsat tiden dom får äta och köttat på med extra tiamin. Medans jag letade efter annat bete.
 
Helt plötsligt har vi fått in åkerfräken i sommarhagen. Växer i mängder - i mina ögon. Törs man släppa hästar på bete med mycket åkerfräken? Det är så pass mycket att det inte går att stängsla bort. För då blir det inget bete kvar.

/Windy

Visa bifogad fil 147056
Oj, nej det hade jag aldrig gjort. Hade hittat annat bete och hittat något medel som tar död på det och hoppats på att det skulle vara borta året efter.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
555
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
5
· Visningar
365
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 798
Senast: Freazer
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 893
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Sämsta filmen?
  • Skal/regnjacka för vandring.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp