Akademiskt=Barock?

Flummflicka

Trådstartare
En fråga jag funderat väldigt länge på är om akademisk ridning och Barockridning är samma sak? :confused:

Om inte, vad är de för skillnader?

Vad går det egenligen ut på om man gemför med vanlig dressyr? ;)

Sv: Akademiskt=Barock?

Det kan bli ett långt svar om man vill. :)
Jag ser det som så att barock är ett samlingsnamn där man kan blanda in AR, klassisk dressyr, doma vaquera, working equitation och antagligen något jag glömt.

AR är något som kom med Bent Branderup till sverige och det behöver inte alls vara så att om man säger sigrida barockridning så rider an AR. AR blev väl främst kända för sin fokus på framåt-nedåt, böjning, skolor och även en hel del tidigt piaffarbete. Tycker detta med piaffen har lugnat ner sig betydligt och många har börjat vänta in hästens mognad för att klara av det. Ett problem har varit där också att folk slängde in ett stångbett i munnen på gröna hästar och gröna ryttare, vilket inte är det bästa om grunden inte sitter. Men jag tycker mig se att detta också har blivit bättre. Och detta är egentligen inte något BB har sagt att man ska göra. Men det är lätt att feltolka saker om man inte får klara direktiv. Och vi svenskar verkar inte så bra på att lyssna alla gånger har jag märkt på ett flertal kurser med utländska tränare.

God riden variant av barock tycker jag inte skiljer sig från god riden vanlig dressyr. Har hört barockare säga att de gör saker som inte görs i vanlig dressyr, men så är inte fallet om man ser till bra riden helt vanlig dressyr.

Kan inte hålla med bigganl, jag tycker(/tror?) att det är precis tvärtom.
För det första så strävar man lite högre samlingsmässigt inom barock, vissa moment finns överhuvudtaget inte inom vanlig dressyr (terre-à-terre, skolor ovan mark..) alltså är samlingen ett större mål inom barockridningen. Beroende på vilken typ av barockridning man är inne på - enl. Zora´s inlägg - prioriterar man också showigheten lite olika. Dressyr är ju en lydnads/uppvisningssport, alltså prioriterar man gången ganska högt. Även om säkert många barockryttare också prioriterar just showighet så är det inte på samma sätt. Svårt att förklara..
För att inte tala om att de som håller på med AR generellt sett gör det för sin egen och hästens skull, inte för att tävla. Då har man inte lika strikta mallar att hålla sej till utan kan fokusera mer på det man själv tycker är viktigt. Förutsatt att det var tävlingsdressyr vi pratade om.

Vägen dit tror jag skiljer mindre faktiskt om man förutsätter att ryttare ur varje disciplin gör det på ett bra och vettigt sätt. Och förutsätter att dressyrryttaren inte faller alltför mycket på "ramarna" inom tävlingsridningen. Det bör ju vara ungefär samma prioriteringar - hästen ska gå avslappnat och harmoniskt, lära sej att samla sej och ha bra balans, vara lydig osv. Och självklart förutsatt att inte AR-ryttaren faller i "fusk"-fällan vad gäller bett, träna för svårt för tidigt osv.
Det som skiljer mest är väl att man inom AR är mer noggrann med att få hästen jämnmusklad i ett tidigt skede genom att rida på böjda spår, inte lika överdrivet inom vanlig dressyr.

Det är olika namn på samma sak. Sen försöker många göra skilda definitioner, vilket bara är att krångla till tillvaron.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
591
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 555
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 234
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 043
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama