Akademisk ridkonst

N

Natural

Hejsan, jag har börjat bli mer och mer intresserad av akademisk ridkonst och jag skulle jätte gärna vilja börja med det :)

Nu undrar jag hur man börjar, vad är grunderna och hur utför man grunderna så att säga?

Jag skulle även vilja ha lite tips på bra böcker och filmer men även tränare som rör sig i Halland. :D

Sv: Akademisk ridkonst

Nu har jag flyttat din tråd till Klassisk Ridkonst, då den hör hemma här.
Tyvärr hinner jag inte svara på ditt inlägg just nu, men det finns säkert andra som gör det istället.

Det är inte tillåtet med efterlysningar i forumen, så jag ber er som svarar att inte namnge några tränare i era svar. Skicka PM till Natural istället!

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Som grund börjar man från marken. Jag kallar det "longering alá AR", fast man går som tillväga på ett lite annorlunda sätt, börjar med att hitta sökningen nedåt från huvudet och sen böjningen och hästen ska böja sig genom hela kroppen, ser nästan lite överböjt ut i början. Man går först nära hästen och den ska hitta frammåt nedåt först ganska långsamt, energi ej så viktig här. sen när hästen förstår signalerna så utökar man avståndet till hästen. Man ökar energin och kanske även tempot alltefter som hästen klarar det. Viktigt att man ffa försöker få hästen lösgjord. Jag lärde min häst att trava riktigt fint på detta sätt, innan var det mest passtaktigt från marken vid traditionell longering. Så nu kan jag få honom att komma i den gångart jag vill från marken på ett väldigt smidigt sätt utan några inspänninstyglar lr springa in i en viss gångart.

Du kan ju kolla in akademisk ridkonstens hemsida. finns även en del böcker, några som Bent gett ut och andra. Filmer finns det oxå, men jag har inte sett så många AR filmer, bara nån på danska och texten fungerade inte så jag minns inte så mkt av den filmen, om den var bra lr inte. Bara att jag inte kunde sluta skratta åt Bents hmm... mustasch :o och lite annat...

Hej!
Vad är det inom Akademisk Ridkonst som du är intresserad av - eller som gör att du är intresserad? Jag frågar för att det är lättare att svara om man vet vad du är ute efter.

Är också nyfiken på akademiskt, men bor i Skåne. Jag lockas av den positiva kommunikationen med hästen och att som jag uppfattar det få hästen att gå i form och jobba rätt med mjuka medel. Ifall någon har något tips på akademisk ridning på östra sidan av skåne får ni gärna posta ett svar till mig.

*Knapplån*

*Lite OT*, eftersom tråden redan lite här och var spårat ur känner jag att jag kan spä på lite ytterligare med lite tankar.

Gårdagens AR-kurs

ALLA fick order att rida framåt, smacka, driva, förstärka med röst, sporre eller spö om hästen inte lyssnade.

ALLA fick order om att hålla sig ifrån staketet

ALLA fick order om att inte harva runt på små spår, små volter och "enformiga vägar" hela tiden.

ALLA fick order om att det hela tiden skulle hända något nytt, att man hela tiden skulle förekomma hästen

Lite återgivande från teoripasset:

"Långsamt lustempo" är ungefär, som när man går balansgång på gymnastiken eller försöker "gå på lina". Det är ju väldigt svårt och därför väldigt bra, gymnastiserande träning, bland annat för koordination. Men det är inget man enögt ska ägna sig åt.

Hur många gånger har man som akademisk ryttare inte fått höra - "En häst kan inte bära sig rätt, utan stöd i munnen" - Har ni någon gång tittat på en häst i frihet? Den kan göra i stort sett ALLT upp till skolsprång utan ett enda stöd i munnen. Så det man ska tänka på när vi rider, är att störa så lite som möjligt. Därför ska vår tygel INTE vara sträckt utan ha ett litet slack. Hästen ska "hålla oss i handen" och söka det stöd den behöver, för att känna vad det är vi vill att den ska göra.

En tjej, med unghäst passade på att fråga "Vad har man för betsling, när man rider in unghäst, tränsbett, stång... eller?" - Man använder det som passar hästen. Men ska man ha stång, ska man inte ENBART ha stång utan gärna kapson eller tränsbett, då det är svårt att böja, ställa och styra en oriden häst på enbart stång.

Det sätt "min" AR-instruktör vill beskriva Akademisk ridning som, är - Intellektuell (förståndsmässig, mental, själslig, förstånds-; bildad, lärd. Källa: http://www.synonymer.se) ridning.

Mvh

IngelaH (privatpersonen)

Senast ändrad:

Rekommenderar att söka litteratur och leta tränare, titta på några olika. :)

AR är nog lite olika för olika personer, vilket märks i praktiken - tränarna kan vara väldigt olika. Gäller att hitta någon man trivs med och som fungerar för ekipaget.

Grunderna som jag ser det består i att få ekipaget arbeta jämnt, i balans med sikte på bärighet och minskat slitage, samt såklart avspändhet/kommunikation-lydnad, i väldigt olika grader och pusselbitar beroende på vart ekipaget befinner sig och vad man har lätt eller svårt för. Tränare är mer eller mindre ett måste för att man ska hitta rätt och veta att man går åt rätt håll, inte ta onödigt många omvägar. Sen kan man alltid plugga på lite på sidan och titta på fler träningar för att få inspiration och bättre helhetsbild. :)

Knapplånar lite.

SNÄLLA!
TS bad om en tråd där hon eller han vill få reda på vad akademisk ridkonst ÄR, inte huruvida det är rätt eller fel.

Jag vill också veta, främst eftersom jag är helt inne i tanken att hästen ska bära sig själv, samt eftersom jag gillar tillvägagångssätten.

Vill någon berätta?

Att lära någon rida akademiskt genom ett forum är nog inte möjligt :)

Att läsa böcker i ämnet, kolla in riddarnas hemsidor, åka på kurser som deltagare till fots är något man kan börja med och på så sätt bilda sig en uppfattning om vad AR innebär.

Några länkar:
Ridderskapets hemsida (här finns också länkar till riddarnas hemsidor): http://knighthoodoftheacademicartofriding.eu/
http://akademiskridkonst.se där du bl a hittar kurser, kontaktnät och annat matnyttigt

Och som en nålad tråd här på Klassisk Ridkont-forumet hittar du en FAQ.

Såklart man inte kan lära sig via ett forum, men jag är lite intresserad av att höra hur filosofin är, vad man tänker sig som en "grundutbildad" häst osv.

Tack för förslag ;)

Den här tråden skapades för att TS ville veta mer om hur man lär sig grunderna i AR.
Tråden spårade snabbt ur och blev till den vanliga kritiken mot AR, med bl a diskussioner om filmer och varför man inte sett vissa filmer osv.
Därför har jag flytta allat inlägg som inte handlar om hur man lär sig grunderna inom AR till Stora diskussionstråden. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1096135&page=81

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Bästa sättet tycker jag är att läsa böcker samt åka runt och titta på träningar för olika instruktörer. Då får du ett grepp och träningsfilosofin samtidigt som du kan (förhoppningsvis) hitta en tränare som motsvarar dina förväntningar.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 804
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
363
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 104
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar