Det går! men man måste som sagt ha koll på allt.
Jag kan försöka beskriva hur jag brukar göra.
Börjar alltid med att gå till sekreteriatet och se till att alla papper är i ordning, få hästnummer om man inte fått det innan.
Tar en startlista, kan ju alltid kolla om det är någon man känner som startar nära så kan man ha den som referenspunkt.
Går banan, första klassen är ju lätt att hinna.
Gör iordning mig själv, alla saker på väst,kavaj, hjälm, sporrar.
Lägg fram allt så att man når det när man lastat ut.
Jag sätter på skydd och broddar i transporten men det är ju en smaksak.
Tränsar och lastar ut, sadlar och sitter upp.
När jag kommer till framridningen så frågar jag funktionären vilket startnummer dom är på om man inte hör högtalarna, då är det mycket lättere att hänga med.
Hoppar fram med en av dom andra ryttarna, finns alltid någon förälder/kompis som sänker och höjer lite då och då.
Tacka för hjälpen om någon lägger upp efter att du rivit.
Be snällt om du vill ha ett högre eller lägre hinder så brukar inte folk vara ovilliga att hjälpa till!
När jag ridit första klassen så kan det ju bli lite olika senarion.
Man blir placerad och ska in på prisutdelning, då har jag hästen kvar ute om det inte är många starter kvar alt lastar med full utrustning.
Man väntar till nästa klass då är det bra att kolla den prel startlistan så man vet om man startar tidigt eller sent.
Om man startar sent så är det ju ingen fara men om man får en tidig start och allra värst först så gäller det att veta vad man gör.
Bästa senariot är ju om man hittar någon man känner som kan hålla hästen när man går banan, brukar finnas hyggligt folk!
Om man inte har sån tur så gör jag iordning hästen så att han står helt klar i transporten.
Ett stort plus är om du kan läsa banskissen så du har ett hum om banan innan du ska gå den (har ridit enbart efter banskissen en gång men det kändes lite osäkert)
Går banan så fort jag bara kan och går sen och lastar ut, travar till framridningen och värmer upp.
det blir lite stressigt men det går, kom ihåg att ta ett djupt andetag och försök slappna av.
Var inte rädd att be om hjälp med att lasta/lasta ur av folk på parkeringen dom flesta är snälla och hjälpsamma.
Kom också ihåg att funktionärerna är där för att hjälpa dig! Fråga vilken start dom är på och be dom ropa högt och tydligt på dig.