Akademiskt med islänning?

S

spjuver

Är det någon här som rider akademiskt med sin islandshäst? Hur påverkas gångarterna? Vilka instruktörer rider ni för?

Sv: Akademiskt med islänning?

Jag gör. Vet inte om jag får lägga ut instruktör här.

OA

jag rider också lite med akademisk stil på min islänning. Gångarterna bli tusen gånger bättre och mer avslappnade. Jag gör både öppnor och slutor i tölten å det går hur ra som helst och är jätte lösgörande. Har nästan fått inpräntat av islandshästfolk att man ungefär ska rida rakt fram, med hästens huvud högt i tölten och luta sig bakåt och i princip bara fokusera på höga lyft. Tyvärr är det många islandsryttare som rider sina isisar för mycket bara rakt fram. Jag tycker det är jätte kul att rida dressyr (akademsikt) på min islänning och det går mycket mycket bättre :D

titta in på www.horse-vision.se

Vad inne på hennes hemsida och såg att Korall var till salu. Läste där och hon skriver att köparen får "träna upp hans tölt" så jag antar att hon inte töltar med honom.
(kan säga att jag är mäkta imponerad av att hon klarat riddarprovet med honom. :bow:)

Katrin har haft andra islandshastar fore Korall som hon tranat tolt med, men Korall ar inte toltsatt.

med andra ord vet vi inte hur det påverkat tölten...troligtvis till det bättre....

Pa Korall? Nej, det vet vi inte. Dock tror jag det kraver det sin ryttare for att toltsatta en hast som ar sapass valbalanserad i sin trav, aven om det finns i generna.

Det manga allround islandshast ryttare som rider bade akademiskt och toltar och som med all dressyr sa ger det en positiv effekt pa gangarterna, oavsett om det galler trav eller tolt.

Tack för era svar! Var in och kikade på Katrin Wallbergs hemsida och fann att hon ju bor i Umeå, dvs rätt del av sverige för min del. Någon av er som ridit för henne och vet om hon är bra instruktör och så?

Jag tränar AR med min islandshäst. Har bara märkt positiva förändringar i gångarterna på honom.

KL*
Läste en artikel utav Katrin där det stod att hon inte töltsatt Korall pga att hon inte ville offra överlinjen.
För något/-ra år sedan var det mycket diskussioner i Islandshästen och töltform osv, där var hon med och skrev.

De flesta AR-ridna islandshästar jag sett har varit travtaktiga i tölten.

Tack för era svar! Var in och kikade på Katrin Wallbergs hemsida och fann att hon ju bor i Umeå, dvs rätt del av sverige för min del. Någon av er som ridit för henne och vet om hon är bra instruktör och så?

Hon är en fantastiskt duktig instruktör. Helt koncenterad på sin uppgift och kräver lika mycket från dej och hästen som deltar.

Intressant inlägg.
Jag tränar Klassisk Ridkonst, enlig Eva J. Här arbetar man fri från prestationskrav med inriktning mot idividens förmåga mot att utbilda ryttare och häst till ett harmoniskt och sunt samarbete.
Jag har jobbat mina islänningar länge med stöd av henne.
Vad som är viktigt, har jag märkt, är att tillåta hästen att ha åsikter, lyssna in och vägleda.
Den kadaverdisiplin (även kallad skolning) som kan förekomma innom AR strider HELT emot urhästens egenskaper. Islandshästen är ofta nära urhästen.
Att skola TÖLT kräver glädje, urkraft och styrka. Inte enbart det som dagligt i AR kallas för skolning - en teknik, ett kunnande att placera kroppen rätt.
LIvsglädje är livsviktigt, har man inte sånt i tölten, blir den skitdålig, och kanske viktigast, en ödmjuk ryttare uppå, som förstår vikten av sin inverkan.
Summarum; rätt använt är den akademiska läran utmärkt att stärka även en töltande islandshäst, fel använd blir det bara... baja!
Det är väl då man citat "förstör överlinjen":devil:

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
770
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter 20 av skolhästarna på Wången är med i studien som syftar till att kartlägga hur islandshästen påverkas av ryttarens vikt och vilken...
Svar
0
· Visningar
391
Senast: Gunnar
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix