Åka transport i -20, vad för täcke på klippt häst?

Domino_s

Trådstartare
Ska åka till veterinären imorgon, kikade just på väderprognosen. Kommer ligga runt -20 när vi ska ge oss iväg imorgon...:eek::crazy:

Vad sjutton ska jag lägga på min häst i transporten för att han inte ska frysa ihjäl. Vi ska åka ungefär 1 h. Han är filtklippt, alltså endast päls på ryggen och rumpan. Han är lite frusen av sej, men mest om det är nederbörd eller blåser och det ska det väl inte göra i transporten hoppas jag...;)

Jag har ett 200g thermotäcke som jag hade tänkt ta först, men frågan är om det blir för kallt? Vad tror ni?

Mvh Domino_s

Sv: Åka transport i -20, vad för täcke på klippt häst?

Tror att det täcket blir bra :) Annars kan du ju lägga ett fleecetäcke under kanske?

vi hade runt 8 - i helgen när jag åkte till ridhus ca 20 min bort. Då hade jag BoT + ulltäcke. på filt klippt häst.
det beror helt på vad din häst är van vid? hur varmt blir det i transporten?
Brukar den bli stressadd/svettas mkt när den åker?

Tror att det täcket blir bra :) Annars kan du ju lägga ett fleecetäcke under kanske?

Lite min tanke att ha ett fleece under, vill helst slippa lägga på ett utetäcke...

Tack för ditt svar...:laugh:

jag har haft ett ulltäcke på min nu när det är kallt han går visserligen ute dygnet runt men har 300grams täcke på sig och ingen speciell päls.
är också relativt svettig/blöt när vi åker hem (travhäst)

Jag skulle klä på hästen ordentligt och försöka ha nån ventialtion öppen. Jag vill inte ha för igenstängt om jag åker lite längre så luften blir för dålig , hellre då tjockt täcke kanske med hals.

jag har ulltäcke på mina halvklippa när det åker på vinterna. Det blir ju skapligt varmt i släpet även om man har bra ventilation.

Hästar kan själva hantera temperaturskillnader på cirka 20 grader. Oroa dig inte.

Jag skulle ta ett ulltäcke och ev nåt över det.
Hursomhelst så kommer inte hästen att frysa ihjäl. ;)

Har dålig erf. av "vanliga", fodrade stalltäcken i transport även om det är god ventilation, det andas för dåligt helt enkelt. Då är det bättre med ett tjockt ulltäcke. Det borde räcka om hästen inte är helklippt. Som sagt var så blir det ändå varmare i släpet än utanför, det är ju trots allt ett relativt litet utrymme.

Är det riktigt kallt och vi ska åka och göra något som inte gör hästen svettig eller varm så slänger jag på ett stalltäcke (som jag har till transport enbart) och ett eller två fleecetäcken under. Ska vi åka och träna så de blir svettiga så lägger jag på ulltäcke och eventuellt ett eller två fleecetäcken under. Beroende på häst och temperatur.

Kan tillägga att jag alltid åker med övre luckan bak nedfälld, utom vid mycket nederbörd. Så det blir inte varmt i släpet. Om du stänger bakluckan helt så blir det ju en helt annan temperatur i kärran så då bör ett tunt stalltäcke, ett ulltäcke, ett eller två fleecetäcken räcka utmärkt.

Det beror på om den åker lugnt eller inte.

Det den brukar ha eller täcken som andas.

Tänk på att utandningsluften ger londonfog nu i kylan i släpet. ha ganska god ventilation.

Kör försiiktigt;)

Min tjocka, lurviga ponny som inte är speciellt gammal frös i sitt 400g täcke när det var -22 häromdagen,
inomhus med fri tillgång på mat. Suck, hon fryser inte när hon är fullt igång och helklippt men nu när hon
har vilat i några månader och får sätta päls så det heter duga fryser hon minsann.

Men det är säkert varmare i en trailer än utomhus, så det borde räcka med 200g till en "normal" häst. :)

Liknande trådar

Utrustning Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast...
Svar
11
· Visningar
2 063
Senast: aramis
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 383
Senast: Unafraid
·
Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 494
Senast: Scata
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 313
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka