åka tåg med hund

M

minna_mook

när jag börjar skolan ( och förhoppningsvis ska det inte ta allt för lång tid innan jag får hundrum och kan ta med puppisen ) :(
så kommer jag att åka tåg ca 5 timmar varannan helg .. hon blir inte åksjuk eller lik . men vad ska jag tänka på ? hon kommer ju behövas rastas under den tiden .. men hur vet jag hur länge tåget stannar vid varge station ? ibland stannar det ju bara en snabbis och ibland längre stunder ....

va i övrigt ska jag tänka på ?
självklart åker vi i djurkupe och självklart får hon vatten ( eller ? ska man ge dom vatten när man åker så pass långt ? kanske hellre lite törstig än super kissnödig ?)

som ni hör är jag nybörjare på tågåkning med hund .. så - alla tips jag kan få .. tack

Sv: åka tåg med hund

ähh 5 timmar bör en vuxen hund kunna hålla sig, om gon är välrastade innan.
en filt ka vara bra att ligga på om hon inte gillar att ligga hårt

Man frågar konduktören hur länge tåget står vid varje station ;)..Men 5 timmar klarar den väl ? Jag har min familj boendes i Norrland, alltså nästan 12 timmars tågresande...Man kan gå av i Gävle knappt 5 minuter på perrongen och låta dom ev kissa..om det ens hinns med. Ibland är ju tåg försenade så då kanske tåget bara stannar drygt 1 minut också...det har ju hänt. Annars måste dom hålla sig 12 timmar...detta har funkat hur bra som helst på gamle hunden och den nye som dock bara är en valp har även klarat detta. Inte är det något som känns kul med 12 timmar...men vad gör man ?? Har ju inte så mycket val. Så 5 timmar för din hund är ju en struntsak ;)..Förövrigt spelar det ingen som helst roll om det skulle ske en olycka på tåget...det är ju trots allt en djurkupe :)

haha okej jag ska inte va så hönsig kanske .. vi ska "provåka" med henne nu i helgen .. får väl pröva då hur det funkar

escodobe - hon är så liten att hon ligger i knät .. det gör hon alltid och sätter man ner henne på golvet skuttar hon bara vant upp igen :)

Hej!
har pendlat i ett år, haft kille i skåne och själv bott i västmanland, hade med mig min vovve varje gång, tik på då 1 år, nu 2 år och vi är numera bosatta i skåne! :D
* Ta gärna med en filt, de brukar vilja sitta brevid en på sätet (om det är ledigt) och det är inte populärt med hundhår på sätet.. ;)
* Ta med papper och påsar, OM det skulle hända en olycka..
* Gå till närmaste gräsplats när du byter tåg, oftast (om de inte är försenade) så står tåget i allafall 5 minuter, och är hunden jätte nödig så sätter den nog sig.
* Ta med en flaska med vatten, och gärna en skål. Vatten är enligt mig ett måste på långa resor...

Det brukar gå kanon bra, och tåg personalen är kanon bra!

En gång när vi åkte hem från skåne så stannade tåget pga el fel i tre timmar, mitt i skogen, mitt på spåret..
Personalen var kanon bra och öppnade dörrarna så min vovve kunde få komma ut och göra sina behov, de lyfte till och med ner och upp henne från tåget till marken, det är en bra bit upp dig när men inte står på en perrong! ;)

Jag har bara bra erfarenhet av att åka tåg långt med hundar, så du får lycka till!!

tack tack förhopningsvis ska allt väl gå bra. hon har en (fantastisk) vana från i vintras när vi försökte göra henne rumsren, sätter man ut henne så gör hon sina behov på en gång så man brukar inte behöva vänta länge om hon är nödig

Liknande trådar

Övr. Hund Har funderat på att gå ut och vandra längre norrut i landet med Milou men eftersom jag inte har bil så är jag tvungen att åka buss eller...
2
Svar
36
· Visningar
2 984
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 767
Övr. Katt Hej, Jag ska på söndag för första gången åka tåg med 2 katter (ca 2 år gamla) själv. Den ena katten har åkt förut, och är numera rätt...
2
Svar
25
· Visningar
7 958
Senast: Nakeri
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 169
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka